10 redenen waarom je e-mail in de spam kan terecht komen

Geschreven door: Saskia Hannon

Ongewenste e-mail is een van de belangrijkste nadelen van e-mail. Bijna 60% van al het e-mailverkeer is spam. Om je tegen een zondvloed van ongewenste mail te beschermen zijn er spamfilters uitgevonden. In de meeste gevallen doen spamfilters hun werk goed, maar soms kan het zijn dat jouw gewenste e-mails toch tegengehouden worden door de spamfilter. In dit artikel sommen we enkele zaken op die ervoor kunnen zorgen dat je onterecht in de spamfolder terecht komt.

Spamfilter regels om te vermijden

De Spam folder. De meest nuttige folder/filter van je mailbox. Het beschermt je tegen een overvloed aan schandalige, frauduleuze of andere ongewenste e-mails. Maar soms ook een bron van frustratie als die ene belangrijke e-mail net daarin terecht komt.
Spamfilters kunnen soms e-mails — belangrijke e-mails — als spam aanzien die eigenlijk helemaal geen spam zijn. Dit gebeurt eerder als je iemand voor de eerste keer mailt, of een bericht stuurt naar iemand die een andere domein of e-mail provider heeft. Dit is een groot probleem als het om marketing e-mails gaat.

Fun fact: De benaming 'Spam' komt uit een Monty Python-schets waarin het  Spam-lunchvlees alomtegenwoordig, onvermijdelijk en repetitief is. Het eerste gebruik van het woord 'Spam' dateert uit 1990.

Hoe werkt een spamfilter?

Spamfilters zijn de bewakers van onze mailbox. Ze zorgen ervoor dat ongewenste mails niet tot in je inbox geraken. Een spamfilter bepaalt aan de hand van een lange lijst criteria of jouw e-mailbericht spam is. Elke keer dat je mail beantwoordt aan een bepaald criterium, krijg je daarvoor punten. De ene eigenschap weegt dan ook weer zwaarder door als een andere. Zo bekijken ze bijvoorbeeld de tekst in je mail en je onderwerp. Als de totale score van jouw campagne een bepaalde grens overschrijdt, belandt je bericht in de spamfilter.

10 zaken die je wilt vermijden in een e-mail

10 zaken die je wilt vermijden in een e-mail

1. Je bent enthousiast! En je hebt een vraag?

Een onderwerp met zowel een vraagteken als een uitroepteken is een spam filter trigger, ongeacht de inhoud van de tekst. Best dus je enthousiasme een beetje dimmen en zeker geen belangrijke e-mail een onderwerp meegeven als “Heb je mijn voorstel ontvangen? Laat het me even weten!”
Ook overdrijven met uitroeptekens en enkel HOOFDLETTERS GEBRUIKEN (zodat het lijkt of je schreeuwt) zorgt ervoor dat je sneller in de spam terrecht komt. Vooral dan ook weer in je onderwerpregel.

2. Je hebt dringend een antwoord nodig en dat vraag je ook

Dit is wellicht de ergste regel om per ongeluk de spam te activeren als je effectief echt dringend een antwoord nodig hebt. Een zinnetje toevoegen als “urgent reply needed” in je e-mail wordt onverbiddelijk afgestraft. Ironisch toch als je “dringende” e-mail net geneigd is minder snel gezien te worden als de “niet zo dringende” andere mails die je stuurt.

3. 100% in je onderwerp

Als je een percentage van meer dan 100% in je onderwerp zet, is dat een trigger voor spamfilters. Ken je het? Je spendeert uren aan het schrijven van de meest motiverende e-mails aan je team en vindt de ideale slagzin als “We gaan ons deze maand 110% geven”… dan laat deze maar weg uit je onderwerp of ze krijgen je motiverende mail nooit te zien.

4. Memes, symbolen, gifs en images FTW!

Giphy integratie is alomtegenwoordig. Memes en gifs, everywhere! Een beeld zegt meer dan 100 woorden… helaas niet voor e-mails die meer images hebben dat tekst. Deze worden sneller aanzien als spam. Hoe meer images in je e-mail in vergelijking met tekst, hoe groter de kans dat het de spam filter gaat triggeren. Ook te zware afbeeldingen in je mailing is af te raden. Houd je e-mail dus light-weight, zodat je ontvangers ook niet onnodig moet wachten voor de afbeelding is ingeladen. Anders trigger je de spamfilter en komt deze misschien helemaal niet aan.  Overdrijf ook niet met symbolen. Gebruik dus niet @ in plaats van op of bij. Gebruik ook maar één €-teken en gebruik het zeker niet in de plaats van het woord ‘geld’.

Nice Screensaver

5. Je bent té formeel in je aanspreking van je e-mail

Het moment dat je je mail begint met “Beste heer”, krijg je al een stijging van de kans dat je mail als spam zal gemarkeerd worden. Het gebruik van “Beste” is in de meeste gevallen prima maar het gebruik van “Beste heer Mark Hamill” kan de spam filter triggeren. Het gebruik van “Beste Luke” daarentegen is wel weer helemaal goed.

6. Je hebt geen correcte plain-text versie toegevoegd aan die geweldige html-mail van je

Iedereen die marketing e-mails verstuurt weet dat het moeilijk is om de perfecte html e-mail te maken die op alle toestellen (tablets, smartphones,…) en ook op alle e-mail clients er goed uitziet. Maar al dat harde werk kan voor niets zijn als je niet een goede textversie van je mail erbij voegt. Dus zowel het niet toevoegen als het toevoegen van een textversie die verschilt van je html-mail wordt bestraft.

7. Je markeert je e-mail in Outlook als ‘Hoge prioriteit’

Je wilt dat je mail sneller door de ontvanger bekeken zal worden door het rode uitroeptekentje naast de email. Maar spammers hopen hier dus ook op. Door het versturen van een mail als ‘hoge prioriteit’ verhoog je dus de kans dat deze in de spam zal belanden.

8. In je mail vraag je of iemand iets nodig heeft of iemand iets wilt hebben

“Wil je het interview van gisteren bespreken?” Het lijkt een relevant onderwerp net zoals “Heb je de planning voor morgen?” is toch een vrij algemene vraag. Helaas beginnen veel spamberichten met de woorden “Wil je graag..”, “Heb je..” Dit is dus ook een trigger voor de spam filter.

9. Je gebruikt een gratis webmail provider voor je email van je bedrijf

Google Apps e-mail opzetten met je domein naam kost geld, dus je gebruikt de gratis Gmail-account voor je bedrijf. Geen slecht plan, maar je moet weten dat sommige domeinen de SpamAssasin plugin gebruiken die deze gratis e-mails (een beetje) afstraffen. Dit gaat over bv. gmail.com, yahoo.com of hotmail.com.

Als trouwe gebruiker van Gmail denk ik er ook niet echt over na en maak ik me ook niet echt druk over een ‘slechte punten’ omdat ik een gratis email provider gebruik. Maar als je veel mails stuurt voor marketing doeleinden kan je beter een mailing dienst gebruiken (zoals MailChimp of Campaign Monitor,…) om die marketing mails mee te versturen ipv. Gmail te gebruiken om daar dan 1000 personen in cc te zetten.

10. Je spreekt je vriend aan als ‘vriend’

Dit is een spam regel die zelfs het Witte Huis heeft getriggerd. Je mail beginnen met “Beste vriend”. De logica hierachter is dat als je echt een mail naar een vriend gaat sturen je deze waarschijnlijk niet met “vriend” gaat aanspreken in tegenstelling tot spam e-mails die deze aanspreking eerder wel gaan gebruiken.

Uiteindelijk wil je toch dat die e-mail waar je zo hard aan gewerkt hebt ook aankomt en gelezen wordt door iemand.  Door op bovenstaande zaken te letten ben je alvast een stapje voor.

Nog tips nodig of hulp bij het maken van je marketingmails?
Stuur ons een mailtje ;)

0 Reacties op deze blogpost:

Er zijn momenteel nog geen reacties op deze blogpost.

Reageer ook op dit artikel


{* Remarketing tag *}