Blog

Zoekt Google dieper en dieper?

Geschreven door: Jente Kasprowski Jente Kasprowski 3 reacties

Als webdesign bedrijf willen we natuurlijk hoog scoren in Google op de term “webdesign”, al jaren slagen we er in een plaatsje te handhaven op de eerste pagina van de zoekresultaten. Geregeld neem ik een kijkje naar hoe het gesteld is met onze positie en onlangs stelde ik een verandering vast.

Niet enkel schommelt onze positie  van tijd tot tijd van plaats 2 naar plaats 3, 4, 5 en weer terug en spelen onze concurrenten het spelletje haasje over gezellig mee maar ook in de gevonden pagina’s zit de laatste tijd een opmerkelijke verschuiving. Vroeger was de eerste pagina op http://www.google.be/search?q=webdesign volledig bevolkt met homepagina’s van webdesign bedrijven. De laatste maanden zie ik meer en meer een verschuiving naar dieper liggende pagina’s en zie ik url’s als diensten/webdesign-bureau/ , diensten/webdesign/, Webdesign-diensten/, tags/detail/webdesign verschijnen. Ook voor onze website heeft Google sinds kort de shift gemaakt van de homepage naar onze dieperliggende webdesign dienstenpagina.

Google kijkt verder dan zijn neus lang is

Aangezien onze website al jaren onveranderd is (shame on us) gaat het hier vast en zeker om een verandering in de manier van zoeken van Google. Google is al jaren met voorsprong de beste zoekmachine en wordt nog steeds beter en pikt steeds relevantere resultaten eruit. Het merkwaardige hier is dat onze homepage tal van inkomende links telt met het keyword “webdesign” in de ankertekst, maar Google graaft toch dieper dan de homepagina. Het haalt de meest relevante pagina van de website eruit en niet meer zonder na te denken de gelinkte pagina, in dit geval de homepage. Onze specifieke webdesign-pagina heeft naar mijn weten zelfs geen inkomende links van externe pagina’s en vergaart dus zijn ranking enkel door de populariteit van onze homepagina en interne links op onze site.

Homepage vervangen door dieper liggende pagina?

Als ik de zoekresultaten nog van dichterbij bekijk zie ik dat er van onze homepagina geen spoor meer is binnen de eerste 10 pagina’s met zoekresultaten. Voor een pagina die al jaren hoge posities haalt is dit vrij vreemd, daarom vermoed ik dat Google de ranking van de homepage hanteert maar deze vervangt door de meer gerichte detailpagina en zo de score van de homepage en de relevantie van de detailpagina combineert tot het beste zoekresultaat. Geniaal toch? Of niet altijd?

Maakt Google altijd de juiste keuze?

Google steunt voor het grootste deel op een computergestuurd zoeklogaritme, de menselijke tussenkomst blijft beperkt. En computers blijven natuurlijk computers en durven soms wel eens falen of laat ons zeggen minder goede beslissingen nemen. Voor onze website is de keuze van onze webdesign dienstenpagina zeker niet slecht en zullen onze bezoekers de juiste inhoud te zien krijgen maar als Google beslist een minder geschikte pagina te tonen ter vervanging van je homepage kan dit nefaste gevolgen hebben voor de conversie van je website.

Heb je zelf ook veranderingen gezien in de manier waarop Google zoekt? Of heb je bedenkingen bij dit artikel? Reageer gerust!

E-book

E-book SEO

E-book SEO

Leer alles over het optimaliseren van je website. Lees ons e-book en laat je website stijgen in de ranking.

3 Reacties op deze blogpost:

Karel Geenen
Door Karel Geenen op 14 april 2011

Het is inderdaad een fenomeen wat ik persoonlijk al langer zie. Idem voor mijn blog, eerst altijd op 1 met "internet marketing" met de home, sinds een half jaar is dat met de categoriepagina "internet marketing".

PS: Ik mis nog een "wordt op de hoogte gebracht van een reactie via mail" bij de blogposts van jullie. Zorgt voor een stuk meer interactie ;-).

Jente
Door Jente op 14 april 2011

@Karel die functie staat al jaren op de planning, ooit komt die er. :)

Raf
Door Raf op 19 april 2011

Dit is inderdaad een gevoelige actie. Zo kan een bepaalde landingspagina volledig overgeslagen worden. Soms zijn er op het eerste zicht slechts kleine verschillen tussen sommige pagina's maar toch is de functie volledig verschillend.

Reageer ook op dit artikel

U kan optioneel inloggen met Twitter of Facebook. U krijgt dan de mogelijk om uw reactie ook te delen via Twitter of Facebook
Login with twitter
Aanmelden