Inzichten die we onthouden van Conversion Day 2015

Geschreven door: Jente Kasprowski Jente Kasprowski , Bart Vandebeek en Saskia Hannon

Conversion Day 2015Inventis was ook dit jaar weer met enkele personen aanwezig op Conversion Day, de conferentie in België op het vlak van conversie. Het programma was alvast veelbelovend. Hier kan je enkele inzichten terugvinden die wij onthouden van Conversion Day 2015.

User experience is the intersection of disciplines (Paul Boag)

User ExperienceUser experience is een hot topic, hoe een gebruiker je product, dienst of website ervaart wordt steeds belangrijker. Volgens Paul Boag komt user experience voort uit een kruisbestuiving van verschillende disciplines: user interface design, customer experience en product design. Pas wanneer al deze disciplines op een hoog niveau zitten is een goede user experience mogelijk.

Help the user make a choice (Paul Boag)

Keuzes maken wordt moeilijker en moeilijker door een overaanbod aan opties. De gebruiker bij de hand nemen en helpen kiezen is nodig om succes te boeken. Help je gebruikers de juiste keuze te maken door advies te geven en zelfs door de opties te beperken.

Do start working collaboratively with anybody who touches the user experience (Paul Boag)

Paul Boag deed terecht een oproep om met iedereen samen te werken die in aanraking komt met de user experience. Pas wanneer iedereen op 1 lijn zit kan de user experience tot een hoger niveau getild worden. Designers, developers, management, …, iedereen moet in dezelfde richting denken en pas dan kan naar hetzelfde doel gewerkt worden en de user experience gemaximaliseerd worden.

Do take the time to map the user journey and build user stories (Paul Boag)

Wanneer je websites bouwt of met marketing in het algemeen bezig bent, loont het de moeite om verschillende user journeys en user stories uit te werken. Pas als je je inleeft hoe iemand jouw product of dienst ervaart kan je de juiste beslissingen nemen.

"In this new world, the bottom line of business isn’t profits, but rather customer delight" (Koppelaar)

66% van de klanten verandert van merk of bedrijf door een slechte service of slechte ervaring. Tegenwoordig kan je het “one size fits all”-principe niet meer toepassen. Elke klant is anders en moet ook anders behandeld worden door een juiste omgeving te creëren voor elke klant.

Make customer experience top priority in your business (Koppelaar)

De geschatte ROI voor het investeren in customer experience is 36,3%.  De moeite waard dus om de trouwe klanten te belonen.

Understand your audience (Jeetu Mahtani)

Create content that adds value, answers questions, solves a pain point, or just entertains. Wanneer je content creëert is het belangrijk om waarde te creëren voor je doelpubliek. Het is belangrijk om net datgene te schrijven wat voor jouw doelgroep relevant is. Wat zijn de pijnen/problemen van je doelgroep? Ontdek ze en biedt oplossingen aan in goede content.

A website is like a house. If people don't know where the toilet is, accidents happen! (Saskia videler)

Contentstrategy is je website zo structureren dat de gebruikers op een eenvoudige manier de juiste, steeds beheerde, content vinden op de juiste plaats op het juiste moment.

"Recycling content: 70% leads komt van oude blogpost" (Jeetu Mahtani)

Bij HubSpot komen 70% van de leads binnen via oude content. Blogposts van soms jaren oud blijken ware lead generators te zijn. Investeer daarom in je blog op lange termijn, neem oude artikels nog eens onder de loep en kijk of ze nog beter kunnen.

Inbound funnel: Attract - Convert - Close - Delight (Jeetu Mahtani)

Inbound FunnelInbound marketing was het ‘keyword’ van de dag op Conversion Day.  ‘Goede content’ die bedrijven aanbieden op hun website moet de gebruiker naar de sales funnel begeleiden.  De content moet aansluiten bij het bedrijf dat ze aanbied. 

De klant is meer dan ooit koning en beslist ook zelf welke content hij waar en wanneer raadpleegt. Via de content ga je een dialoog aan met de klant, deze moet relevant zijn aan het moment en over een relevant onderwerp handelen. 

Alleen via deze content word je als bedrijf gevonden door prospects, kun je ze 'nurturen' en laten converteren tot een ‘happy customer’.

Own your content (Jeetu Mahtani)

Content geschreven voor je prospects moet relevant zijn en op het juiste moment worden aangeboden om ze te begeleiden naar de sales funnel.

In deze tijd waar content zo belangrijk is, moet je deze ook kunnen aanbieden in een omgeving (website) die geoptimaliseerd is (voor SEO) om ervoor te zorgen dat jouw content vooraan staat bij de relevante artikels. 

Social media en AdWords zijn dan ook een goede plek om te starten met je content een boost te geven.

Nieuwe decision funnel (Bart De Waele)

Decision FunnelDe consument gaat tegenwoordig niet meer rechtstreeks naar de electrowinkel om op basis van de informatie van de verkoper een toestel te kopen. De consument gaat nu zelf online op zoek naar het voor hem of haar ideale toestel, gekozen op basis van vergelijkingen, online informatie, … .

Met deze keuze maakt hij of zij de aankoop of gaat de consument naar de electrowinkel om de uiteindelijke aankoop te maken.

Waar branding vroeger belangrijker was in de keuze van de consument, wordt dit nu volgens de nieuwe decision funnel minder belangrijk en dient de content marketing te gebeuren daar waar de consument op zoek gaat naar een oplossing voor een probleem.

"Time is one of todays most valued commodoties. If you can save a user time you will be a hero. If you waste their time you will be dead to them" (Paul Boag)

We zijn te veel bezig met conversies terwijl het grootste aandachtspunt de “service” naar de klant/gebruiker moet zijn. De consument heeft nu de controle en niet meer de bedrijven.

De klant bepaalt waar hij zijn aankoop doet en het is aan de bedrijven om de conversies aan te moedigen door een betere ‘user experience’ aan te bieden.  Enkel zo beloon je de trouwe klanten en blijven ze ook klant.

Conclusie

Wat we vooral onthouden van Conversion Day 2015 is het feit dat de gebruiker en meer nog de ervaring van de gebruiker en service centraal moet staan. Zorg dat je ervaring en service uitmuntend is en de klanten vinden de weg naar je toe.

Wil je nog meer tips ontvangen over hoe je je website kan verbeteren? Klik hier en ontdek hoe je via simpele tools het marketingverhaal rond je website snel kunt verbeteren. Start nu en pas onze tips toe!

{* Remarketing tag *}