Blog

Haal meer uit je webshop met e-commerce tracking in Google analytics

Geschreven door: Jente Kasprowski Jente Kasprowski 1 reactie

De e-commerce tracking van Google Analytics is zeker niets nieuws aan de horizon maar wordt vaak over het hoofd gezien. Indien u een webshop runt en gebruik maakt van Google analytics moet u zeker overwegen om de e-commerce tracking te activeren en in uw webshop te installeren, want meten is weten! Meet conversie, het succes van je online campagnes, opbrengsten en nog veel meer...

Google Analytics E-Commerce

De e-commerce tracking van Google Analytics is zeker niets nieuws aan de horizon maar wordt vaak over het hoofd gezien. Indien u een webshop runt en gebruik maakt van Google analytics moet u zeker overwegen om de e-commerce tracking te activeren en in uw webshop te installeren, want meten is weten! Meet conversie, het succes van uw online campagnes, opbrengsten en nog veel meer...

Waarom E-commerce tracking installeren?

Google analytics is een krachtig pakket als het op statistieken aankomt, voeg daar de e-commerce tracking bij en het wordt allemaal nog interessanter voor uw webshop.

Conversiepercentage

Analytics berekent voor u direct hoeveel procent van uw bezoekers een bestelling geplaatst hebben, aan de hand van de evolutie van uw conversiepercentage kan u concluderen of u meer of minder mensen heeft kunnen overhalen om een aankoop te doen.

Transacties doorheen de tijd

Wilt u weten of u deze maand meer bestellingen heeft gehad dan vorige maand? Via de overzichtelijke grafieken kan u in 1 oogopslag zien hoeveel transacties er plaats hebben gevonden over een bepaalde periode.

Opbrengsten

Wil je een overzicht van de opbrengsten van uw bestellingen per dag, week of maand? Analytics geeft u de mogelijkheid om je opbrengsten doorheen de tijd te analyseren. Welke dagen loopt de webshop als een trein? Was valentijn vorig jaar een topdag? Antwoorden op deze vragen zijn gemakkelijke te vinden indien E-commerce tracking op uw webshop geïnstalleerd is.

Gemiddelde waarde per bestelling

Enig idee wat de gemiddelde waarde per bestelling op uw webshop is? Google Analytics rekent het even voor u uit. Dit cijfer kan u perfect leren of bvb de actie “gratis verzending vanaf 50 euro” een succes was.

Welke producten of productgroepen verkopen goed?

Google houdt ook netjes bij welke producten u verkoopt en tot welke productgroep deze behoren. Zo kan u per tijdseenheid bekijken welke producten het best verkochten. Ideaal als u met seizoensgebonden producten werkt of wanneer u wil nagaan welke producten in de vorige kerstperiode een succes waren zodat u voldoende stock kan voorzien voor de volgende kerstperiode.

Welke bezoekers kopen?

Zeer interessant is het wanneer Analytics je vertelt via welke bron, actie of campagne je verkopen komen. Zo kan je perfect zien of de laatste bannercampagne een succes was door na te kijken hoeveel omzet deze gegenereerd heeft. Leveren de inspanningen die u  doet op Facebook verkopen op? Ontdek welke campagnes de beste ROI hebben en stuur bij waar nodig.

Conclusie

E-commerce tracking van Google analytics is onmisbaar als u uw webshop wil analyseren en optimaliseren. Meten is weten troef! Nog geen E-commerce tracking geinstalleerd op uw webshop? Neen dan snel contact met ons op!

1 Reactie op deze blogpost:

Hans
Door Hans op 21 december 2011

E-commerce trackings echt top, gebruik het zelf ook. Zeker een aanrdar

Reageer ook op dit artikel

U kan optioneel inloggen met Twitter of Facebook. U krijgt dan de mogelijk om uw reactie ook te delen via Twitter of Facebook
Login with twitter
Aanmelden