Blog

Mobile Camp Brussels, in woord en beeld

Geschreven door: Tom Claus 2 reacties

Mobiel internet, locatiebepaling, sociale netwerken, iPhone, Android, het zijn maar enkele termen die vaker en vaker voorkomen in het dagelijkse leven. Om meer kennis op te doen over deze termen was er afgelopen zaterdag Mobile Camp Brussels. Deze barcamp was gratis toegankelijk voor iedereen en je kreeg als bezoeker zelfs de kans om een presentatie of workshop te geven voor andere bezoekers. Inventis was aanwezig om eens te zien wat er zo al leeft op het mobiele vlak.

Array caching

In eerste instantie verwacht je "die-hard developers" op een mobile camp, maar niets is minder waar. Zo waren er mensen uit alle sectoren aanwezig zoals journalisten, project managers en zelfs mensen uit de communicatie wereld. De ideale locatie dus om nieuwe mensen te leren kennen en hun visie op het mobiele vlak te ontdekken.

Developing an augmented reality layer for Layar

Litrik de Roy kwam ons een woordje uitleg geven over het creëren van een layer voor Layar. Layar is een augment reality browser waar je door middel van je GPS, kompas en een internet verbinding informatie van verschillende punten kan bekijken door je camera. In enkele stappen gaf Litrik een uitleg hoe je zelf een layer kan aamaken:

  1. Definieer je layer op de publishing.layar.com website.
  2. Ontwikkel je layer-service
    • Input: Je krijgt enkel parameters van de layar applicatie door zoals latitude, longitude, accurancy en radius.
    • Output: Vervolgens moet je via je eigen service de juiste punten terugsturen telkens met hun eigen latitude, longitude, afstand, label en afbeelding.
  3. Hierna kan je gemakkelijk je layer testen op de daarvoor voorzien developers website van Layar.
  4. Tenslotte moet je enkel nog je layer publiceren op hun website, indien je layer door het goedkeuringsproces van layer geraakt, zal hij in hun catalogus op de website verschijnen.

Bekijk de volledige presentatie: Developing an augmented reality layer for Layar

Google Analytics in Android applicaties

Hubert de Kock die door de financiële crisis zijn job bij de bank had ingewisseld voor het ontwikkelen van Java applicaties, kwam ons wat meer vertellen over het gebruiken van Google Analytics in Android applicaties. Zelf heeft hij enkele succesvolle applicaties op de markt gebracht en heeft hij ons er van overtuigd hoe belangrijk statistieken kunnen zijn in applicaties. Enkele interessante dingen die je met Google Analytics kan analyseren is het versie gebruik van je app, de kliks op verschillende knoppen, views van pagina’s of screen’s, etc.
Voor het gebruik van Google Analytics in je Android app moet je helemaal niets spectaculairs doen, enkel een Google Analytics library inladen die je in de /lib map van je project plaatst. Vervolgens moet je een UA-XXXXX-X id van Google Analytics (van een fake website) ingeven en je kan beginnen met het tracken van je gebruikers. Met start(), dispatch() en stop() heb je al de mogelijkheid om de starten met analyseren, gegevens te verzenden en te stoppen met analyseren.

Mobile interaction models, beyond the app

Koen Delvaux van Mobile Vikings had het over Mobile interaction models, beyond the app. Volgens hem moeten we allemaal mee op de trein van mobile springen. Heb je een populaire website, zorg dan dat deze ook mobiel beschikbaar is. Maar plaats niet de volledige content online, enkel de belangrijkste gegevens of de core van de website. Less is more!
Hou hierbij wel goed rekening met enkele dingen; welke gebruikers of welk platform wil je bereiken? Hoe ga je updates afhandelen in de toekomst, etc. Soms is ontwikkelen voor verschillende platformen ook redelijk kostgebonden, in het geval van Mobile Vikings hadden ze deze kost gestoken in het ontwikkelen van een API, waarna de gebruikers community zelf de nodige applicatie's ontwikkeld. Hierbij krijg je soms nog prachtigere applicaties dan dat je ze zelf zou ontwikkelen. De ontwikkelaars bouwen de applicatie ook zoals zij het zouden gebruiken, vanuit een heel ander standpunt dan jij het zou bekijken als mobile operator.

Bekijk de volledige presentatie: Mobile interaction models, beyond the app

Designing for Touchscreens

Greg Hoin had een presentatie voorbereid over hoe je het best kan omgaan met het designen voor touchscreens. Bij het ontwerpen van een touchscreen moet je alle gedachten i.v.m. webdesign volledig weggooien en starten met een lege geest. Zo zijn niet alle touchscreens dezelfde en hebben ze op verschillende platformen nood aan een ander gebruik.
Denk bij het ontwerpen van je app dus goed na over de locatie waar het gebruikt gaat worden: staand, liggend, al lopend,… Denk ook goed na over de lichtinval. Applicaties die vooral buiten gebruikt zullen worden moeten goed leesbaar blijven, ook bij sterk zonlicht. Denk hierbij dus goed na over je kleurgebruik. Hou verder ook rekening dat er geen hovers bestaan op een touchscreen en dat je voldoende whitepace voorziet, want niets is zo vervelend als een klik die per ongeluk gebeurd. Visual feedback is één van de belangrijkste dingen in je design. Geef de gebruiker voldoende duidelijkheid over wanneer er data geladen wordt of wanneer hij op een knop heeft geklikt. Dit kan aan de hand van loading buttons of via duidelijke maar korte validatie feedback. Hou ook telkens rekening met mensen die geen CSS3 ondersteuning hebben op oudere mobiele telefoons.

Bekijk de volledige presentatie: Designing for Touchscreens

The Phone Guitar

In ons midden was een echte BV aanwezig. Iemand die deze week de grote sites als Mashable, iPhoneClub en Engadget had gehaald met zijn zelf gefabriceerde gitaar. Stef Verheijen had een gitaar in elkaar geknutseld die bestond uit verschillende mobiele telefoons met verschillende besturingssystemen zoals iPhone OS, Android, Windows Mobile. Zijn eerste opzet was één trcgatie te maken die op al deze apparaten zou werken. Na verschillende mogelijkheden te testen en gebruiken leek dit niet zo simpel als eerst gedacht. Dus is het gebleven bij deze toch wel knappe creatie van verschillende applicaties die terug te vinden zijn in de verschillende stores.
Zelf mochten we genieten van een knap streepje muziek tijdens zijn live concert.

Meer info over de phone guitar en het concert kan je bekijken op Steffest zijn blog .

iPad workshop

Verder heb ik zelf ook een presentatie/workshop gegeven over de iPad. Zo kwam de vraag vanuit het publiek wat mijn ervaringen waren met dit nieuwe Apple product, wat ik er van vond nadat ik hem enkele dagen had getest. Over onze ervaring met de Apple iPad kan je ongetwijfeld hier binnenkort een blogpost terugvinden.

Battle of the Mobiles

Als afsluiter was er ook nog de Battle of the mobiles. Hierbij werden alle besturingsystemen verdedigd zoals iPhone, Android, Sebian, Windows mobile en Blackberry door enkele fanaten. Aan de hand van verschillende vragen moesten zij bewijzen dat hun mobiel besturingssysteem het beste was van de 5. Als grote overwinnaar kwam Android uit de bus. Windows mobile werd met de grond gelijk gemaakt, waarna Steffest die deze OS moest verdedigen ook trachtte zijn mobiel te verkopen.

Tot slot...

Achteraf was er zoals dat hoort tijd voor een hapje en een drankje en te netwerken met mensen vanuit heel België. Een erg geslaagde dag dus dankzij tal van vrijwilligers en sponsors dewelke ik langs deze weg ook wil bedanken.

Dit is maar een greep uit verschillende presentaties die gegeven zijn op Mobile Camp Brussels. De overige presentaties en de volledige Battle of The Mobiles kan je herbekijken op Slideshare en Youtube.

2 Reacties op deze blogpost:

Tom Hermans
Luc Van Braekel
Door Luc Van Braekel op 12 mei 2010

Ik heb vandaag ontdekt dat MobileCampBrussels bestaat. Events die enkel via Twitter worden aangekondigd en waarvan geen aankondigingen worden verstuurd per e-mail, beginnen stilaan een probleem te worden voor mij.

Reageer ook op dit artikel

U kan optioneel inloggen met Twitter of Facebook. U krijgt dan de mogelijk om uw reactie ook te delen via Twitter of Facebook
Login with twitter
Aanmelden