Is de “over ons”-pagina van je website ook zo’n gedrocht?

De "over ons" pagina, op de meeste websites is het een gedrocht van een pagina die niemand wil lezen, is de “about us”-pagina een noodzakelijk kwaad voor iedere website? Niet noodzakelijk… Lees hier enkele tips om van je "over ons"-pagina het beste te maken.

Lees je “over ons”-pagina eens luidop

Heb je je “over ons”-pagina al eens luidop gelezen? Lees ze zelf nog eens en probeer je in de schoenen van je lezers te plaatsen. Zou je zoiets tegen je vrienden vertellen als ze vragen “Wie of wat is je bedrijf precies?”

Zou je onderstaande bvb vertellen tegen iemand? (Sorry RAADHUIS dat ik jullie als voorbeeld neem)

Ik denk dat niemand begrijpt waar je het over hebt.

Hoe kan je het dan wel goed aanpakken?

Start met vragen op te lijsten die je doelpubliek heeft
Meestal worden teksten voor op een website en zeker de over ons pagina geschreven vanuit “wat willen we zeggen”.
Dat moet je ombuigen naar “Wat willen onze lezers weten?”
Willen de lezers weten dat de onderneming in de jaren 80 gestart is? En wat er in 1991 gebeurde met gedelegeerd bestuurder X? Willen lezers weten dat je team jong en dynamisch is? Of hoeveel koffie je drinkt?

Of willen lezers weten wat je nu voor hen kan betekenen?

  • Waarom Is dit bedrijf beter dan de concurrentie?
  • Is dit bedrijf betrouwbaar?
  • Waar staat het bedrijf voor? (Delen we gemeenschappelijke waarden?)

Gebruik verschillende soorten content

Het internet is meer dan platte tekst. Foto’s, grafieken en video kunnen zeker op een over ons pagina een meerwaarde bieden.
Zeker video verdient z’n plaats, een oprechte video kan zoveel meer vertellen dan een stuk saaie tekst.
Op video ga je automatisch je verhaal verstaanbaar vertellen (Dat hoop ik toch), en je verschijning in een video is een eerste kennismaking met je potentiële klant, jij ziet/kent hem niet maar je potentiële klant kan een gezicht/persoon op je bedrijf plakken.

Vertel je verhaal

Mensen houden van een goed verhaal, ieder bedrijf heeft wel een verhaal.
Vertel het kort en bondig en maak het interessant voor de lezer.
Schrijf ook hier geen literair meesterwerk maar schrijf vlot en boeiend. Ga niet te veel in detail en gebruik relevante anekdotes wanneer mogelijk.

Gebruik getuigenissen en social proof

Enkel jezelf aan het woord laten op je about us pagina is een gemiste kans. Deze pagina is ook een ideale plaats om getuigenissen van klanten te tonen, potentiële klanten lezen graag wat anderen van je zeggen.
Als je kan laten zien dat anderen tevreden over je zijn werkt dit als "social proof", mensen hebben sneller vertrouwen in dingen die door anderen gebruikt en goedgekeurd worden.

Heeft iedere website een over ons pagina nodig?

Nee, want meestal gaat de hele website over “ons” of over de producten of diensten waar bezoekers voor komen. Wij hebben bvb. geen over ons pagina maar hebben die info verwerkt in een "waarom Inventis?" pagina.
Als je website vooral gefocust is op producten zoals bijvoorbeeld een webshop kan een goede over ons pagina waar je het verhaal achter de eigenaars vertelt wel interessant zijn.

Hoe ziet er een goede over ons pagina dan uit?

Enkele voobeelden:

http://www.problogger.net/about-problogger/
Problogger is een blogger die ik al jaren volg en op zijn about pagina brengt hij een mooi oprecht verhaal met een video als extra.

http://mailchimp.com/about/
Ook Mailchimp heeft een leuke about pagina, zij beginnen direct met social proof: "More than 12 million people and businesses around the world use MailChimp." Dat zet meteen de toon! Daarna vertellen ze hun verhaal beknopt met een mix van tekst en foto's.

Conclusie

Een over ons pagina moet geen lijdensweg zijn om te maken en om te lezen. Zorg er voor dat je vragen beantwoordt die je doelpubliek heeft en schrijf in vlot leesbare taal.
Zo simpel kan het zijn maar meestal zijn de simpele dingen het moeilijkst, alle gedrochten van over ons pagina’s zijn hier de bewijzen van.

1 Reactie op deze blogpost:

Eigen zaak starten
Door Eigen zaak starten op 02 februari 2017

Bij het starten van een eigen zaak is het belangrijk om ook een website te lanceren, als tool om je product extra in de kijker te plaatsen. Tegenwoordig kan je niet meer zonder! Je schakelt best professionals in, het is de investering meer dan waard. Zeker de 'Over ons'-pagina moet goed in elkaar zitten. Klanten zien graag het gezicht achter het bedrijf.

Reageer ook op dit artikel

U kan optioneel inloggen met Twitter of Facebook. U krijgt dan de mogelijk om uw reactie ook te delen via Twitter of Facebook
Login with twitter
Aanmelden
{* Remarketing tag *}