Het maximum uit een autoresponder serie halen

Marketing automation en het goed inzetten van autoresponders kan een wereld van verschil voor je business betekenen. Met marketing automation, in dit artikel specifiek autoresponders, kan je met voorafgeprogammeerde e-mails mensen een vast traject laten volgen. Marketing automation moet niet duur zijn, met bvb Mailchimp of Campaign Monitor kan je al vanaf een paar euro per maand automatisch e-mails gaan sturen. De software en de kosten voor de software mag geen excuus zijn om niet aan marketing automation te doen. Iedereen kan het. Maar hoe doe je het goed?

Wat moet je doen om het maximum uit je autoresponder te halen?

Veel bedrijven geraken niet verder dan platte promotie e-mails als het gaat om e-mailmarketing en dat is zonde. Het belangrijkste wat je kan en zou moeten doen met je autoresponder: Op een structurele manier je missie, je “why” verkondigen aan mensen.

Als je wil weten hoe belangrijk de “Why” van je business is dan bekijk zeker onderstaande presentatie van Simon Sinek.

“Maar ik heb geen ‘why’...”

Dan heb je een probleem, ieder bedrijf zou een missie, een why moeten hebben. Producten, diensten spreken mensen het sterkst aan via de “why”.

"De goedkoopste zijn", "de beste zijn", "de meest vooruitstrevende zijn", ... elk van deze voorbeelden kunnen deel uitmaken van een missie.

De meeste bedrijven die een missie hebben hebben in het beste geval ergens op hun website een missie-pagina. Het probleem met missie-pagina’s is dat ze nauwelijks of niet gelezen worden.

Een missie hebben is van groot belang voor een bedrijf, deze missie goed communiceren is wat goede marketing zou moeten doen.

Een goed opgestelde marketing automation vertelt je (potentiële) klanten waar je voor staat, je “why”. En je zal merken, wanneer je “why” mensen aanspreekt ontstaat er een connectie die sterker is dan wanneer je enkel “koop nu 10 flessen wijn en krijg 1 gratis”-promoties verstuurt.

Hoe begin je er aan om je “why” te communiceren via een autoresponder?

1. Definieer je “why” duidelijk voor jezelf

Je zal er versteld van staan hoe weinig bedrijven klaar en duidelijk kunnen antwoorden op de vraag wat hun bedrijf drijft, wat het doel is, de missie.
Is je missie louter geld verdienen, maakt niet uit hoe? Dan is het op marketingvlak heel moeilijk om een band te creeëren met (potentiële) klanten.
Geld verdienen is een resultaat van het feit dat je mensen aanspreekt. En geloof me een sterke connectie op vlak van je missie, je “why” kan hopen geld opleveren, kijk maar naar Apple.
Miljoenen klanten kopen bijna blindelings producten van Apple omdat ze een connectie hebben op vlak van hun “why”.

2. Vertaal je missie naar marketing

Een uitgeschreven missie is vooral belangrijk voor je eigen bedrijf en mensen. Potentiële klanten gaan die zelden of nooit lezen. Een missie is per definitie doodsaai :).

Je marketing moet in korte berichten en campagnes je missie communiceren. Toets daarom iedere communicatie naar klanten en potentiële klanten aan je missie.

Met dit beeld en enkele woorden communiceert Apple hun “why”, dit is geen advertentie die opschept met specificaties zoals CPU, Ram, HD en dergelijke. De woorden “Light. Years ahead.” communiceren zoveel meer dan een lijstje aan specificaties.
De foto straalt design uit, geen uitleg bij nodig en “Light. Years ahead.” spreekt mensen aan die voor willen zijn op hun tijd. Mensen lopen niet graag achter, voorlopen is wat een groot deel van de mensen wil doen en dat is de doelgroep waar Apple op mikt.

Mensen kopen hier “ik ben jaren vooruit” in plaats van bvb een Dell laptop die bijna al verouderd is wanneer je de doos open doet. En wanneer je op dat vlak een connectie hebt maakt de prijs plots veel minder uit.

Je kan een Acer, Dell of welk merk dan ook in promotie zetten naast een MacBook waar geen euro cent vanaf gaat maar een Apple fan die een connectie heeft met de “why” zal toch voor de duurdere MacBook gaan.

Dit moet goede marketing doen, connecten op vlak van de “why”.

3. Stel e-mails op die een meerwaarde zijn voor je doelpubliek en je “why” ondersteunen

Blabloom.com heeft een reeks van e-mails opgesteld die doorheen de hele reeks e-mails de missie communiceren.
Blabloom verkoopt baby- en kinderproducten met een plus, gezonde producten. Op de website van Blabloom kan je de missie nalezen.
Gekoppeld aan deze missie verstuurt Blabloom om de 2 weken een mail uit met behulp van een autoresponder. 30 weken lang.
In de tijdspanne van 30 weken vertelt Blabloom beetje bij beetje haar missie, haar “Why”.
Je “Why” overbrengen doe je niet door letterlijk stukjes van je missie te copy pasten maar door subtiel iedere mail met je missie in het achterhoofd op te stellen.

Een voorbeeld:

Dit is de 10de mail in de reeks, in bovenstaande mail zegt Blabloom niet: “Koop bij ons producten voor in bad”. Met deze mail vertelt Kim van Blabloom waarom Blabloom gezonde verzorgingsproducten voor in bad verkoopt. Als je als consument bij het lezen van de reden een connectie voelt met de “why” is het doel van deze mail geslaagd.
Het doel van deze mail is niet rechtstreeks vandaag verzorgingsproducten aan te kopen maar wel om te verkondigen dan Blabloom dit verkoopt en waarom. De mail schreeuwt niet “koop vandaag 2 flacons shampoo en krijg 1 gratis”, deze mail wil dieper gaan en mensen een deeltje van de missie van Blabloom bijbrengen.

Wanneer mensen de connectie met de missie voelen is de kan groot dat er ooit een aankoop volgt.

4. Bewaak je missie over de e-mail heen

Houd tijdens het opstellen van de marketing automation steeds het grotere geheel in het oog.
Welk beeld heeft een lezer van je onderneming na het lezen van de mails?
Doe de test en laat eventueel een wildvreemde de mails lezen en stel de vraag: “Wat is de missie van mijn bedrijf, wat maakt ons uniek?”. Als het antwoord niet strookt met de missie die jij voor ogen hebt is het zaak om de e-mails bij te sturen.

Mag je dan nooit e-mails sturen die willen verkopen?

Natuurlijk wel! Maar zorg voor een evenwicht, creëer een goede band, geef waarde en stuur daarna interessante producten en je zal merken dat de kans op een goede conversie hoger zal zijn.

Conclusie

Een goede autoresponder serie is meer dan gewoon wat promo e-mails achter elkaar zetten en automatisch laten versturen.
Goede marketing automation vertelt een verhaal en straalt e-mail per e-mail je missie uit.
Consumenten vormen sowieso een beeld van je onderneming als je niet actief aan je imago werkt, actief aan je imago werken stuurt dit en laat willekeur je imago niet bepalen.

Wanneer mensen een connectie voelen met je why is de kans veel groter dat ze een vaste klant worden die winstgevend is.

0 Reacties op deze blogpost:

Er zijn momenteel nog geen reacties op deze blogpost.

Reageer ook op dit artikel

U kan optioneel inloggen met Twitter of Facebook. U krijgt dan de mogelijk om uw reactie ook te delen via Twitter of Facebook
Login with twitter
Aanmelden
{* Remarketing tag *}