Inventis op WebTomorrow 2015

Geschreven door: Dennis Janssen en Martijn Knoops

Dinsdag 10 maart trokken we met 2 leden van het project managementteam richting Gent voor WebTomorrow. Dit is een event georganiseerd door Bloovi dat zich vooral richt op marketeers. Mensen die willen weten hoe de toekomst van de digitale marketing er gaat uit zien. Wij als Inventis kunnen ook steeds wat inspiratie gebruiken, dus wilden we het zeker niet missen!

Naast de specialisten die via interessante presentaties ons de kneepjes van het vak probeerden leren, kregen we ook de kans om nieuwe mensen te leren kennen! Bovendien waren er dankzij de partners en standhouders voldoende randactiviteiten voorzien om de pauzes een stuk aangenamer te maken.

Wat hebben we allemaal geleerd?

We hebben geleerd dat alles over 5 tot 10 jaar er helemaal anders gaat uitzien. Het internet evolueert razendsnel. Steeds meer en meer zaken worden geautomatiseerd met als doel om het dagelijks leven aangenamer te maken.

Zo moet marketing binnenkort rekening houden met het ‘internet of things’, wat betekent dat internet meer en meer onzichtbaar gaat worden in onze dagelijkse zaken. Denk aan een ijskast die vanzelf producten bij bestelt (en misschien aanbevelingen doet?) of een koffiezet die straffere koffie zet na een korte nacht?

Maar willen we dat wel of hebben we geen keuze? Het is die vraag die de sprekers op WebTomorrow graag behandelden.

We hadden echter al snel door dat er geen éénduidig antwoord bestaat op deze vraag…

Lees hier verder hoe de sprekers denken dat de toekomst van de digitale marketing er gaat uitzien in de nabije en verre toekomst.

De toekomst van het internet

Volgens Rohit Talwar gaat de nabije toekomst ons leven grondig veranderen. Facebook wil op korte termijn de grootste hulpverlener ter wereld worden. Hun doel is om zoveel mogelijk data te verzamelen en vervolgens deze data te gebruiken (lees: marketeers helpen om je zaken te verkopen).

Steeds meer en meer mensen dragen ook ‘wearables’ die meer vertellen over de toestand van het menselijk lichaam. Het gaat dan niet alleen over de hartslag maar ook over je gemoedstoestand, hoeveel calorieën je nog moet verbruiken, …

Op dit moment wordt deze data nog verzameld via deze gadgets maar wat als we starten met het inplanten van microchips in ons lichaam? Een microchip die bijvoorbeeld aangeeft of er iets mis is met je maag. Nog beter! Een microchip die ervoor zorgt dat je 6 andere talen kan spreken. Studeren zal niet meer nodig zijn. Enkel en alleen de microchip activeren en je kan vlot meespreken.

Als we spreken over het menselijk lichaam dan spreken we ook over het 3D en 4D printen van organen. Mensen in noodsituaties helpen zal ineens een stuk vlotter verlopen wanneer je een printer hebt die organen kan printen.

3D Printer

Naast de gezondheidssector zijn er ook nog tal van andere sectoren waar grote veranderingen gaan gebeuren. We spreken dan vooral over de transportsector, voedingssector en gamesector.

Via de volgende presentatie kom je meer te weten over de toekomst van het internet.

Beloftevolle start-ups

Don't cook, just eat!

Tijdens dit event werd er niet alleen stil gestaan bij de evolutie van het internet. Er werd ook terecht voldoende aandacht besteed aan enkele veelbelovende start-ups. Zo kwam Mat Braddy vertellen hoe hij de promotie van Just Eat aanpakte, om uit te groeien tot de eerste merknaam waar mensen aan denken als ze eten willen bestellen.

Om te beginnen moest Just Eat anders zijn dan de concurrenten. De concurrentie in hun sector is enorm groot met bijvoorbeeld McCain, Pizza Hut, Domino’s, .... Just Eat kwam op het idee om een andere invalshoek te kiezen om hun doelpubliek te benaderen. Ze beantwoorden niet de vragen ‘Wat is Just Eat?’ of ‘Hoe gaat Just Eat te werk?’ maar wel de vraag ‘Waarom kiezen voor Just Eat?’.

Ze gebruiken hiervoor het volgende principe:

  • Creeër geloof: ‘Koken is verschikkelijk!’
  • Geloof in je product: ‘Zonder inspanning toch lekker eten!’
  • Gedrag: ‘Er is niets mis met niet te koken’
  • Conclusie: ‘Don’t cook, just eat’

Om dit alles extra in de verf te zetten, kwamen zij op het idee om Mr. Mozzarrella in het leven te roepen. Via onderstaande Youtube video kan je hun reclamefilmpje bekijken: 

Bekijk hier de volledige presentatie van Mat Braddy!

Sofar

Vervolgens kwam Rafe Offer vertellen over zijn project namelijk Sofar. Sofar (Songs from a room) is een community die wil terugkeren naar een live-ervaring van muziek in een intieme setting. Rafe en zijn vrienden gingen vroeger naar concerten. Na enige tijd waren zij het echter beu om constant tegen smartphones aan te kijken, mensen te horen praten, …

Het respect voor de artiest was verdwenen! In plaats van te genieten van het concert staan vandaag de dag steeds meer mensen met elkaar te praten. Rafe en zijn kameraden zagen dit liever anders en zijn dus gestart met Sofar.

Via Sofar kan je artiesten in je huiskamer laten optreden! Dankzij de regels van Sofar respecteert het publiek de artiest weer en luisteren ze naar de muziek. Sofar is een sterk groeiende community die op veel respect kan rekenen van mensen in wereldsteden zoals Parijs, Londen, Madrid, … En sinds kort ook Brussel!

Zo zijn er zelfs artiesten die vragen om via Sofar te mogen optreden bij mensen thuis. George Ezra, Hozier en Bastille hebben mede dankzij Sofar al een mooie carrière uitgebouwd.

Meer weten over Sofar? Klik dan hier voor de online presentatie.

Octopin

Tenslotte was er ook nog Wouter Nuytten die kwam vertellen over de rollercoaster die een start-up toch wel is. Wouter is op zijn 21ste al CEO van het platform Octopin. Dit is een marketing platform dat een totaalbeeld geeft van de visibiliteit van je product over het internet.

Op jonge leeftijd was al duidelijk dat Wouter het ondernemerschap in zich had zitten. Al snel volgde Octopin als veelbelovende start-up. In de beginjaren ging alles zo vlot dat Wouter 9 mensen extra moest aannemen om aan de vraag van klanten te voldoen.

Om de groei van Octopin nog extra kracht bij te zetten trok Wouter naar San Fransisco. Bedoeling was om daar contracten af te sluiten met enkele grote bedrijven en funding te verzamelen. Dit liep echter niet zo vlot als verwacht. Daarbij kwamen ook nog eens de technologieproblemen. Klanten haakten af omdat het platform niet voldeed aan de verwachtingen.

Gezien de negatieve cijfers en het slechte werk was Wouter genoodzaakt om zijn hele team op straat te zetten en weer vanaf 0 te beginnen. Hij is vervolgens zelf terug gaan programmeren om alle problemen op te lossen. Octopin kwam er zo weer bovenop!

Die hele situatie had wel enorm veel energie van hem gekost met als gevolg dat Wouter er tussenuit moest ten gevolge van een burn-out.

Ondertussen zijn de cijfers weer positief en heeft Wouter een team samengesteld dat hem moet helpen om Octopin te laten groeien om zo meer klanten aan te trekken.

De presentatie over Octopin vind je hier terug.

En dan heb je ook nog Google...

Google leeft van het verzamelen van data! Dat maakte Aral Balkan duidelijk tijdens zijn keynote. Google maakte van het verzamelen van data een sterk business model waar ze nu astronomische inkomsten mee realiseren. Maar hoe doen ze dit dan?

Ze maken apps die ons het leven gemakkelijk maken. Zo heb je Gmail, Google Calender, Google Docs, … Al deze apps, die wij gebruiken, zorgen voor een instroom van data, veel data. Via algoritmes leest Google deze data uit en kan ze deze data commercialiseren.

Oké, je hebt niet alleen de apps. Google heeft ook nog spelletjes! Wat denk je van Captcha. ‘Vul de letters en cijfers in die je hier kunt lezen’, Google gebruikt dit om je formulier te beveiligen, maar achter de schermen help je Google met het lezen van huisnummers uit hun Google Street View. Of Ingress, een spel dat je met je smartphone van locatie naar locatie laat rennen, maar eigenlijk efficiënte wandelroutes in steden indexeert.

Wat als je geen apps gebruikt en geen spelletjes speelt? Wanneer je geen gebruik maakt van deze services kan Google toch ook geen data van je verzamelen, toch?  Wel, je hebt nog altijd de Google toestellen. Google maakt smartphones en tablets goedkoper als de Apple producten. Dit doen ze om meer toestellen te verkopen want hoe meer toestellen Google verkoopt, hoe meer data ze kunnen verzamelen, logisch! Al deze toestellen moeten echter geconfigureerd worden via een Google login. Er is met andere woorden geen ontkomen aan.

Google wilt niet alleen data verzamelen over jou, ze wil ook data verzamelen over de wereld. Hoe doen ze dat? Wel er zijn veel manieren. Zo maken ze gebruik van Google Earth, Google Maps en Google Street View. Via de Google Street View Car verzamelt Google data over plaatsen die makkelijk bereikbaar zijn met de auto.

Google Street View Car

Maar wat met plaatsen die moeilijk bereikbaar zijn? Wel daar heeft Google ook oplossingen voor. Zo bestaat er de Google Street View Trike voor plaasten die alleen bereikbaar zijn met de fiets.

Google Street View Trike

De Google Street View Snow Mobile voor plaatsen waar altijd sneeuw ligt.

Google Steet View Snow Mobile

En wat met de indoor plaatsen? Daar heeft Google de Street View Trolley en de Google Street View Backpack voor uitgevonden!

 

Google Street View Land

Oké zoals je merkt zijn er enorm veel mogelijkheden. Toch zijn er 2 plaatsen waar Google graag veel data over wil verzamelen maar waarmee ze het nog steeds moeilijk hebben om dit te doen. Deze 2 plaatsen zijn je thuis en je werk. Plaatsen waar Google niet kan binnen rijden met een fiets of trolly. (En maar goed ook!)

Maar wees voorbereid! Google is bezig met de ontwikkeling van een nieuw project namelijk ‘project Tango’. Via dit project wil Google een smartphone ontwikkelen die alles wat er in ons huis of op het werk staat, scant. De smartphone creeërt een 3D-kaart van alle zaken die je binnen hebt staan. Als jij niemand van Google binnenlaat in je huis dan zal Google jou wel gebruiken om hun toegang te verlenen tot deze plaatsen.

Dat Google uit is op het verzamelen van data is wel duidelijk. Dat dit op manieren gebeurt waar mensen zich niet steeds van bewust zijn, is echter zorgwekkend. ‘I have read and agree to these terms and conditions’ blijft de grootste leugen van het hele internet! Een discussie die we dus zeker moeten voeren, met alle pro’s (Google weet alles en kan je informatie bieden exact wanneer je ze nodig hebt), maar ook contra’s (Google doet dit vooral om zichzelf en adverteerders te helpen). En dan is het nog de vraag hoe veilig deze gegevens opgeslagen worden. Iemand met minder goede bedoelingen zal graag weten waar je bent, wat je leest, wat je koopt, ...

En andere bedrijven met verborgen motieven...

Recent erg in het nieuws waren discussies over ‘net neutrality’. In de VS lijkt het ergste gevaar geweken, hier in Europa lijkt het nu echter de verkeerde kant op te gaan onder invloed van lobbyisten. Raegan MacDonald werkt hard binnen de EU om het internet neutraal te houden, onze privacy te bewaken en ervoor te zorgen dat mensen zich bewust worden van de beslissingen die genomen worden op niveau van de EU. Eenvoudige materie is dit niet, maar John Oliver wist recent de vinger op de wonde te leggen, op een erg begrijpelijke, eenvoudige en kritische manier: 

De grotere spelers (zoals providers) proberen hun vat op het internet te bewaren, maar start-ups als Netflix, Facebook, Google overstijgen hen. Dit is dus ook in de EU gaande en belangrijk om in de gaten te houden. Een neutraal internet, waar iedere particulier met een goed idee even veel kans maakt om de groten uit te dagen, moet het doel zijn!

Conclusie

WebTomorrow was zeker de moeite waard om bij te wonen. De vele verschillende invalshoeken van de sprekers hebben gezorgd voor een andere kijk op de digitale toekomst.

Er staat ons veel te wachten! Grootste probleem waar we tegen moeten vechten is het gevaar op misbruik van data. Privacy vormt de dag van vandaag nog steeds een groot probleem. Steeds meer organisaties zijn zich bewust van dit probleem en bieden weerstand tegen deze criminele activiteiten.

Denk maar aan de gewijzigde privacyrechten van Facebook die een storm van kritiek deden ontstaan.

Toch komen er erg veel kansen aan voor adverteerders om ook leuke zaken te doen met deze data, op manieren die minder storend zijn voor de gemiddelde mens. Denk aan een kortingscode voor Starbucks na een slechte nacht, advies voor loopschoenen op basis van je sportpatronen, een ijskast die recepten zoekt bij die McCain producten die je kocht, ... Zorgvuldig omspringen met deze kennis blijft echter de boodschap.

{* Remarketing tag *}