Wat een succesvolle blogger niet mag doen!

Geschreven door: Jan Raedschelders

Bloggen kan je leren. Het gaat niet alleen om wat en hoe je schrijft en of je veel te vertellen hebt. Het gaat ook om de manier waarop je je verhaal brengt en vooral hoe dikwijls je je verhaal doet. Iedereen kan bloggen, maar niet elke blogger heeft een succesvolle blog. Misschien loopt er dan toch ergens iets mis. We overlopen hier een aantal mogelijke struikelblokken.

Schrijf niet enkel over jezelf als individu

Maar: schrijf wat de bezoekers willen lezen. Niemand heeft er een boodschap aan om te lezen hoeveel vergaderingen je vandaag had, hoelang je lunchpauze uitgelopen is en of de kassierster in de supermarkt vriendelijk genoeg tegen je was. De bedoeling van een blog is niet om elk detail van je leven online te gooien. Wat telt zijn de standpunten die jij als persoon hebt, hoe jij de visie van je bedrijf of onganisatie wil overbrengen en hoe je het wil toepassen in de realiteit. Natuurlijk mag je ook over je producten praten en er mag al eens iets tussen zitten over je vergaderingen of bedrijfsuitstapjes, maar het is aan jou om daarin de goede balans te vinden.

In België zijn er nog niet zoveel bedrijven die bloggen. Nochtans is dit zeker een meerwaarde voor kleine ondernemingen die graag hun bereik willen uitbouwen. Zo is er de webshop VegaNuts, die voornamelijk noten en vruchten verkoopt. Ze willen uitblinken als expert in lekkere en gezonde voeding. Naast hun assortiment hebben ze daarom ook een blog met daarin recepten, allerlei leuke weetjes en tips die niet zozeer iets vertellen over hun producten, maar wel traffic naar de website lokken. Natuurlijk wil jij liever een artikel lezen met 'tips om de herfst goed door te komen' dan dat je even tussen een productenassortiment gaat neuzen. Uiteraard kan je wel vermelden dat noten goed zijn voor het immuunsysteem, maar zorg in de eerste plaats dat je artikels opgepikt worden en dat ze interessant bevonden worden door de lezers. Creeëer eerst een meerwaarde de rest volgt vanzelf.

 

Focus niet enkel op cijfers en ROI

kliks en viewsBloggers hebben wel eens de neiging om gestresseerd te  geraken. Ze zijn gefocussed op deadlines, het bereiken van het minimum aantal woorden per tekst, het verkrijgen van het gewenste aantal bezoekers en de aangewezen hoeveelheid kliks. Stop om de opbrengsten van je blog als je grootste prioriteit te beschouwen en concentreer je op het uitwerken van de juiste ideeën. Wat echt telt, is hoe je mensen kunt helpen door hen de juiste informatie te verschaffen. Schrijf dus niet zo maar met de bedoeling om een heleboel nieuwe content te creeëren en daar direct munt uit te slaan. Schrijf met de bedoeling om een topic in diepte uit te werken om zo je lezers iets bij te brengen.


Onderschat de kracht van je titel niet

Is je blogpost klaar, dan wil je hem graag meteen online zetten en de wereld in sturen. Heb je alles goed nagelezen? Kijk dan toch nog even terug naar de titel. Geeft deze duidelijk weer waarover het artikel gaat, en belangrijker nog, spreekt de titel wel aan? Een titel moet in een aantal kernwoorden duidelijk weergeven waarover het gaat, maar een lezer moet ook aangetrokken worden om het artikel te lezen. De titel moet je blogpost verkopen iemand die niet verleid wordt om op je titel te klikken zal zeker je artikel niet lezen.

Zo schreven we wel eens een blogpost over Facebook. Oorspronkelijk had deze titel de woorden 'meer interactie met klanten op Facebook'. Mensen googelen meer en meer naar 'tips voor meer interactie met klanten op Facebook' dan dat ze op 'meer intereactie op Facebook' zoeken. Nog praktischer zou het worden als we er van zouden maken '10 tips voor meer interactie met je klanten via Facebook'. Mensen zijn namelijk snel geïnteresseerd lijstjes en tips, What's in it for me? 10 tips! 

 

Creëer geen chaos

Blogpost categoriëenBlogpost klaar om te publiceren? Voeg hem zeker een categorie toe. Niet enkel om orde te brengen in je blogposts, maar vooral omdat dit bezoekers de kans geeft om meer over dit onderwerp te lezen. Ook zoekmachines houden van deze overzichten om al uw artikels te indexeren en we hoeven niet te vertellen in welke mate een goede ranking bijdraagt tot het verkrijgen van meer bezoekers. Let er op dat je categoriëen gebruikt die van belang zijn binnen jouw bedrijf of organisatie én dat dit veel gebruikte zoektermen zijn.


 

Blog niet te veel

Soms heb je zin om oneindig veel te schrijven en post je meerdere artikels na mekaar. De week erna heb je het ontzettend druk en de week daarna ben je toevallig met verlof. Komt het je bekend voor? Geen probleem als je te veel schrijft. Bewaar de geschreven teksten, werk al een beetje vooruit, maar post ze op een gedoseerde wijze. Een degelijke planning kan hier structuur in brengen. Onderschat het belang niet van regelmatig te bloggen. Je lezers zijn je trouwste fans, maar ze verwachten er ook iets voor terug: dat je simpelweg minstens één keer in de week aan hen denkt en een post online zet. Schrijf dus niet enkel als jij daar zin in hebt, maar schrijf naargelang de verwachting van je bezoekers. Schrijf je één keer in de week, probeer dan ook iedere week opnieuw een nieuw blogbericht te publiceren. Schrijf je normaal gesproken drie keer per week, zorg dan ook dat je dit elke week ongeveer opnieuw kunt aanhouden. Je lezers gaan je natuurlijk niet direct veroordelen wanneer je een week mist maar ook voor het bloggen geldt: Uit het oog, uit het hart. Mensen vergeten je snel helaas.

In het verleden is het niet altijd gelukt maar sinds kort zijn we bij Inventis druk in de weer om elke week een nieuwe blogpost te lanceren. Hou je kalender dus alvast in de gaten. Want we kunnen al verklappen dat er nog e-books uitgebracht zullen worden in de toekomst. 

 

Wacht niet tot mensen toevallig op je blog komen

Zonder je bezoekers ben je niets. Het is geweten dat er wel wat tijd over gaat eer zoekmachines de nieuwe content geïndexeerd hebben. Bijgevolg moet je blogpost het hebben van de publiciteit die het krijgt. Wanneer je een nieuwe blogpost geschreven hebt, verspreid je het bericht via alle mogelijke kanalen. Via mail kan je de nieuwe post in je nieuwsbrief zetten. Voorzie een RSS-feed, maar deel je berichten ook zelf zoveel mogelijk op Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn en andere netwerken. Benut alle kanalen om je nieuwe blogpost aan te kondigen. Spread the word! Het promoten van je content is minstens even belangrijk dan het schrijven van je content!

 

Verwijder geen reacties

Berichten modereren kan goed zijn, maar het is niet nodig om alle negatieve berichten te verwijderen. Integendeel, alleen positieve feedback zal argwaan opwekken. Anderzijds mag je niet ontgoocheld zijn als je pas na een jaar een reactie krijgt op een blogpost. Niet iedereen die een artikel leest, neemt de moeite om er op te reageren. Als ze dit wel doen, kan je hen dus maar beter dankbaar zijn en belonen met een reactie. Dankzij reacties krijg je feedback van je lezers. Net zoals in een normaal gesprek is een dialoog aangenamer dan een monoloog. Argumentatie en tegenargumentatie kan enkel tot verbeteringen leiden. Het interactieve karakter van je blog zal overigens voor inspiratie zorgen voor toekomstige blogposts.

Op onze blogpost over het verschil tussen een sitemap in HTML of XML deelden de verschillende lezers hun meningen mee gebaseerd op situaties die ze zelf ondervonden hebben. Dit is voor iedereen interessant en aan de hand van zulke informatie kunnen we ook aanpassingen maken aan onze artikels.

 

Blog ik goed?

Wijkt je bezoekersaantal toch nog veel te veel af van hetgeen jij voor ogen had? Twijfel je of je alles wel goed doet, kijk dan even of je niet één van deze fouten maakt.

  • Een te persoonlijk dagboek van je blog maken;
  • Te veel content van bedenkelijke kwaliteit schrijven;
  • Te weinig schrijven;
  • Geen indeling in categoriën maken;
  • Te fel op bezoekers en inkomsten gefocussed zijn;
  • Geen goede titels hebben;
  • Je content niet voldoende promoten en delen;
  • Geen reacties toestaan;
  • Niet reageren op reacties.

Iedereen kan bloggen. Er zijn maar twee kenmerken die echt essentieel zijn en die van nature aanwezig zouden moeten zijn. Schrijven moet een passie zijn. Als de passie er niet is, ga je het ook niet volhouden om te blijven schrijven. Het tweede element sluit daar bij aan. Een gepassioneerd schrijver zou het niet volhouden om te bloggen zonder dat hij doorzetter is. Herken je jezelf in deze twee karaktertrekken? Dan is het hoog tijd dat jij je eigen blog gaat opstarten!

Wil je graag nog meer tips en wil je alles weten over bloggen, vul dan je emailadres hieronder in en download gratis ons e-book 'bloggen'.

E-book

E-book bloggen

E-book bloggen

Alles wat je moet weten over bloggen.

14 Reacties op deze blogpost:

Egbert Rein
Door Egbert Rein op 04 november 2013

Interessante blogpost, ik vind het persoonlijk vooral belangrijk dat er voldoende continuïteit in zit. Verder kan ik me hierin volledig vinden!

Dennis Haans
Door Dennis Haans op 21 december 2013

Beste, ik heb vandaag mijn eerste blog geplaatst op http://theaterhuishaans.be

Kan u mij zeggen of deze goed is, of wat er eventueel moet veranderd worden?

Alvast hartelijk dank.
Met vriendelijke groeten, Dennis Haans.

Romy
Door Romy op 04 oktober 2014

Erg leuk artikel! En handig ook.
Ik ben sinds kort begonnen met bloggen op www.fitcouple.nl. Ik heb volle vertrouwen in deze blog. Heb jij misschien nog op- of aanmerkingen?

Dank je!

wesp333
Door wesp333 op 27 oktober 2014

Interessant artikel, ga is uitdokteren wat ik er van kan toepassen op mijn blog.
Groetjes wesp333

Elien
Door Elien op 25 december 2014

Ik heb net een nieuwe blog via weebly Elieneke.weebly.com niemand kijkt naar die dingen. Ik heb al een pagina op fb en een bord op pinterest.

N.D
Door N.D op 17 februari 2015

Heel handig, ben een tijdje geleden ook aan een blog begonnen just-nami,

dave instauto
Door dave instauto op 22 juni 2015

ik heb een blog genaamd instauto.nl en ik schrijf dagelijks artikelen, maar heb nog steeds geen bezoekers ... ik hoop dat uw tips werken !

Jente
Door Jente op 23 juni 2015

@dave instauto probeer zeker unieke teksten met een meerwaarde te schrijven. Liever 1 goed artikel per week dan iedere dag iets vluchtigs kort zonder echte meerwaarde. Probeer ook evergreen content te schrijven, inhoud die bvb over 2 jaar nog de moeite is om te lezen.
Veel succes alvast!

kersje
Martijn Knoops
Scandinaviandream
Anna
Door Anna op 06 maart 2017

Goed en interessant artikel danku wel

Erika Durkstra
Door Erika Durkstra op 24 juli 2017

Heel interessant artikel! Ik schrijf zeker in dezelfde ideologie; ik schrijf 1 tot 2 artikelen per week, op gezette tijden promoot ik ze (vooral op Social Media) en mijn artikelen bevatten altijd een 'beloning'. Dat kan informatie zijn maar ook tips of tricks. :) Ik schrijf zelf ook regelmatig artikelen die betrekking hebben op bloggen (en het verbeteren van..)
Wél opvallend dat je schrijft dat je schrijft dat reageren op comments belangrijk is.. Ik zie geen reacties van jou hier staan. :)
Als je het leuk vind, neem dan een kijkje op mijn eigen blogthread op:
www.yoo.rs/yoortainment2day

Ik schrijf NIET op een eigen domein maar op een subdomein. Weer eens wat anders!

Lieve groetjes, Erika.

Jan Raedschelders
Door Jan Raedschelders op 27 juli 2017

@Erika bedankt voor je leuke reactie. Zelf beheer je ook een goede blog, blijven doen!

{* Remarketing tag *}