Een AdWords campagne opzetten in 8 stappen

Geschreven door: Martijn Knoops

AdWords stappen

Meer bezoekers naar je website leiden kan op verschillende manieren. Zo kan je starten met een blog, een autoresponder opzetten, Facebook gebruiken, … Genoeg mogelijkheden!

Eén van de andere opties die héél vaak gebruikt wordt is Google AdWords!

Met AdWords kan je héél snel advertenties opzetten voor het juiste doelpubliek! Een handige tool van Google die op korte tijd vaak goede resultaten oplevert.

Om je op weg te helpen, leg ik uit hoe je in 8 stappen je eerste AdWords campagne kan opzetten!

Vooraleer we van start gaan moet je natuurlijk een AdWords account hebben. Ga naar http://www.google.be/adwords, klik op de ‘Nu starten’ knop en registreer je. Wanneer je ingelogd bent, kan je starten met het ontwikkelen van je eerste campagne.

Here we go!

1. Kies de juiste campagne

De belangrijkste stap in het hele proces is stap 1. Hier kies je welk type campagne je wil ontwikkelen. Standaard wordt er meestal gekozen voor het ‘Zoeknetwerk met Display Select’.

AdWords campagneDit type van campagne geeft je de meeste kans om relevante bezoekers naar je website te leiden. Als eerste campagne zou ik dus zeker voor dit type kiezen!

Tip: Is je doel om meer naambekendheid te krijgen? Dan kan je beter kiezen voor een ander type campagne nl. ‘Alleen in het Display Netwerk’. Via deze campagne kan je je advertenties op meer dan een miljoen verschillende plaatsen in het Google netwerk tonen.

2. Kies welk gebied je wil benaderen

Kies hier hoe groot je gebied moet zijn waarin je wil adverteren. Je kan kiezen tussen landen, regio’s, provincies en steden. Indien je gedetailleerd te werk wil gaan, kan je zelfs op basis van coördinaten bepalen hoe groot je gebied moet zijn.

AdWords targetAls voorbeeld heb ik ervoor gekozen om enkel en alleen de advertenties aan Vlaanderen te tonen.

3. Kies je 'bied-strategie' en bepaal je dagelijks budget

Er bestaan verschillende manieren om te betalen voor je advertenties. Zo kan je kiezen voor CPC (kost per klik op je advertentie), CPM (kost per 1000 vertoningen van je advertentie) of CPA (kost per actie of conversie).

AdWords biedstrategieOm te starten, is CPC de beste optie om voor te kiezen. Dit gaat je een beter beeld geven over hoe AdWords werkt en het geeft je bovendien meer controle over je budget.

4. Creëer een advertentiegroep met duidelijke advertenties

Een advertentiegroep is een groep van advertenties. Je kan dus best de advertenties die samen horen of die gelinkt zijn aan specifieke zoekwoorden verzamelen in een aparte advertentiegroep.

Als voorbeeld heb ik 2 advertentiegroepen aangemaakt nl. ‘Advertentiegroep - Algemeen’ en ‘Advertentiegroep - Eco’. Elke advertentiegroep bevat andere advertenties.

AdWords advertentiegroepVoeg vervolgens een advertentie toe aan je advertentiegroep. Let wel op, je bent beperkt in het aantal tekens dat je kan gebruiken voor je advertentie.

  • Kop: de eerste regel van je advertentietekst is beperkt tot 25 tekens
  • Beschrijvingsregel 1: de eerste regel onder de kop is beperkt tot 35 tekens
  • Beschrijvingsregel 2: de regel na of onder beschrijvingsregel 1 is beperkt tot 35 tekens
  • Zichtbare URL: de website die in de advertentie als groen wordt weergegeven
    • De URL die je hier toont, kan ook gelinkt worden aan een andere bestemmingspagina. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn wanneer je mensen direct wil doorsturen naar de juiste landingspagina.

AdWords advertenties

5. Voeg relevante zoekwoorden toe

Voeg per advertentiegroep een aantal zoekwoorden toe. Wanneer je verschillende advertentiegroepen aanmaakt die elk specifieke advertenties bevatten, moet je ook zorgen dat de juiste zoekwoorden aan de juiste advertentie gekoppeld worden.

Wanneer mensen zoeken naar ‘groene energie’ heeft het geen zin om de advertenties uit de ‘Advertentiegroep - Algemeen’ te tonen. De advertenties die getoond moeten worden, moeten uit de ‘Advertentiegroep - Eco’ komen.

Overdrijf ook niet met het aantal zoekwoorden dat je wil toevoegen. Start met 20 zoekwoorden per advertentiegroep en werk van hieruit verder.

AdWords zoekwoordenEr bestaan verschillende types van zoekwoorden. Je kan mensen heel breed laten zoeken of je kan net héél gericht te werk gaan. Meer informatie over zoekwoorden kan je hier terugvinden: https://support.google.com/adwords/answer/2497836?hl=nl

6. Kijk alles grondig na

Niet onbelangrijk! Je bent bijna klaar om de campagne online te zetten. Neem je tijd en kijk alles rustig na.

  • Zijn de zoekwoorden gekoppeld aan de juiste advertentie?
  • Is de CPC juist ingesteld?
  • Is het dagelijks budget correct ingesteld? (het zou niet de eerste keer zijn dat mensen per ongeluk een te hoog bedrag instellen en dan achteraf verschieten van de factuur :) )

Dit zijn zaken die zeker in orde moeten zijn vooraleer je de campagne lanceert. Je wil tenslotte niet dat Google op het einde van de maand je meer aanrekent dan je vooraf dacht ingesteld te hebben.

7. Geef je betaalgegevens in

Nu je klaar bent om de campagne te lanceren moet je je persoonlijke betaalgegevens nog doorgeven aan Google.

Je kan je betaalgegevens ingeven door bovenaan op het tandwiel te klikken en voor ‘Facturering’ te kiezen.

AdWords factureringVervolgens kan je snel en eenvoudig de wizard volgen en je betaalgegevens ingeven.

8. Campagne activeren

Bekijk de huidige status van je campagne. Wanneer de campagne op pauze staat, moet je deze dus eerst nog activeren voordat de advertenties in Google getoond worden.
AdWords activerenKies als status voor ‘Ingeschakeld’ en je advertenties worden snel en correct online getoond.

Conclusie

Het opzetten van een AdWords campagne is helemaal niet zo moeilijk. Wanneer je alles rustig bekijkt en de juiste stappen volgt, staat alles binnen 60 minuten online. Bovendien kan je bij vragen of opmerkingen altijd terecht bij Google. Zij bieden zowel online als offline een uitstekende service aan.

De stappen die ik in deze blogpost heb besproken, vormen de basis voor het opzetten van een AdWords campagne. AdWords heeft echter nog veel meer te bieden dan enkel en alleen de standaardcampagnes! Maar begin eenvoudig en ga daarna specifieker.

Ook belangrijk: volg je campagnes goed op en evalueer ze regelmatig!

{* Remarketing tag *}