14 tips om meer bezoekers op je website te krijgen

Geschreven door: Jente Kasprowski Jente Kasprowski en Els Dupont

Websitebezoekers zijn van onschatbare waarde. Geen websiteverkeer impliceert immers geen leads, wat op zijn beurt ook geen conversies en dus geen business betekent. Een hoog bezoekersaantal aantrekken is dan ook erg belangrijk, omdat dan pas de bal - en je online business - aan het rollen gaat. Een mooie en functionele website online zetten is natuurlijk een eerste stap, al wil dat niet zeggen dat je verkeer automatisch zal binnenstromen en dat geïnteresseerden zomaar de weg naar je website zullen vinden. Gelukkig zijn er heel wat verschillende strategieën die je kan toepassen om het verkeer op je website te doen stijgen. We geven je alvast 14 tips om nieuwe bezoekers naar je website te leiden en oude bezoekers te laten terugkomen.

1. Zorg regelmatig voor nieuwe content

Content marketing is een onmisbare strategie voor elke marketeer die graag meer bezoekers naar zijn website wilt krijgen. Als je wilt dat mensen je website bezoeken, moet je immers iets interessants in de aanbieding hebben. Je website regelmatig updaten met nieuwe en waardevolle content is dus een must.

Dat kan je doen door blogposts, reviews, e-books, … te schrijven. Beperk je hiervoor niet enkel tot content die over je product of dienst gaat, maar speel in op de interesses van je doelpubliek en schrijf over een breed spectrum van onderwerpen. Op die manier zal je een groter bereik krijgen. Bovendien stimuleer je zo ook de interesse en nieuwsgierigheid van mensen, waardoor bezoekers sneller gaan terugkeren.

Hoe meer content je hebt, hoe meer kansen je ook hebt om hier sleutelwoorden in te verwerken waarnaar mensen zoeken. Zo zal je hoger scoren in Google en zullen mensen je sneller vinden. Ga dus na welke zoektermen mensen gebruiken en verwerk dit in je teksten. Met deze tips schrijf je alvast een blogpost die hoog scoort in Google.

Maar opgelet: kopieer nooit zomaar content van andere webpagina’s. Google bestraft namelijk duplicate content - teksten die op meer dan één webpagina verschijnen. Probeer dus altijd om zelf je teksten te schrijven en voor elke pagina unieke content te voorzien.

Er zijn tijden dat we voor Inventis wat minder nieuwe artikels schrijven en dan zien we vrijwel meteen een dalende trend in het aantal bezoekers op onze website. En hoe langer er geen nieuwe inhoud verschijnt, hoe minder bezoekers we krijgen.

2. Optimaliseer je bestaande content

Wanneer je heel wat content op je website aanbiedt, dan dreigt oudere content weleens in de vergetelheid te geraken. Nochtans kan het erg nuttig zijn om af en toe je bestaande content opnieuw te bekijken en te optimaliseren.

Zijn bijvoorbeeld al je metadescriptions ingevuld? Kloppen je interne links nog? Kun je er nieuwe relevante links bij plaatsen? Gebruik je nog de juiste zoekwoorden?

Ga na wat er verbeterd kan worden en verwijder oude content die niet langer relevant is, zodat je steeds de beste gebruikservaring blijft bieden.

Nu en dan oudere artikels updaten kan op die manier je organisch verkeer een enorme boost geven. 

3. Schrijf aantrekkelijke titels

Net zoals het onderwerp van een e-mail vaak bepaalt of mensen hem al dan niet gaan openen, bepaalt ook de titel van een blogpost of artikel of mensen het uiteindelijk gaan lezen. Cijfers tonen aan dat zo’n 80% van je bezoekers de titel leest, terwijl slechts 20% ook daadwerkelijk je artikel gaat lezen. Dat komt omdat online bezoekers vaak weinig tijd hebben en vooral scannen.

Een sterke titel die in het oog springt en de interesse wekt van bezoekers kan dat percentage dan ook sterk doen stijgen. Besteed dus voldoende aandacht aan het schrijven van je titel, aangezien het eigenlijk een soort van advertentie is die je lezer moet overtuigen om verder te lezen.

Wij helpen je alvast op weg door je 7 tips te geven om een sterke titel te schrijven.

4. Adverteer

Natuurlijk is het erg interessant wanneer bezoekers op organische wijze, via zoekmachines, op je website belanden, maar daarnaast kun je ook betalend je bezoekersaantal een duwtje in de rug geven. Online adverteren mag dan ook niet ontbreken in je marketingstrategie.

Online adverteren kan op verschillende manieren. Zo kun je adverteren via AdWords om bovenaan in Google te verschijnen of je kan je advertentie laten verschijnen op andere websites die deel uitmaken van het display netwerk. Maar daarnaast kun je ook adverteren op sociale media. Zo trek je niet alleen meer bezoekers, maar zet je ook je bedrijf meer in de kijker.

Wij promoten bijvoorbeeld regelmatig een artikel op Facebook:

Elk kanaal heeft zijn eigen mogelijkheden met eigen voor- en nadelen, dus weeg dit af en kijk welk medium het beste bij je doelen past.

5. Word actief op sociale media

Het is niet voldoende om kwalitatieve content te schrijven, online te zetten en daarna te wachten tot bezoekers er toevallig op uitkomen. Integendeel, je moet proactief zijn. En dat kan je doen door je content te posten op sociale media. Post niet zomaar een link, maar ga origineel te werk en zorg voor variatie in je posts.

Ook actief deelnemen aan de community is een must. Antwoord op berichten, doe mee aan discussies, … kortom: interageer met je volgers.

Daarnaast weeg je best af welke kanalen een geschikt platform kunnen zijn voor jouw bedrijf.

Facebook heeft vandaag veruit het grootste bereik, maar is niet voor ieder bedrijf het beste kanaal. Verkoop je B2B? Dan kan LinkedIn erg interessant zijn. Verkoop je iets creatiefs, dan kan je je pijlen richten op Instagram en Pinterest.

Ieder bedrijf moet bekijken welke social media mix interessant kan zijn, aangezien dat voor iedere organisatie anders is.

6. Trek referral verkeer aan

Referral verkeer zijn websitebezoekers die op jouw website belanden via een link op een andere website. Inkomende Links kunnen je verkeer enorm doen stijgen en zullen je ook beter doen scoren in Google.

Een van de manieren om een link op een andere website te krijgen, is door gastblogger te worden voor een website die ongeveer hetzelfde publiek als jou heeft. Op die manier krijg je niet alleen toegang tot een nieuw publiek met vergelijkbare interesses, je verkeer zal ook toenemen en je zal meer naamsbekendheid krijgen.

Zo hebben wij bijvoorbeeld het artikel "Hoe haal je het maximum uit je autoresponder?" geschreven op Bloovi.

Maar het werkt ook omgekeerd: laat gastbloggers interessante content schrijven op jouw website. Die gastbloggers zijn vaak geneigd om nadien hun artikel te delen en ernaar te linken, wat nieuwe lezers naar jouw site kan brengen. Maar let er wel op dat je enkel kwalitatieve en originele content post. Als je gastblog teveel spammerige links bevat, zal Google dit afstraffen.

Maar ook klassieke linkbuilding blijft de moeite waard, en dat is zo eenvoudig als: "Hallo, wij hebben artikel x geschreven, dat is misschien een leuke aanvulling voor jouw pagina x, misschien kunnen we naar elkaar linken?"

7. Link intern

Maar daarnaast is de sterkte van je website niet enkel afhankelijk van het aantal websites die naar jou linken, ook je interne linkstructuur kan een grote invloed hebben. Wanneer je content creëert en publiceert, houd je ogen dan open voor kansen om intern te linken. Dat verbetert niet enkel je SEO, maar geeft bezoekers ook een meer relevante surfervaring. En dat zal op zijn beurt je verkeer weer doen stijgen.

Misschien heb je het al opgemerkt, maar ook wij linken meermaals naar andere relevante content doorheen dit artikel.

8. Post content op LinkedIn

LinkedIn staat vooral bekend als een sociale netwerksite voor professionals die je kan helpen met het vinden van een job. Nochtans is het ook een goed platform om je content te delen en te promoten.

LinkedIn mag dan ook niet ontbreken in je content planning. Niet alleen kan het je bezoekersaantal doen stijgen, het kan ook je profiel boosten binnen je industrie - zeker als je veel volgers hebt op het netwerk.

En als je niet zoveel verkeer genereert via LinkedIn,  één tip: 1 bezoeker kan al de juiste zijn. Eén bezoeker kan op zoek zijn naar jouw product of dienst en die gedachte alleen al zorgt er voor dat LinkedIn de moeite waard is.

9. Besteed aandacht aan je e-mailmarketing

Tegenwoordig laten heel wat mensen e-mailmarketing achterwege omdat ze zich zelf ergeren aan de stroom van e-mails die dagelijks in hun mailbox belandt. Maar wanneer je het juist gebruikt, kan dit nochtans een erg krachtige tool zijn om meer bezoekers aan te trekken.

Geen nieuwsbrief uitsturen is dan ook een gemiste kans, omdat je makkelijk je klantenbestand kan uitbreiden door een lijst met e-mailadressen te verzamelen. Laat mensen zich via je website inschrijven op de nieuwsbrief. Een eenvoudige knop met ‘schrijf je in voor de nieuwsbrief’ is in dat geval niet voldoende, maar som op wat mensen kunnen verwachten als ze zich inschrijven. Op die manier geef je mensen een reden om jouw e-mails te ontvangen.

Daarnaast is het erg belangrijk dat je mensen niet gaat overstelpen met inhoudsloze en promotionele mails. Onthoud: kwaliteit gaat boven kwantiteit. Kom origineel uit de hoek en zorg ervoor dat je e-mails een meerwaarde bieden, want anders openen mensen ze niet. Zorg er ook voor dat je nieuwsbrief voldoende links bevat naar je website, zodat mensen makkelijk kunnen doorklikken.

Wil je nog meer tips over e-mailmarketing? Lees dan zeker eens “E-mailmarketing tips die meteen renderen”.

Of kom te weten hoe wij aan e-mailmarketing doen en krijg nieuwe updates direct in je inbox door je in te schrijven op onze nieuwsbrief.

10. Maak je website mobielvriendelijk

Smartphones en tablets zijn populairder dan ooit en mensen surfen steeds minder via hun laptop of vaste computer. Zorg er dan ook voor dat je website hieraan aangepast is. De beste manier om dat te doen, is je website responsive maken zodat hij zich automatisch aanpast aan verschillende toestellen. En ook Google zal hier blij mee zijn, aangezien de zoekmachine hier strenge richtlijnen rond hanteert en websites die niet mobielvriendelijk zijn zal bestraffen. Een website die aangepast is aan mobiel zorgt dus niet enkel voor een betere gebruikservaring, maar zal dus ook beter scoren in Google en zo meer bezoekers aantrekken.

11. Let op de snelheid van je website

Vind je het ook zo frustrerend wanneer een pagina traag laadt? Je bent niet de enige. Heel wat bezoekers haken snel af snel wanneer een website te traag is.

Zorg er dan ook voor dat je webpagina’s geoptimaliseerd zijn en controleer regelmatig de snelheid van je website. Hoe sneller hij laadt, hoe beter. En dat vinden zoekmachines ook, want ze belonen snelle websites met een hoger plaatsje in de ranking.

Een website die snel laadt, zorgt dus niet alleen voor een betere user experience, maar zal je ook meer organisch verkeer opleveren.

Om je website sneller te maken, kun je gebruikmaken van een aantal tools. Wij maakten bijvoorbeeld gebruik van Google Pagespeed Insights om blabloom.com sneller te maken. Hoe? Dat lees je in dit artikel: "Hoe we Blabloom.com meer dan 40% sneller maakten met behulp van Google PageSpeed Insights".

12. Onderzoek data in Google Analytics

Maak gebruik van de data die beschikbaar zijn. Google Analytics vormt bijvoorbeeld een goudmijn aan data over heel wat verschillende aspecten van je website. Z

Zo krijg je bijvoorbeeld inzicht in het aantal unieke bezoekers, de demografie van je bezoekers, de tijd die ze op je website spenderen, de meest populaire pagina’s, de bron vanwaar ze komen enzovoort.

Niet gebruikmaken van deze statistieken zou een gemiste kans zijn. Je kan de informatie immers goed gebruiken om zowel je strategieën als je website te optimaliseren.

Lees ook: "5 statistieken die je zeker moet bekijken in Google Analytics"

13. Maak gebruik van video in je contentstrategie

Met tekstuele content doe je natuurlijk niets mis, maar daarnaast kan ook videocontent een waardevolle bijdrage leveren om nieuwe bezoekers aan te trekken. Mensen onthouden vaak sneller visuele of auditieve content, waardoor videomarketing een erg goede manier is om de aandacht van je publiek te trekken en vast te houden. Hierdoor boost je het verkeer op je website.

Ontdek onze videocontent op Facebook of op Youtube.

14. Doe een concurrentieanalyse

Als je niet kijkt naar hoe je concurrenten het doen, dan mis je een waardevolle bron van data. Je kan namelijk heel wat leren uit de manier waarop je concurrenten bezoekers aantrekken. Bekijk bijvoorbeeld welke topics populair zijn bij hun lezers en wat hun prestaties zijn op sociale media. Op die manier kun je ontdekken wat mensen lezen en waarover ze praten en die onderwerpen vervolgens in je strategie opnemen.

Conclusie

Hoe graag we het ook zouden willen, bezoekers vinden niet zomaar de weg naar je website. Maar wanneer je bovenstaande tips toepast, dan zal je zeker een stijging zien in je websiteverkeer.

Voorzie voldoende content, adverteer online, benut sociale media, word gastblogger, … beperk je niet tot één medium, of één tactiek, maar benut zoveel mogelijk mogelijkheden die er zijn.

En of je nu alle tips toepast of er maar een paar gebruikt, elk van deze tactieken kan apart een steentje bijdragen om meer bezoekers aan te trekken.

Wil jij ook meer verkeer op je website krijgen? Dan kunnen wij je daar mee helpen. Neem vrijblijvend contact met ons op en samen bekijken we de mogelijkheden.

Wil je nog meer interessante tips? Bekijk dan zeker dit eens.

2 Reacties op deze blogpost:

Santousha Kalk
Door Santousha Kalk op 16 januari 2018

Ik begin te twijfelen als het wel slim is om LinkedIn als verkeersbron te gebruiken. Doorgaans haal ik meer verkeer naar mijn website via Facebook. Het lastige van LinkedIn is dat de algoritme zodanig is opgesteld dat berichten met externe links automatisch minder bereik hebben.

Natuurlijk zijn er hacks hiervoor, maar zelfs dan vind ik dat je heel weinig qua verkeer haalt vanuit LinkedIn.

Wat is jullie ervaring hiermee?

Jente
Door Jente op 17 januari 2018

Hallo Santousha, wij krijgen op Linkedin tegenwoordig meer interactie dan op Facebook. We plaatsen de artikels wel op onze persoonlijke Linkedin accounts, daar hebben we een degelijk bereik.

{* Remarketing tag *}