E-mail marketing tips die meteen renderen

Geschreven door: Saskia Hannon

E-mail marketing is 40 keer effectiever dan Facebook en Twitter samen als het gaat om klantenwerving. Maar onze mailbox zit al overvol met e-mails. Het is dus jouw taak om op te vallen tussen die massa aan e-mails. Hoe doe je dat precies? Hieronder volgen enkele tips die je hiermee gaan helpen en die je ook tijd gaan besparen.

Hieronder kan je 7 e-mail marketing tips vinden die je kunnen helpen om je e-mail marketing campagnes meteen te verbeteren.

1. Optimaliseer je mail voor mobiele gebruikers!

Mobile friendly e-mails

Word eens wakker! Er is geen enkel excuus meer om je e-mails niet te optimaliseren voor mobiele gebruikers.

Vorig jaar werden, volgens Litmus, 53% van de e-mails op mobile devices geopend.

Is het je nog niet opgevallen dat mensen meer en meer een eerste scan van hun inbox doen? 's Morgens bij het wakker worden, tijdens het ontbijt, tijdens de reclame van je favoriete tv-programma, ... Steeds meer mensen deleten een e-mail onmiddellijk als deze niet goed getoond wordt op een tablet of smartphone. Deze klanten ben je dus sowieso kwijt.

Er zijn genoeg e-mail templates die al responsive werken en er dus ook goed uitzien op een mobile device. Enkele snelle tips om een e-mail meer aantrekkelijk te maken voor mobile: zet je content in 1 kolom om het scannen en scrollen te vergemakkelijken en maak gebruik van grote buttons zodat je er makkelijk met je vinger of duim op kunt duwen. 

Nieuwe producten zoals de Apple Watch zorgen voor een verschuiving van de marketing. Reden te meer om e-mails te versturen die geoptimaliseerd zijn voor een piepklein scherm dat op je pols zit. 9% van de volwassenen dragen smartwatches waardoor ook dit een doelgroep is die je niet kunt blijven negeren. Onze tip is alvast om te experimenteren met eenvoudige textmails, geoptimaliseerde onderwerpen en korte content.

2. Gebruik een mooi beeld in plaats van een lange tekst

Gebruik een mooi beeld

Een foto zegt meer dan 1000 woorden. We controleren steeds vaker op een dag onze smartphone voor zowel social media als voor e-mail. Misschien zelfs wel tijdens een gesprek met iemand en dus heb je niet veel tijd om te gaan lezen, maar wel even snel om een e-mail te scannen en te beslissen: ga ik de mail nog lezen of ga ik hem nu deleten?

Verleid de gebruiker dus met een foto waarin je je verhaal al vertelt en vraagt om een actie. Onze hersenen reageren bij het zien van mensen en vooral gezichten.  

Ook de kleur van de foto is belangrijk. Zo wekt de kleur blauw het gevoel van vertrouwen en veiligheid op. Geel daarentegen zal eerder de aandacht trekken door een gevoel van angst op te wekken.

3. Gebruik animaties (Video of GIF)

Als een foto meer zegt dan 1000 woorden, dan is een geanimeerde GIF er wel meer dan 1000 waard. In het dagelijks leven gebruiken mensen voortdurend GIF's om een reactie of een emotie over te brengen (als je kantoor iets lijkt op het onze heeft het zelfs het geschreven woord zo goed als vervangen bij momenten).

Steeds vaker kom je GIF's tegen in e-mails. Het is een leuke, verrassende manier om je product voor te stellen en het zorgt voor aandacht bij de klant. Maar zoals veel leuke dingen moeten ze met zorg toegepast worden.

4. Personaliseer je e-mail

Personaliseer je e-mails

Als je wilt dat je e-mail zo effectief mogelijk is, dan is het tijd voor een 'personal touch'!

Gepersonaliseerde e-mails hebben een conversie die 6x hoger is, maar toch maakt 70% van de grote merken hier geen gebruik van (Experian).

Spreek de klant, zowel in de e-mail zelf als in het onderwerp van de e-mail, dus aan met de voornaam.

Als je je klanten goed kent en je beschikt over de nodige informatie over hen, kan je gebruikmaken van dynamische e-mails en per klant een andere e-mail sturen met gepersonaliseerde content die nuttig is voor hem.

Een eenvoudige methode om grote resultaten te krijgen!

5. Maak gebruik van automatische mails

Autoresponder mails

Maak dit jaar eindelijk eens gebruik van die automatische e-mails, marketing automation of autoresponders.

Marketing automation geeft goede resultaten en het scheelt je een hoop werk. 50% van alle welkom mails worden geopend en dit zorgt ervoor dat het 86% meer effectiever is dan alle andere nieuwsbrieven (MarketingSherpa). Waarom dus niet meteen die welkom e-mail volledig automatiseren en de nieuwsbrief aanpassen aan de iedere nieuwe subscriber?

(meer weten over autoresponders? Lees dan zeker: 9 autoresponders die voor meer omzet zorgen)

6. Maak gebruik van meerdere instappunten

Meerdere instappunten

De bedoeling van een e-mail is om de gebruiker aan te zetten tot interactie via verschillende kanalen. Het maakt niet uit of dat nu via social media is of een CTA naar je website of blog, maar dan moet je uiteraard wel deze share buttons en links naar je social pages toevoegen. Zo kom je tot de beste ervaring voor je subscriber en kan je meteen de resultaten hiervan oogsten.

De meest efficiënte manier om je content te promoten over meerdere kanalen is om een blogpost te schrijven. Deze vermeld je in je nieuwsbrief met een mooi beeld. Laat klanten doorklikken om het volledige artikel te lezen. Dit zorgt en voor een kort e-nieuwsbrief en voor kliks naar je site.

Daarna kan je je blogpost nog via social media promoten. Zorg er dan ook zeker voor dat nieuwe bezoekers ook meteen (en eenvoudig) kunnen inschrijven voor de nieuwsbrief.

7. Kwaliteit boven kwantiteit

Kwaliteit vs kwantiteit

Een van de grootste uitdagingen met e-nieuwsbrieven is het grote aantal dat we ervan ontvangen. Het is moeilijk om er bovenuit te steken. Als er niets speciaal is aan je nieuwsbrief, dan zal deze ook snel verwijderd worden en uiteindelijk zal je je er ook voor uitschrijven.

Geef waarde aan je lezers! Stuur enkel content waar de lezers iets aan hebben.

Waarom schrijven klanten zich in voor een nieuwsbrief?

  • Speciale aanbiedingen
  • Exclusieve informatie
  • Om op de hoogte te blijven

Er zijn niet veel mensen (buiten misschien je moeder) die echt interesse hebben in nieuws over je bedrijf zelf.

Enkele uitzonderingen komen uit de non-profit sector of je schrijft je in op de nieuwsbrief van de school van je kinderen. Maar er zijn niet veel mensen die interesse hebben in nieuws over de verzekeringsmaatschappij of in de werknemer van de maand bij je energieleverancier.

Stel bij het samenstellen van je nieuwsbrief altijd de vraag: "Wat heeft de lezer van je nieuwsbrief hieraan?".

Speciale aanbiedingen

De belangrijkste reden waarom klanten zich inschrijven op je nieuwsbrief is voor die exclusieve aanbiedingen — coupons of speciale kortingen — die alleen voor je abonnees beschikbaar zijn. Beloon je abonnees dan ook regelmatig met exclusieve aanbiedingen!

Deel exclusieve informatie

Sommige bedrijven kunnen geen gebruik maken van 'sales' of 'coupons'. Dat is niet erg.

Je klanten zullen waarschijnlijk meer naar informatie zoeken dan naar aanbiedingen.

Je nieuwsbrief moet nuttige tips en expertise meegeven, informatie die te veel tijd in beslag neemt om ergens anders te gaan zoeken. 

Om op de hoogte te blijven

We spenderen veel tijd op onze computers of met onze smartphone in onze hand. Maar vaak hebben we toch niet de tijd om al het nieuws te volgen of de boeken te lezen die je zou moeten.

Maar een nieuwsbrief waar je nuttige content in verwacht is dus zeer aantrekkelijk om meer over een bepaald onderwerp of product te weten te komen.

Conclusie

Met kleine aanpassingen ben je dus weer helemaal mee met de norm.  Maar ook al maak je de meest perfecte e-mail die helemaal gericht is op je doelpubliek, er moet wel nog eerst worden inschreven op die nieuwsbrief. En met een website die een eenvoudige "Schrijf je in voor onze nieuwsbrief" heeft staan zonder extra reden, moet je misschien eens de bedenking maken waarom er geen inschrijvingen komen.

Wees de marketeer die de nieuwsbrief verkoopt zoals zijn producten. Vertel de klanten waarom ze moeten inschrijven en wat ze er uithalen.

Bied eventueel een lead magnet aan. (Lees ook zeker: Snel een e-maillijst uitbouwen via Lead Magnets!)

Laat ze de meest recente nieuwsbrief zien en stel je subscribers niet teleur als je in hun inbox verschijnt!

Lees ook: Verbeter je open rate van je e-mails

1 Reactie op deze blogpost:

odo
Door odo op 22 augustus 2016

Goede tips bedankt.

{* Remarketing tag *}