8 redenen waarom AdWords WEL voor jou werkt

Geschreven door: Martijn Knoops

Om nieuwe bezoekers naar je website te leiden, kan je gemakkelijkheidshalve voor AdWords kiezen, je weet wel de advertenties die verschijnen boven en naast de zoekresultaten. Google is de meest gebruikte zoekmachine ter wereld dus hoe slimmer je deze gebruikt hoe groter de kans dat je veel bezoekers aantrekt.

Er bestaan verschillende redenen waarom een AdWords campagne wel of niet werkt. In deze blogpost wil ik jou 8 redenen tonen waarom een marketingcampagne via AdWords wel kan werken voor jouw bedrijf.

1. Advertenties vallen op

Mensen klikken véél sneller op zoekresultaten die opvallen. En om op te vallen moet je adverteren. Zo simpel is het!

Google heeft ervoor gezorgd dat je nieuwe formaten van advertenties kan gebruiken, afbeeldingen kan toevoegen, kleuren kan aanpassen, …

Kortom hoe meer je advertentie opvalt, hoe meer kliks deze zal krijgen.

2. Statistieken liegen niet

Je kan via vele kanalen marketingcampagnes opzetten. Maar ten opzichte van TV en het adverteren in  een magazine of krant is het online kanaal het beste kanaal om je resultaten te meten!

De kosten/geconverteerde klik is één van de meest interessante statistieken die je kan vinden. Je kan perfect meten hoeveel een conversie gekost heeft. Zo kan je snel zien welke campagnes mislukken en welke campagnes zorgen voor een positieve ROI!

3. AdWords is flexibel

AdWords biedt veel opties aan en dan bedoel ik héél veel opties. Je kan je campagnes perfect afstemmen op je doelpubliek. Dit vormt een enorm voordeel!

Toon alleen advertenties aan mensen die op zoek zijn naar jouw oplossing.
Het is tenslotte dat doelpubliek dat het meeste kans maakt om te converteren op jouw website.

Een oplijsting van enkele opties:

  • Geef aan hoe keywords moeten matchen
  • Gebruik negatieve keywords
  • Gebruik het Google Display Network
  • ...

4. AdWords is sneller dan SEO

Hoog scoren in Google voor nieuwe bedrijven vormt een probleem. Het kan maanden duren vooraleer je hoog gaat scoren in de zoekresultaten! De oorzaak hiervan moet je gaan zoeken bij Google. Men spreekt hierbij over het ‘Sandbox effect’.

AdWords vormt de ideale ‘workaround’ voor nieuwe bedrijven om dit probleem op te lossen. Via een AdWords campagne kan je binnen enkele uren bovenaan in de zoekresultaten van Google te staan en trek je dus op een eenvoudige manier bezoekers aan voor de nieuwe bedrijfswebsite.

Bovendien is het een goede manier om te onderzoeken of het de moeite loont om je te richten tot een bepaald zoekwoord of doelpubliek.

5. Adwords is gemakkelijker dan SEO

Niet onbelangrijk, de tijd die je moet investeren in SEO is veel groter dan de tijd die je moet investeren in SEA.

Wanneer je hoog wil scoren in de organische zoekresultaten dan is je hoofdtaak het schrijven van kwalitatieve content en linkbuilding. Veel en kwalitatieve content en links zullen ervoor zorgen dat je hoog scoort in Google.

Heb je weinig tijd en wil je toch veel bezoekers aantrekken dan moet je AdWords gebruiken. Let hierbij wel op! Als bezoekers na het klikken op je advertentie, op een landingspagina terechtkomen die niet aanspreekt dan ben je deze bezoeker kwijt! Iedere bezoeker die je via AdWords krijgt kost geld, zorg er dus voor dat ze zo goed mogelijk converteren!

Tip: Investeer dus niet alleen in AdWords maar schrijf ook voldoende content voor je website! Op lange termijn zal dit voor veel betere resultaten zorgen! Wed altijd op meerdere paarden als je de mogelijkheid hebt!

6. Converteert beter

Bezoekers die via een advertentie op jouw website komen, converteren tot tweemaal meer dan bezoekers die via de gewone zoekresultaten van Google komen.

Oorzaak hiervan is dat mensen in google een oplossing voor een probleem zoeken en vaak in "koopmodus" zijn. Ook kan je via AdWords beter ‘targetten’ en zo meer kans hebt om de juiste bezoekers aan te trekken. Spreek bezoekers aan die op zoek zijn naar jouw oplossing. Bij deze doelgroep is de kans groter dat ze gaan converteren.

7. Zoek zelf opportuniteiten

Gebruik Google AdWords niet alleen om campagnes op te zetten. Ga verder en gebruik de data die je hebt verzameld om andere marketingcampagnes op te zetten. Kies voor SEO, kies voor andere vormen van online adverteren of richt je op het offline segment.

Het ultieme doel van je website moet zijn om nummer 1 te worden in de zoekresultaten van Google. Denk dus ‘out of the box’ en gebruik de data van Google AdWords om dit doel te bereiken.

8. Testen, testen en nog eens testen

Ga verder en optimaliseer je advertenties. Test andere dingen en ga na wat werkt of juist niet werkt.

Wanneer je merkt dat een bepaalde advertentie onder de verwachtingen presteert of je merkt dat je verlies aan het maken bent. Wacht dan niet af! Pas deze advertentie aan en analyseer opnieuw of de optimalisatie voor een positief resultaat heeft gezorgd.

Optimalisatie van advertenties kost veel tijd maar zorgt voor een stijging van de inkomsten.

Conclusie

AdWords is een goede tool van Google om bezoekers naar je website te leiden zonder je zorgen te moeten maken over je SEO score.

Kies je ervoor om advertenties op te zetten voor jouw bedrijfswebsite dan moet je er zeker voor zorgen dat je het juiste doelpubliek aanspreekt, voldoende tijd neemt om campagnes te optimaliseren en bovendien ook het nodige budget vrijmaakt om je concurrenten voor te zijn.

Onderschat het gebruik van AdWords dus zeker niet! Ga ermee aan de slag en ga na of de advertenties het gewenste resultaat opleveren.

Lees ook zeker:

8 redenen waarom AdWords NIET werkt voor jouw bedrijf

{* Remarketing tag *}