8 redenen waarom AdWords NIET werkt

Geschreven door: Martijn Knoops

Wanneer bedrijven bezoekers naar de website willen leiden, kiezen ze vaak voor Google AdWords. Via AdWords kan je, als je er voor betaalt, er met zekerheid voor zorgen dat je bovenaan in de zoekresultaten komt te staan voor bepaalde zoektermen. Hoe hoger je website in de zoekresultaten verschijnt, hoe groter de kans dat bezoekers naar je website gaan komen. Ik hoor je al denken. Waarom zou ik dit niet doen?

Nadeel van Google AdWords is de grote kost die hieraan verbonden is. Voor populaire zoektermen ben je al snel véél aan het betalen! Maar daar stopt het niet.

Lees hier welke andere redenen ervoor zorgen dat AdWords campagnes vaak mislukken.

1. Een slechte website

Mensen beslissen in 8 seconden of ze wel of niet op je website willen blijven. Wanneer mensen klikken op je advertentie in Google, terechtkomen op je website en na 8 seconden wegklikken, heb je verlies gemaakt.

Tip: Maak op je homepagina of landingspagina duidelijk wat je kan betekenen voor de bezoeker. Welke meerwaarde kan jij bieden die je concurrenten niet kunnen bieden? Praat niet alleen over jezelf maar toon de bezoeker waarom jij de geknipte partner bent om mee samen te werken. Zorg voor een goede eerste indruk met een sobere, degelijke layout.

2. Onrealistische verwachtingen

Vele bedrijven kiezen voor een AdWords campagne en verwachten op korte termijn veel bezoekers op hun website die direct kopen of contact met hen opnemen. De kans dat dit gebeurt, is echter klein. Marketingcampagnes hebben vaak tijd nodig alvorens deze het gewenste resultaat opleveren.

Tip: Lanceer een kleine testcampagne op AdWords tegen een lage kost om te kijken of mensen via de advertentie naar je website komen. Dit enkel en alleen om het effect van je advertentie te meten.

3. Verkeerde long tail keywords

Zoekwoorden die niet specifiek genoeg zijn, brengen de verkeerde mensen naar je website. Dit is een fout die je veel geld kan kosten. Vaak zijn deze mensen niet op zoek naar hetgeen jij aanbiedt op je website.

Je betaalt dus voor kliks van mensen die niet jouw doelpubliek zijn. Denk daarom goed na over je long tail keywords zodat deze het juiste doelpubliek aanspreken. Je moet de bezoekers vinden die op zoek zijn naar jouw oplossing voor hun probleem.

Analyseer regelmatig de zoekwoorden die gebruikt werden om tot op je website te komen en filter de zoekwoorden die enkel geld kosten en geen resultaat opleveren er eventueel uit.

4. Saaie advertenties

Om mensen te overtuigen om op jouw advertentie te klikken, moet je advertentie in het oog springen, opvallen, … Als dit niet het geval is, is de kans klein dat mensen op jouw advertentie klikken. Een interessante advertentie zorgt ook voor een hogere click trough rate, wat op zijn beurt meestal zorgt voor een lagere kost per klik.

Tip: Een goede advertentie moet een sterke titel bevatten en de tekst moet aangeven wat de volgende stap is voor de gebruiker (klik hier, bel nu, …).

5. Afstand doet er wel degelijk toe

Wanneer je als bedrijf niet iedereen verder dan 200 km in omtrek kan verder helpen, moet je hier rekening mee houden wanneer je een gebied voor jouw advertentie instelt.

Het heeft geen zin om te gaan adverteren aan mensen die je in ‘werkelijkheid’ niet kan bereiken. Denk dus goed na over welke regio je wil aanspreken!

6. Dagelijks budget is te laag

Om mee te doen met de grote spelers op de markt moet je over een hoog budget beschikken.  AdWords werkt niet wanneer je een budget vooropstelt dat 1 à 2 kliks per dag kan krijgen per campagne. Mikken op populaire zoekwoorden met een laag budget heeft geen zin!

Tip: Als alternatief kies je best voor long tail keywords. Deze zoekwoorden kosten vaak minder geld maar zorgen er wel voor dat je meer kliks gaat behalen.

7. Beperkt aantal karakters

Voor elke advertentie op AdWords ben je beperkt in het aantal karakters:

  • 25 karakters in de titel
  • 35 karakters in 2 lijnen tekst
  • 35 karakters in de url

Deze beperking maakt het gebruik van AdWords moeilijk. Er moet goed worden nagedacht over wat je wil overbrengen naar de bezoekers.

Dit is geen gemakkelijke opdracht! Kies een andere invalshoek dan je concurrenten en je advertentie zal opvallen.

Tip: Praat daarom niet alleen over jezelf maar geef aan welke meerwaarde jij kan betekenen voor de bezoeker. Welk probleem los jij op?

8. Te weinig tijd

Advertenties optimaliseren kost tijd! Wanneer je niet genoeg tijd steekt in AdWords zal je dit ook terugzien in de resultaten.

  • 1% van de adverteerders optimaliseert elke week de advertenties
  • 40% van de adverteerders past maandelijks een advertentie aan
  • 53% van de adverteerders optimaliseert elk kwartaal enkele advertenties

Zoals je kan zien investeert de grote meerderheid van de adverteerders veel te weinig tijd in AdWords.

Tip: Door minstens éénmaal per week 60 minuten vrij te maken om campagnes te optimaliseren, zal je al een verschil in de resultaten merken. Mogelijke optimalisaties zijn:

  • Test een nieuwe advertentietekst
  • Kies een andere kleur van achtergrond
  • Kies een nieuwe landingspagina
  • ...

Conclusie

Begrijp ons niet verkeerd, Google Adwords is een briljant marketinginstrument maar "bezint eer ge begint". Wanneer je als een ‘klein’ bedrijf wil investeren in Google AdWords dan moet je hier een aantal opofferingen voor maken indien je wil dat de investering rendeert! Een gebrek aan tijd, inspiratie en budget zijn de meest voorkomende redenen waarom AdWords niet werkt voor jouw bedrijf.

Denk dus goed na vooraleer je wil starten met een AdWords campagne. Laat je desnoods bijstaan door Inventis. Maak er voldoende tijd voor vrij, kies voor de long tail keywords en wees creatief. Op die manier zullen de slaagkansen van je campagne al flink stijgen.

Lees ook zeker:

8 redenen waarom AdWords WEL werkt voor jouw bedrijf

0 Reacties op deze blogpost:

Er zijn momenteel nog geen reacties op deze blogpost.

Reageer ook op dit artikel

U kan optioneel inloggen met Twitter of Facebook. U krijgt dan de mogelijk om uw reactie ook te delen via Twitter of Facebook
Login with twitter
Aanmelden
{* Remarketing tag *}