7 tips om een sterke titel te schrijven

Geschreven door: Martijn Knoops

Social Image

Ik moet je waarschijnlijk niet vertellen hoe belangrijk een titel van een artikel of blogpost is of hoe belangrijk het onderwerp van een e-mail is.

Wanneer je met een titel of onderwerp geen indruk maakt op je lezers verlies je de interesse en heb je de rest van de inhoud eigenlijk voor niets geschreven...

Je moet de titel van een blogpost of het onderwerp van een e-mail zien als soort advertentie die de lezer moet overtuigen om verder te lezen.

Als je wil dat je artikel, blogpost of e-mail gelezen wordt, moet je gebruik maken van een sterke titel! Een titel die als een magneet werkt en de lezer zowaar aantrekt.

Volgens Copyblogger leest 80% van de bezoekers de titel van een artikel maar zal slechts 20% helemaal doorlezen tot het einde van het artikel. Probeer dit dus te veranderen door sterke titels te schrijven die mensen aan het lezen zetten.

Dit artikel bevat enkele doeltreffende tips die je kan gebruiken om een goede titel te schrijven. Bovendien tonen we voorbeelden waar je direct mee aan de slag kan.

1. Gebruik cijfers en data in de titel

De titel van je blogpost bepaalt voor 50% het rendement van je blogpost. Als je dus faalt om de titel krachtig maken, heeft het verder geen zin om andere marketingacties rond een blogpost op te zetten want deze gaat toch niet gelezen worden.

Studies hebben aangetoond dat titels die cijfers bevatten voor 73% meer interactie zorgen op social media.

Onze hersenen houden van het gebruik van cijfers!

Onthoud vooral dit:

  • Cijfers werken beter dan woorden
  • Kleine getallen zorgen voor meer interactie dan grote getallen
  • Oneven cijfers werken beter dan even cijfers

Ons brein gelooft om de een of andere reden meer in oneven cijfers dan in even cijfers. Oneven cijfers helpen mensen om de informatie beter te scannen en te onthouden.

Wanneer je bijvoorbeeld het cijfer ‘7’ wil gebruiken in je titel. Doe dit dan door het cijfer '7' te gebruiken en niet het woord ‘zeven’.

Tip: Als je een handleiding aan het schrijven bent waarin je verschillende stappen beschrijft, beperk je handleiding dan tot 9 verschillende stappen. Ons brein vindt het moeilijk om meer dan 9 stappen te onthouden. Veel van de informatie die volgt na de negende stap zal dus verloren gaan.

Take a Trip gebruikt regelmatig cijfers in titels. Zie het onderstaande voorbeeld:

Take a Trip

Take a Trip doet dit omdat statistieken hebben aangetoond dat het gebruik van cijfers in de titel daadwerkelijk voor meer lezers zorgt.

Een simpele titel waarin een oneven cijfer is vermeld, kan dus al voor veel interactie zorgen.

2. Maak gebruik van de volgende woorden

Zorg ervoor dat mensen een reden hebben om je artikel, blogpost of e-mail te lezen. Mensen stellen zich altijd de vraag ‘What’s in it for me?’.

Probeer met je titel deze vraag te beantwoorden door de volgende woorden te gebruiken:

  • Tips
  • Redenen
  • Lessen
  • Ideeën
  • Manieren
  • Feiten
  • Geheimen
  • Strategieën

89% van de blogposts worden minder dan 100x gedeeld. Om beter te doen, moet je mensen dus een reden geven om op je blogpost te klikken, deze te lezen en vervolgens te delen.

Enkele interessante voorbeelden:

  • '4 tips om meer leads te verzamelen met je website'
  • '9 redenen waarom je online communicatie in 2015 responsive MOET zijn'
  • 'Een AdWords campagne opzetten in 8 stappen'

Test ook zeker het gebruik van zowel positieve als negatieve woorden in je titel. Mensen zijn op zoek naar geluk, maar willen zich ook behoeden voor vergissingen of gevaar. Een uitgesproken positieve of negatieve titel kan dus voor meer lezers zorgen.

Enkele woorden die je kan gebruiken:

  • Plezier
  • Eenvoudig
  • Gratis
  • Ongelooflijk
  • Essentieel
  • Simpel
  • Fouten
  • Vergissingen
  • Gevaren

Enkele voorbeelden van titels:

  • 'De 5 mooiste plaatsen van Kroatië'
  • '10 aanraders om te bezoeken in Spanje'
  • 'Verdubbeling van omzet met 1 simpele A/B test'
  • 'x beginnersfouten die je moet vermijden bij het schrijven van e-mails'
  • 'Laat je niet oplichten op reis met deze 5 tips'

3. Trek de aandacht van de lezer

Het doel van een titel is om de aandacht van de lezer te trekken zodat hij of zij op zijn minst de titel leest.

Vergeet niet dat mensen elke dag opnieuw overladen worden met advertenties, reclame, artikels, …

Volgens Statistica heb je slechts 8,25 seconden de tijd om de aandacht van de lezer te trekken.

Je moet de lezers dus in deze korte tijd overtuigen om niet alleen de titel te lezen maar ook om verder te gaan en liefst van al het volledige artikel te lezen.

Steek voldoende tijd in de titels van je artikels, blogpost of e-mails. De kwalitatieve content die na de titel volgt, moet er zelfs voor zorgen dat lezers in de toekomst eventueel klanten worden.

Maak gebruik van de volgende 4 regels om een titel te schrijven die de aandacht van de lezer trekt.

  • Schrijf een titel die uniek is
  • Wees ultra-specifiek
  • Mensen moeten het gevoel hebben dat het dringend is
  • De titel moet bruikbaar zijn

Hieronder volgt meer uitleg over deze 4 regels.

Schrijf een titel die uniek is

Je moet ervoor zorgen dat wanneer je een titel schrijft voor een artikel of blogpost, deze titel al niet gebruikt is door iemand anders.

Je kan dit héél simpel testen door het volgende te doen:

  • Kopieer de titel in Google, voeg aanhalingsteken toe en zoek of deze al bestaat

Hier zie je een voorbeeld:

Google - Geen resultatenTip: Je moet de aanhalingstekens gebruiken om de exacte resultaten van Google te zien.

Als ik dit niet doe en ik zoek naar dezelfde titel maar zonder aanhalingstekens, zie ik de volgende resultaten:

Google - Wel resultatenZoals je ziet bestaat deze titel niet maar krijg je toch resultaten van Google te zien.

Natuurlijk ben je niet de enige ter wereld die belangrijke sleutelwoorden wil verwerken in de titel. Maar toch moet je trachten een titel te schrijven die nog niet bestaat!

Wees ultra-specifiek

Een tweede belangrijke regel wanneer je een titel aan het bedenken bent: wees ultra-specifiek.

Bezoekers zitten met vragen en willen antwoorden zien. Als je hen kan voorzien van een titel die uiterst specifiek is en hun vragen beantwoordt, is de kans groot dat bezoekers verder gaan lezen.

Hoe specifieker je kan zijn, hoe meer controle je hebt over je vakgebied en hoe gemakkelijker je een vertrouwensrelatie kan opbouwen met je lezers / klanten.

Tip: Het is beter om over één onderwerp héél veel te weten dan over verschillende onderwerpen slechts de basis te beheersen.

Ik weet dat een titel soms gebruikt wordt om een persoon door te laten klikken naar een artikel dat eigenlijk niet de verwachtingen van de titel inlost. Dit is iets wat je zeker moet vermijden!

Zorg voor goede content, wanneer je een aantal keren mensen in de val hebt gelokt met een goede titel en een zwak artikel schaad je het vertrouwen.

Enkele mooie voorbeelden van titels die zich richten op één vakgebied.

Laten we als voorbeeld nemen dat het sleutelwoord waarop je mikt ‘e-mailmarketing’ is.

Enkele voorbeelden van specifieke titels zijn dan:

  • '3 simpele stappen voor beginners om een e-mailcampagne te bouwen'
  • 'Top 10 van e-mailtemplates die met zekerheid werken'
  • 'Leer stap voor stap hoe je een e-mailcampagne bouwt in 30 minuten'

Zie je hoe ultra-specifiek deze titels zijn? Deze titels richten zich op beginners die meer willen weten over het bouwen van een e-mailcampagne.

Deze mensen zitten met vragen die al voor een klein deel beantwoord worden met deze titels.

Mensen moeten het gevoel hebben dat het dringend is

Probeer het gevoel bij je lezers te creëren dat je artikel, blogpost of e-mail echt iets is wat ze niet mogen missen. Ze moeten het gevoel hebben dat ze een enorme kans links laten liggen indien ze niet verder klikken of lezen.

Pas je deze regel niet toe? Dan bestaat de kans dat lezers je artikel markeren als belangrijk en het opslaan om het later (lees: nooit) te lezen.

De titel moet ervoor zorgen dat lezers je artikel NU en niet later willen lezen.

Lezers maken vaak emotionele beslissingen. Titels die de factor ‘angst’ naar voren brengen, doen het meestal héél goed. Angst is iets waar mensen niets mee te maken willen hebben en dus is het iets waarover ze direct meer willen weten.

Enkele voorbeelden van Take a Trip:

Take a Trip - ToeristenvallenTake a Trip - ItaliëWe hebben met Take a Trip gemerkt dat deze artikels voor 55% meer interactie zorgen. Mensen houden niet van angst en willen dus meteen weten wat ze moeten doen om dit te vermijden.

Een titel moet bruikbaar zijn

De laatste regel die je ook zeker moet proberen volgen, is de volgende: maak van je titel een bruikbare titel.

Als je titel (en content) niet bruikbaar is voor de lezers, maakt niet uit hoe uniek, ultra-specifiek of ‘dringend’ deze titel is, zal deze met zekerheid falen.

Tip: Wanneer je een titel schrijft die uniek en specifiek is, is de kans al groot dat deze ook bruikbaar is voor veel lezers.

De volgende woorden worden vaak gebruikt wanneer het over bruikbare titels gaat:

  • Gebruiken
  • Verbeteren
  • Voordelen

Enkele voorbeelden:

Blabloom

Blabloom - Slaapzak

Inventis

Inventis - Open rate

Tot zover deze 4 regels. Op naar tip nummer 4!

4. Durf 'jij / je' te gebruiken in de titel

Spreek de lezer zoveel mogelijk persoonlijk aan door ‘jij’ of ‘je’ te gebruiken in de titel. Lezers voelen zich direct veel meer aangesproken wanneer ze deze woorden terug zien in de titel.

Dit is een effectieve en simpele manier om aan de vertrouwensrelatie met je lezers te werken.

Enkele voorbeelden:

  • 'Let op: betaal niet te veel voor je reis naar Turkije'
  • 'Eenvoudige tips om je website op een snelle manier te optimaliseren'

5. Maak gebruik van templates

Soms moet je het jezelf ook niet te moeilijk maken en moet je beroep doen op hulpmiddelen.
Eén van de hulpmiddelen waarover ik spreek, is het gebruik van templates.

In deze templates vind je eenvoudige structuren van titels terug die je gemakkelijk kan aanpassen naar de inhoud van jouw artikel, blogpost of e-mail.

Tip: Kopieer deze templates die je hieronder terugvindt en gebruik deze wanneer je een nieuwe titel moet bedenken.

Enkele standaard templates

De vraag

Ben je ……………..?

Voorbeeld: ‘Ben je klaar om veel bezoekers te krijgen op je website?’

Hoe ……………..?

Voorbeeld: ‘Hoe geld besparen bij het boeken van een vakantie?’

‘Hoe’ is het ideale woord om een titel mee te beginnen.

Maak gebruik van vragen in de titel. Maak enkel gebruik van gemakkelijke vragen zodat het antwoord voor de lezer snel duidelijk is.

Tip: Probeer zoveel mogelijk gesloten vragen te gebruiken. Deze vragen zorgen voor het meeste interactie met je lezers.

Het geheim

De geheimen van ……………..

Voorbeeld: ‘De geheimen van een succesvolle webshop'

De waarschuwing

Wees gewaarschuwd: ……………..

Voorbeeld: ‘Wees gewaarschuwd: na het lezen van dit artikel wil je nooit meer op vakantie!’ 

De wijze raad

x manieren om ……………..

Voorbeeld: ‘5 manieren om je gazon groen te houden tijdens de zomermaanden’

x tips om ……………..

Voorbeeld: ‘10 tips om je niet te laten oplichten in Parijs!’

6. Maak gebruik van titels met voordelen

Wanneer je de voordelen voor de lezer aanhaalt in de titel maak je meteen een goede indruk op de lezer. Bekijk daarom onderstaande voorbeelden en doe inspiratie op bij het schrijven van titels met voordelen.

Een voordeel

Voorbeeld: 'Gebruik een popup en genereer veel meer leads!'

Een aanbod

Voorbeeld: ‘Koop deze fles wijn en krijg een tweede gratis!'

Korting geven

Voorbeeld: ‘Beslis nu en bespaar 25% bij aankoop van dit paar schoenen' 

Geef een extraatje weg

Voorbeeld: ‘Krijg de verzending van ons cadeau als je nu beslist deze laptop te kopen’

Maak gebruik van getuigenissen

Voorbeeld: ‘Dankzij deze nieuwe radiatoren heb ik ’s morgens meer energie door mijn goede nachtrust!’

7. Test verschillende titels

Het testen van titels is relatief simpel, zeker als je gebruik kan maken van bepaalde tools.

Je kan bijvoorbeeld met behulp van MailChimp verschillende onderwerpen voor éénzelfde e-mail testen en vervolgens via statistieken bekijken welke e-mail nu het meeste gelezen is.

Kies een titel voor versie A en een titel voor versie B van je artikel, blogpost, e-mail, …
Analyseer de statistieken en trek de juiste conclusies door de cijfers zorgvuldig te bestuderen.

Wat moet je zeker onthouden?

Kies voor korte titels.  Deze trekken omdat ze kort en krachtig zijn binnen de 8,25 seconden de aandacht van de lezer.

  • De ideale lengte van een titel is 6 woorden. Het is vaak moeilijk om niet meer woorden te gebruiken maar probeer dus het aantal woorden te beperken.

Elke lezer stelt zich de volgende vraag wanneer hij of zij een titel leest: ‘What’s in it for me?’. Probeer met je titel deze vraag te beantwoorden zodat de lezer een reden heeft om verder te lezen.

  • Denk aan de voordelen die je kan vermelden in de titel.

Gebruik positieve woorden in je titel en probeer negatief taalgebruik te vermijden.

Conclusie

Neem er deze deze blogpost bij wanneer je een nieuwe titel moet schrijven. Gebruik de bovenstaande tips en baseer je op de verschillende voorbeelden zodat je een goede basis hebt om mee te starten.

Het schrijven van een titel is in principe niet moeilijk als je rekening houdt met de verwachtingen van je lezers.

Doe je dit niet, dan is de kans groot dat lezers afhaken na het lezen van de titel... 

Veel succes!

Klik hier om nog meer tips te krijgen over hoe je met een goed uitgebouwde webstrategie meer uit je website kan halen. Start nu en maak je website week na week beter door deze tips toe te passen.

3 Reacties op deze blogpost:

Leen
Door Leen op 08 september 2016

Wauw, goed artikel. helemaal duidelijk en erg praktisch. Bedankt voor de heldere uitleg en tips!

Jordi
Door Jordi op 14 maart 2017

Super artikel. Dutchblogger heeft hier ook een stuk over geschreven, over de pakkende blog titels. Daarin stond dat 25% van de lezers van een blogartikel doorleest. Dus een goede blogtitel is zeer urgent bij het schrijven van een blog-post.

sven
Door sven op 11 september 2017

Heel leuk en bovenal uitgebreid helder artikel. Zeer waardevol en ik ga hier dankbaar gebruik van maken!

{* Remarketing tag *}