4 effectieve tips om je product of dienst beter te verkopen

Geschreven door: Martijn Knoops

PitchenHeb jij al ooit gehoord van het woord pitchen? Bij sommige zal dit woord als muziek in de oren klinken, terwijl dit woord bij anderen het angstzweet doet uitbreken.

Heb jij al ooit een pitch gedaan? Ik bedoel hiermee: heb jij al ooit andere mensen proberen overtuigen van jouw idee?

Dit kan gaan van het voorstellen van een roadtrip aan je vrienden tot het overtuigen van een investeerder in een nieuw product.

Wanneer je online iets wil verkopen, moet je ook zorgen dat de voorstelling (pitch) van jouw product de consument overtuigt. Het maakt niet uit wat je wil verkopen! Elk product op zich heeft een unieke pitch.

Dit kan gaan van het verkopen van een schroevendraaier via je webshop tot het verkopen van een oude wagen via een tweedehandswebsite.

Pitchen is niet altijd even gemakkelijk maar het is wel noodzakelijk wanneer je iets wil verkopen.

Maak gebruik van de volgende 4 tips zodat je klanten sneller kunt overtuigen en dus meer gaat verkopen.

1. Richt je op het reptielenbrein

Niet enkel ons staartbeentje is een overblijfsel uit een ver verleden. Onze hersenen vertonen ook nog kenmerken van reptielen.

Zo is bijvoorbeeld het reptielenbrein, ons oerbrein, uitermate belangrijk wanneer je mensen wil overtuigen van jouw product of dienst.

Ik ga je op een simpele manier uitleggen waarom dit deel van de hersenen zo belangrijk is.

Ons brein bestaat uit 3 delen:

  • Het croc brain of het reptielenbrein is verantwoordelijk voor de automatische functies van ons lichaam zoals het ademen of het kloppen van je hart. Maar daarnaast zorgt dit gedeelte ook voor een overlevingsdrang! Wanneer we in nood zijn, zal het reptielenbrein ons helpen om te overleven.
  • Het limbisch systeem of middelste deel van de hersenen controleert al onze emoties.
  • Terwijl het laatste deel of de neocortex verantwoordelijk is voor de meest complexe zaken zoals het abstract nadenken en de taal.

Waarom vertel ik dit?

Wanneer je pitcht moet je eerst inspelen op het reptielenbrein. Of simpel gezegd: richt je op de overlevingsdrang.

Het reptielenbrein negeert alles wat niet nieuw en saai is. Het is dus uitermate belangrijk om in het begin van jouw pitch de aandacht van de mensen te krijgen door te openen met een innemende boodschap.

Het reptielenbrein moet meteen getriggerd worden!

Mensen moeten het gevoel hebben dat dit iets is wat ze niet mogen missen en dat het product dat jij verkoopt noodzakelijk is om te “overleven”.

Voorbeeld

Onderstaand stukje uit de nieuwsbrief van Blabloom.com illustreert perfect waarom het overbrengen van de juiste boodschap zo belangrijk is.

Het artikel over het product Aeromoov Air Layer werkt in op het reptielenbrein van de consument. Dit artikel speelt in op de gezondheid van jouw baby. Ouders zullen dit als gevaarlijk beschouwen en zullen dus een beroep doen op hun overlevingsinstinct.

ReptielenbreinDoor dit product als hierboven te presenteren werd dit tot 3x meer verkocht dan de babycups en de reisset die ook vermeld staan in de nieuwsbrief.

2. Trigger de juiste emoties in het limbisch systeem

Om je product succesvol te presenteren, moet je eerst de aandacht trekken van de consument.

Dit doe je door 2 emoties te triggeren: verlangen en spanning.
Hierbij zal het limbisch systeem van de consument geprikkeld worden.

Voorbeeld

Probeer een verlangen op te wekken door de mensen te belonen.

Vermeld waarom dit het moment is om jouw product aan te kopen. Is je product enkel bij jou verkrijgbaar? Vermeld dan zeker de exclusiviteit van jouw product.

De consument moet het gevoel hebben dat hij of zij hier met iets uniek te maken heeft.

Blabloom.com doet dit door op tijd en stond tips te geven en te vermelden welke producten het best verkocht worden. Op die manier krijgt de consument het gevoel dat hij of zij deze kans niet mag missen!

EmotiesDaarnaast moet je een soort van spanning creëren door duidelijk aan te geven dat er VEEL op het spel staat.

De titel van onderstaand artikel op de Take a Trip website zorgt voor dit gevoel bij de mensen die meer willen lezen over reizen.

SpanningProbeer deze 2 emoties in de juiste balans te krijgen zodat je niet teveel hebt van het ene en te weinig van het andere!

Tip: wanneer je in het echte leven je product of dienst moet presenteren aan een groep mensen moet je gebruik maken van de push-pull strategie om deze emoties los te weken bij je publiek.

Push: probeer eerst de mensen wat van je weg te duwen.

  • Wanneer je een dienst aanbiedt, kan je bijvoorbeeld het volgende zeggen: ‘Ik ben toch niet zeker of wij de beste match zijn voor jouw bedrijf’

Pull: vervolgens moet je het omgekeerde doen door aan te geven dat er veel op het spel staat.

  • Zeg bijvoorbeeld het volgende: ‘Maar als we de juiste match zijn, dan kunnen we grote zaken gaan verwezenlijken!’

3. De prijs blijft een gevoelig onderwerp

Wanneer je voor een groep mensen presenteert, heeft ieder individu een andere kijk op jouw pitch. Online geldt in principe net hetzelfde. Iedereen zal jouw product of dienst vanuit een andere invalshoek bekijken en hier dan ook een andere mening over hebben.

Volg de volgende richtlijnen om de twijfelaars te overtuigen.

De prijs van een product of dienst is voor veel mensen de factor om iets wel of niet aan te kopen. Wanneer je een kwalitatief product aanbiedt, wil de consument hier ook wel voor betalen.

Je mag dus zeker niet je product onder de eigenlijke marktwaarde verkopen. Doe je dit toch dan zal je winstmarge niet in verhouding staan met de productie- of aankoopprijs van jouw product.

Wanneer de consument jouw prijs ziet, denkt deze meteen aan zijn of haar geld. Sommige mensen zullen in survival modus gaan en weglopen…

Daarom moet jij proberen om de situatie om te draaien:

  • Wees niet hebberig en laat de consument achter jou ‘jagen’. Jij hebt de consument niet nodig maar de consument heeft jou wel nodig!
  • Focus op de dingen die je wel goed doet, toon je sterke kenmerken.
    • Bvb. ‘Doe je kindje en jezelf een plezier en leg een Aeromoov Air Layer in je autostoel.’

Voorbeeld

Je kan dit online doen door de populariteit van je producten te delen. Blabloom.com doet dit ook met hun beste (maar daarom niet goedkoopste) producten.

Blabloom FacebookIemand die op zoek is naar een drager en dit leest, zal snel overtuigd geraken van de kwaliteit door de positieve reviews. De prijs van dit product verlagen, is hier dus zeker niet nodig!

4. Laat de consument een impulsieve beslissing nemen

De consument maakt meer impulsieve beslissingen dan je zou denken. In feite nemen ook jij en ik soms beslissingen over iets zonder dat we hier rationeel over hebben nagedacht of zonder dat we echt volledig begrijpen waar het nu net om draait.

Wanneer je online een product wil verkopen, wil je ook dat de consument niet twijfelt en direct overgaat tot een aankoop. De eerste seconden zijn dus uitermate belangrijk!

Maak gebruik van de volgende 3 stappen om de consument instinctief een snelle beslissing te laten nemen.

  • Vertel een pakkend verhaal
    • Probeer een pakkend verhaal te vertellen bij jouw product. Op die manier ben je zeker dat je de volledige aandacht van de consument krijgt.
  • Vermeld iets over de prijs
    • Zorg ervoor dat de consument niet teveel focust op de prijs maar vooral kiest voor de kwaliteit van jouw product.
      • Bvb. ‘De Galaxy S6 laadt sneller op dan ooit. Slechts tien minuten opladen zorgt ervoor dat jij je toestel vier uur kunt gebruiken. Meer kwaliteit voor dezelfde prijs!’
  • Zorg voor een beetje tijdsdruk
    • Laat de consument weten dat het hier slechts om een tijdelijk aanbod gaat. Op die manier krijgt de consument het gevoel dat dit een opportuniteit is die hij of zij niet mag missen.
      • Bvb. ‘Jammer genoeg is dit een tijdelijk aanbod dat slechts tot maandag geldt!'

Conclusie

Pas deze tips toe als je een product of dienst wil verkopen. Of je nu online of voor een echt publiek moet presenteren, de strategie blijft in de kern hetzelfde.

Je zal merken dat deze zaken werken!

Naast deze tips over het pitchen vind je op onze blog nog veel meer tips terug over hoe je je website kan verbeteren. Klik hier en krijg onze tips gratis toegestuurd. Start nu en maak je website beter door onze tips toe te passen.

2 Reacties op deze blogpost:

Pieter
Door Pieter op 21 juni 2017

Het presenteren van het product is ook zeer belangrijk en daar zijn genoeg vormen van zoals animaties of video's.

Amy
Door Amy op 28 november 2017

Leuk artikel. Verkoopstechnieken zijn echt heel belangrijk als je dit leest. Tof dat je ook telkens een voorbeeld geeft.

{* Remarketing tag *}