Het verschil tussen schrijven op papier en schrijven voor een website

“Is er dan een verschil?” denk je misschien. Toch wel en meer dan je op het eerste zicht misschien wel zou vermoeden. Lees maar eens een artikel uit je favoriete tijdschrift en surf daarna eens naar de teksten die online verschijnen. Als je goed kijkt, zul je al gauw enkele verschillen opmerken.

Schrijven voor het web

Webteksten moeten geen literair meesterwerk zijn

Mensen denken wel eens dat je een schrijfwonder moet zijn om teksten te schrijven. Schrijven op een manier waarop bekende auteurs als Hugo Claus, Pieter Aspe of Herman Brusselmans dat doen is inderdaad een talent. Gelukkig hoef je geen literair genie te zijn om teksten te schrijven voor het web. Wil dit zeggen dat je niet slim hoeft te zijn? Dat niet. De bedoeling is dat je teksten schrijft die iedereen begrijpt en to the point zijn.

Websiteteksten hebben geen nood aan gesofisticeerd taalgebruik

Als romanschrijver wil je de lezer meenemen naar een denkbeeldige wereld door omschrijvend en bombastisch taalgebruik. Bij webcopy is deze drang eerder een beperking dan een voordeel. Woorden waarvan niet iedereen de betekenis kent, zullen weinig bijdragen tot de kern van de zaak en moeten ten allen tijden vermeden worden. Gebruik ook steeds eenvoudige termen die door een zo breed mogelijk publiek gekend zijn.  Je weet nooit wie er op je website terechtkomt. Daarom is het nodig om je tekst aan te passen aan lezers van elk niveau. Wanneer je teksten voor een website schrijft gebruik je ook best de zoekwoorden die mensen gebruiken.

Voor online teksten schrijf je best kortere paragrafen en alinea’s

Bij een tekst die je schrijft voor een magazine ga je een tekst ook wel in alinea’s onderverdelen, maar er is toch een groot verschil met webcopy. Hierbij verdeel je de tekst in paragrafen en zorg je dat er slechts één onderwerp per alinea aan bod komt. Zo krijgen je lezers meteen een goed zicht op de items die aan bod komen en kunnen ze snel beslissen wat ze willen lezen.

Beknopter is beter voor webteksten, kortere zinnen zijn ok!

Een klassiek schrijver probeert om steeds met zoveel mogelijk adjectieven te omschrijven wat er gebeurt . De online-schrijver of copywriter moet dit vooral niet doen. Dit vertraagt namelijk het diagonaal lezen. Schrijf liever twee korte zinnen, dan één lange samengestelde zin. De bezoekers van je website hebben dikwijls niet zo veel tijd. Ze zijn op zoek naar snelle info en die willen we hen dan ook meteen geven. Online lezen wordt meestal niet gedaan om te ontspannen maar vooral om informatie in te winnen.

Opsommingen zijn goud waard op een website

Online-lezers hebben minder aandacht en scannen snel of een webpagina aanbiedt wat ze zoeken. Geef hen dan ook hetgene wat ze zoeken op een presenteerblaadje. Denk aan wat jij als student wou, toen je voor examens moest studeren: samenvattingen en opsommingen. Zet de belangrijkste zaken dus zeker in een duidelijke opsomming. Als het interessant genoeg is, zullen bezoekers verder lezen. Hebben ze genoeg met de opsomming dan gaan ze verder.

De belangrijkste aandachtspunten op een rijtje:

  • Schrijven voor het web is meer to the point;
  • Gebruik duidelijke kortere paragrafen en alinea’s; 
  • Zet tussentitels boven elke alinea;
  • Begin je alinea's met de kern van de zaak;
  • Splits lange zinnen op;
  • Gebruik opsommingen;
  • Zet de belangrijkste zaken in het vet.

Wil je nog meer weten? Download dan zeker hieronder ons e-book over webcopy. Daarin kan je alles wat je moet weten over het schrijven voor het web terugvinden. PS. Het e-book is gratis.

E-book

E-book webcopy

E-book webcopy

In dit e-book leer je hoe je betere teksten kan schrijven voor het web. Verplicht leesvoer voor iedereen die zijn website wil voorzien van teksten die gelezen worden!

0 Reacties op deze blogpost:

Er zijn momenteel nog geen reacties op deze blogpost.

Reageer ook op dit artikel

U kan optioneel inloggen met Twitter of Facebook. U krijgt dan de mogelijk om uw reactie ook te delen via Twitter of Facebook
Login with twitter
Aanmelden
{* Remarketing tag *}