AnySurfer Certified - De dagopleiding rond webtoegankelijkheid

Geschreven door: Bart Vandebeek

Anysurfer logo - Gelijke Kansen in Vlaanderen logo - screenshot van de checklist

Het "AnySurfer Certified" kwaliteislabel kenmerkt webbureaus die de expertise hebben om websites en webapplicaties te bouwen die voor alle bezoekers toegankelijk zijn, ook voor de mensen met een functiebeperking. Via een dagopleiding "webtoegankelijkheid" en een begeleidingstraject wordt een webbureau bijgestaan van begin tot het einde van de ontwikkeling van een toegankelijke website van een klant. Hierna, mits alles ijkpunten gevolgd werden, zal de klant kosteloos het AnySurferlabel verkrijgen en mogen wij, na het toegankelijk maken van onze eigen website, het label "AnySurfer Certified Partner" dragen.

De dagopleiding "Webtoegankelijkheid"

Gisteren startte het ganse AnySurfer Certified verhaal met de dagopleiding in het Boudewijngebouw in Brussel. Samen met de collega’s van Robarov en Lithium kregen wij als eerste deel van Gijs Veyfeyken, naast de uitleg waar toegankelijkheid voor staat, een sensibiliserende voorstelling over hoe mensen met een functiebeperking zich moeten behelpen om websites te raadplegen. In feite mogen wij niet veronderstellen dat deze mensen de website wel zullen kunnen bezoeken/ervaren. De mogelijkheid bestaat trouwens dat men geen toetsenbord heeft, geen muis kan gebruiken, via een brailleleesregel moet werken. Indien onze websites niet toegankelijk gebouwd zijn, heeft het voor deze mensen geen zin om hun hulpmiddelen te gebruiken. Ook gaf Bart Simons, zelf blind sinds zijn geboorte, een voorstelling over hoe hij bepaalde websites goed of slecht ervaart mits behulp van de brailleleesregel en een screenreader. Net op dat moment kreeg ik een enorm respect voor Bart, die tevens veel sneller met de PC kan werken dan de meesten onder ons, dit gaf voor mij de doorslag dat webtoegankelijkheid heel belangrijk is en dat als website-eigenaar de mensen met functiebeperking ook automatisch binnen je doelgroep dienen te horen.

De checklist

Na de lunchpauze kwam de nieuwe AnySurfer checklist aan de beurt waarin de blokken navigatie, inhoud, vormgeving, interactiviteit en plug-ins en downloadbare documenten ter sprake kwamen. Aan de hand van goede en slechte voorbeelden beargumenteerden Gijs, Bart en Roel van Gils waarom we elementen in een website beter opbouwden volgens de wijze vermeld in de checklist. De meest logische oplossingen kwamen naar voor, maar ook hier bleek weer dat deze grotendeels niet toegepast worden. Voor 75% is het volgen van de checklist gewoon het juist toepassen van de webstandaarden.

ondertitels en transcripts

Eén van de nieuwigheden in de checklist is het toevoegen van ondertitels en transcripts aan video -en geluidfragmenten. Op zich een uiterst logisch ijkpunt wanneer je even nadenkt, maar dit kan naar mijn mening voor sommige klanten, die het AnySurfer label wensen, toch een struikelblok worden. Je kan voor je bedrijfsfilm dan wel door de ontwikkelaars de ondertiteling laten toevoegen en het script aanpassen en online plaatsen, maar of de klant die extra tijd en kosten ervoor over heeft betwijfel ik soms. Hier is dan ook de goede wil van de klant nodig om zijn functiebeperkte bezoekers niet te discrimineren en dit dan ook vol te houden. Er zijn momenteel voldoende tools voorradig om je videofragmenten zelf te ondertitelen.

Conclusie

Webtoegankelijkheid is nodig. Deze dag opent je de ogen en laat zien waar je verbeteringen kan aanbrengen in je werkwijze én je denkwijze tijdens de ontwikkeling van een website. Opmerkingen als: “ja, maar dan kunnen we beter altijd dezelfde sites bouwen”, “dat is onze doelgroep niet”, … zijn verkeerd. Als jij morgen door één of andere reden in de schoenen van een mens met een handicap komt te staan, sta je waarschijnlijk op de eerste rij om opmerkingen te geven rondom de ontoegankelijkheid van een website wanneer je het nieuws wilde lezen, een reis wilde boeken, een online aankoop wilde doen … . Wij en onze nakomelingen (met of zonder handicap) zijn de internetgeneratie, probeer een beetje moeite te doen en maak ook hun ervaring met het internet wat aangenamer.

Resources

2 Reacties op deze blogpost:

Dirk Bonhomme
Door Dirk Bonhomme op 09 juni 2010

AnySurfer is in mijn ogen een zeer mooi initiatief en zeker waard om na te streven. Wel moeten we realistisch blijven en beseffen dat verschillende puntjes sowieso extra ontwikkeltijd en dus budget nodig hebben. Aan de andere kant is het absoluut niet simpel om een klant te overtuigen van de meerwaarde, simpelweg omdat die er niet is voor 99% van de bezoekers.

Ikzelf heb het grootste respect voor blinde/slechtziende surfers en probeer er tijdens de ontwikkeling ook zo goed mogelijk rekening mee te houden. Het is echter wel verdomd moeilijk om mij in te leven in de situatie van (kleuren)blinden of motorisch gehandicapten. Wat ik al jaren spijtig vind is dat ik nog nooit feedback heb gekregen van deze "functiebeperkte bezoekers".

Een simpele opsomming met de belangrijkste knelpunten van een site zou ik met alle plezier oplossen. Kan iemand het dropdown menu niet bereiken? Dan maken we dat met enkele extra regels CSS of HTML gewoon mogelijk. Staat de ALT-tekst van het logo verkeerd? Opgelost binnen een minuutje.
Een gebruikersgroep die populaire sites evalueert en de hun een lijst stuurt met usability issues + een woordje uitleg zou veel webmasters motiveren om hun site aan te passen. Bestaat zo een groep al? Schiet dan dringend in gang!

Anna Verlinden
Door Anna Verlinden op 23 oktober 2013

AnySurferlabel mag niet begrepen worden als enkel zijnde een meerwaarde voor blinde of slechtziende personen. Het zou verstandiger zijn indien men deze label zou interpreteren als een indicator voor de wijze waarop een bedrijf of een overheidsinstelling niet alleen omgaat met personen met een handicap, maar in het algemeen omgaat met diversiteitsbeleid. Diversiteitsbeleid wordt vandaag begrepen als een meerwaarde voor het bedrijf. Op deze manier gaat het dus om een veel groter aantal personen. AnySurferlabel wijst mijn inzien dus eerder op de validiteit en betrouwbaarheid van het bedrijf of van de overheidsinstelling.

{* Remarketing tag *}