Waarom jij als ondernemer maar beter snel kan beginnen bloggen!

Geschreven door: Margot Hanjoul Margot Hanjoul

Hoe komt het dat alle grote merken bijna allemaal een blog hebben? Sony, Adidas, BMW en Google kennen alles van de kunst van het bloggen. Ook al hebben zij al deze publiciteit al lang niet meer nodig, toch zien ze er het nut van in. We vertellen je waarom het voor zowel kleine als grote ondernemingen zo belangrijk is om zakelijk te bloggen en verklaren op welke manier jij er als ondernemer er voordeel kunt uithalen.

1. Meer online-presence

Door te bloggen kun je je visie overbengen naar klanten en andere sympathisanten. Dit geeft zeker een meerwaarde aan je website. Hierdoor ga je meer content creeëren en dat is nu net hetgeen waarmee je scoort bij zoekmachines. Het regelmatig updaten van content is één van de belangrijkste methoden om je ranking te laten stijgen. Mits je dit doet door een goede verhouding van keywords te gebruiken in je blogs, zal dit zeker en vast bijdragen tot een mooie ranking.  

Stel dat je van plan bent om een mooie productpagina te maken. Het eerste wat je zult doen is dit ingeven op Google om een beetje research te doen. Zoals je hieronder kunt zien, scoren we (op het moment dat we deze blogpost schrijven) het best voor dit keyword, want onze Inventis-website staat op één in deze ranking. Jij kent nu ondertussen onze blog al, maar mensen die nog nooit van Inventis gehoord hebben, kunnen op deze manier voor de eerste keer in contact komen met de firma. Het is mooi meegenomen als we de bezoekers kunnen omzetten in klanten, maar dat hoeft in deze fase nog niet. Dankzij deze blog verkrijgen we meer bekendheid en dat is zeker niet onbelangrijk.

Googlesearch voor productpagina


2. Meer conversie

Wie een blog ziet als een werkmiddel om snel en gemakkelijk tot meer conversie te leiden, is simpelweg fout. In tegendeel een blog onderhouden vereist tamelijk wat werk. Het is wel mogelijk om dankzij je blog meer bezoekers naar je website te lokken, maar ze gaan niet per definitie plots meer kopen. Enkel met een aangepast marketingplan zal dit op langere termijn zijn effect niet missen.

Neem nu A.S. Adventure, de specialist in outdoormateriaal voor sport en vrije tijd. Ook zij hebben op hun homepagina een link naar hun blog onder de naam A.S. Magazine. In dit magazine testen ze een aantal producten waaronder het opzetten van een tent. Dit is niet enkel interessant voor bezoekers, maar zal ook een meerwaarde voor hen bieden. Het is alleszins veel meer dan alleen reclame. Geïnteresseerde bezoekers kunnen omgezet worden in klanten. 

AS Magazine

 

Ook één van de actuele uitblinkers in webshops, Bol, heeft een blog en ze gebruiken hem goed. Uiteraard! Je vindt er reviews over allerlei leuke goodies, nieuwe releases uit het assortiment en acties om producten te winnen.

Blog Bol

 

3. Duurzame verstandhouding

Meer omzet kan op korte termijn niet gegarandeerd worden, meer expertise echter wel.
En meer expertise wekt dan weer vertrouwen op. Een imago als betrouwbare producent zal je op termijn succes opleveren. Bezoekers zullen het overigens weten te appreciëren dat je hen nuttige info levert. 

Een ander voorbeeld van een firma die gelooft in het bloggen is de Record Bank. De slogan die bij deze blog hoort, is dan ook toepasselijk 'De blog van Record Bank, tips en informatie voor u en uw geld!' Door dit te doen, is Record Bank niet gefocust op het verwerven van nieuwe klanten, maar werken ze aan een langdurige relatie met de klant door ze antwoorden te bieden op vragen, interessante gegevens te verschaffen en een duidelijk beeld te scheppen van een bepaalde problematiek die eigen is aan de sector. Door dit soort van gratis advies en tips laat je je klanten zien dat je het niet enkel voor het geld doet, maar dat je ook om je klanten geeft.

Blog Record Bank

Iedereen kent de Body Shop, maar dankzij de leuke tips hebben we ook een reden om al eens wat sneller naar de website terug te keren. Een voorbeeld hiervan is een tip die illustreert hoe je de producten die je aanbiedt, kunt gebruiken om mooi en trendy te zijn.

Blog van de Body Shop

 

4. Gratis reclame

Het effect van bloggen is dan misschien wel op lange termijn te bekijken, maar je hoeft er ten minste niets voor te betalen. Naast de werktijd die er ingestoken moet worden, kost het je niets. Als je dat vergelijkt met andere marketingstrategieën is dat een aanzienlijk verschil.

Als we even kijken naar de blog van Sony, zien we dat ze vooral blogposts hebben over de producten die ze in hun assortiment hebben. Ze schrijven over de toepassingsmogelijkheden van hun producten. Dit is een vorm van gratis reclame. Wanneer dezelfde communicatie via tv, radio of reclamefolders zou verspreid moeten worden, zou het duizenden euro's kosten terwijl je via blogposts enkel de personeelskosten voor het schrijven van de post moet tellen.

Blog Sony

 

5. Waardevolle feedback

Dankzij het interactief concept van een blog, heb je een schat aan waardevole informatie en kan je nog beter inspelen op de noden van de klant. Het aantal reacties geeft een duidelijk beeld over de betrokkenheid. Het toont ons waar mensen in geïnteresseerd zijn, maar het toont ook wat hun visie over een bepaald onderwerp is en dat is een mooi stukje gratis marktonderzoek.

Bij wijze van linklog post Humo de 'link van de dag'. Dat zijn korte blogposts die telkens over een bepaalde link gaan die op dat moment zeer actueel is. Door een kort fragment uit de actualiteit te tonen, ziet Humo meteen of dit item aanslaat bij het publiek. Krijgt het veel likes? Wordt het gepind? Getweet? Wordt er op gereageerd? Dan weet je dat dit een item is waar je een uitgebreid artikel over kunt schrijven.

Blog Humo

6. Netwerken

Je blog zal voor een zekere bekendheid zorgen. Niet alleen door meer bezoekers, maar ook door de vele contacten die ergens toe kunnen leiden. Je kan je artikels laten sponseren, advertenties plaatsen of partner worden met aanbieders van gelijkaardige producten. De mogelijkheden zijn ongelimiteerd. Iedereen die geïnteresseerd is, kan contact met je opnemen.

Mobile vikings heeft al een aantal keer samengewerkt met andere organisaties. Op onderstaande blogpost zie je een samenwerking met Primo. Tijdens deze actie kreeg je 20% korting bij Primo en schenkte Mobile Vikings 1 euro aan het goede doel in ruil voor het inleveren van een oude gsm of tablet.

Blog Mobile Vikings

Even samenvatten...

Bloggen zorgt er voor dat je website meer bekendheid krijgt, meer bezoekers en op termijn meer omzet. Elk blogpost is in feite "gratis" reclame. Daarnaast bouw je een duurzame relatie op met je klanten. Door bezoekers te helpen, krijg je overigens ook meteen waardevolle feedback en de contacten die hieruit voortvloeien, zouden jou dan wel eens kunnen verderhelpen in de toekomst.

Je ziet dus dat bloggen veel meer is dan het neerschrijven van je dagdagelijkse activiteiten. Het zakelijk bloggen is voor bedrijven een trend die meer en meer onderdeel wordt van het online marketingplan en dat is gezien de grote voordelen en lage kost lang niet zo gek.

Wil je graag meer weten over dit zakelijk bloggen of over een diverterende manier van bloggen, vul dan je emailadres hieronder in en download gratis ons e-book 'bloggen'.

E-book

E-book bloggen

E-book bloggen

Alles wat je moet weten over bloggen.

3 Reacties op deze blogpost:

Bart Spaas
Door Bart Spaas op 21 oktober 2013

Net gedownload en ga hem zeker eens doornemen want de vorige e-book heeft me aangenaam verrast!

Sebas
Door Sebas op 22 juli 2014

Je geeft je allemaal handige informatie Margot!

Nu hebben wij een tijdje geleden een blog gemaakt met allerlei tips en adviezen voor het beginnen met een blog.

In onze ogen zeer handig. >> http://www.internetmarketinggemak.nl/blog-beginnen/

Maar nu ben ik stiekem wel benieuwd wat een ervaren blogger als jij ervan vindt?

Peeters Nelly
Door Peeters Nelly op 25 juni 2019

Just het Boeken gedownload. Ik Ben beiewd of het even goed is als het vorige
Groetjes
Nelly

{* Remarketing tag *}