Wanneer is een website of webproject geslaagd?

Een website laten maken kost geld, in sommige gevallen veel geld. Je wil dan ook dat dit geld rendeert en je website een succes is. Wanneer is een webproject geslaagd?

Bepaal je doelen

Alvorens je kan nagaan of een webproject succesvol is moet je de doelen van het project vaststellen. De tijd dat bedrijven een website hadden omdat iedereen er eentje had is voorbij, of beter gezegd zou voorbij moeten zijn. Nu is het tijd om een website te hebben die een meerwaarde aan je bedrijf of organisatie biedt. Met het juiste doel voor ogen kan een website gericht ontwikkeld worden om dit doel te bereiken. Een website kan verschillende doelen hebben. Hier sommen we er enkele op:

  • De nieuwe website moet voor meer naambekendheid zorgen
  • De nieuwe website moet x% meer omzet genereren door online verkoop
  • De nieuwe website is een extra service voor de klant en dus de supportaanvragen met x% verminderen
  • De nieuwe website/webapplicatie moet het papierwerk verkleinen
  • De nieuwe website moet meer bezoekers krijgen dan de vorige
  • De nieuwe website moet mensen nieuwsgierig maken naar onze producten
  • De nieuwe webapplicatie moet de lopende processen vereenvoudigen
  • De nieuwe website moet een nieuwe markt aansnijden
  • ...

De meeste webprojecten hebben meer dan 1 doel en combineren een aantal van de hierboven opgesomde doelen.

Meten is weten

Als de doelen bepaald zijn en het webproject gelanceerd is het tijd om te meten. Het is zonde om een website online te zetten en hem verder niet te analyseren. Het analyseren van bezoekersdata kan een schat van informatie bloot leggen. Maak daarom ook je doelstellingen meetbaar of SMART zodat je kan nagaan of je ze bereikt.

  • Hoeveel vermindert de webapplicatie het werk?
  • Hoeveel extra omzet wordt er gegenereerd via de website?
  • Hoeveel extra bezoekers heeft de nieuwe website?
  • Hoeveel wordt de papierberg kleiner?
  • ...

Bijsturen, finetunen en evalueren

Een website of webapplicatie is nooit af, door het gebruik en de resultaten van de website te analyseren kan je altijd verbeterpunten ontdekken en pijnpunten blootleggen. Ook je doelpubliek of je eigen eisen zijn geen zekerheden. Alles verandert voortdurend. Daarom kan je een project altijd bijsturen om het nog te verbeteren. Spendeer daarom niet je hele budget aan een website, houdt nog wat budget vrij om bij te sturen na de lancering.

Conclusie

Een website of webapplicatie moet ontwikkeld worden met een doel voor ogen. Na de lancering moet er nagegaan worden of de doelen bereikt worden en eventueel indien nodig moet er ingegrepen worden om de doelen wel te bereiken. Een website of webapplicatie kost geld, besteed dit geld doordacht en doeltreffend!

1 Reactie op deze blogpost:

Junni
Door Junni op 09 januari 2009

Vooral over het eerste gedeelte wordt dikwijls licht overgegaan vind ik. Nochtans toch één van de belangrijkste zaken vind ik: weten wat je wilt bereiken met een website en zoveel mogelijk 'uittekenen'. Hoeveel tijd wordt er niet verloren met specificaties die veranderen doorheen het project? In het begin zoveel mogelijk uitschrijven kan deze 'niet-optimale' tijd minimaliseren.

Reageer ook op dit artikel

U kan optioneel inloggen met Twitter of Facebook. U krijgt dan de mogelijk om uw reactie ook te delen via Twitter of Facebook
Login with twitter
Aanmelden
{* Remarketing tag *}