Hoe we de openrate van een e-mail campagne tot meer dan 50% verhoogden

E-mailmarketing is nog altijd een belangrijke pijler binnen marketing, e-mailmarketing is nog lang niet dood. Waarom? We kijken nog altijd met z’n allen massaal in onze mailbox. Daar zit onze aandacht en waar onze aandacht zit is het interessant om aan marketing te doen. We krijgen wel steeds meer en meer berichten te verwerken dus om de aandacht te trekken in de inbox moeten je al goed je best doen.

De openrate van je e-mailcampagne is 1 van de metrics die aantonen of je er in geslaagd bent om de aandacht te trekken.

De openrate is het percentage van mensen die je e-mail geopend of gelezen hebben.

Wat is een goede openrate?

Dat hangt een beetje van je sector af. Mailchimp heeft daar mooie cijfers over. Mailchimp is een email service die over de hele wereld over verschillende sectoren wordt gebruikt.

Wekelijks worden er miljoenen e-mails via mailchimp gestuurd dus hun cijfers zijn zeker interessant om eens te bekijken: https://mailchimp.com/resources/research/email-marketing-benchmarks/

De cijfers variëren van een dikke 16% voor e-commerce websites tot 28% als het hobby gerelateerd is.

Ik persoonlijk vind een openrate van 20-25% aanvaardbaar, onder de 20% is niet ideaal, boven de 30% ben je goed bezig.

Heel veel hangt af van de relatie die je hebt opgebouwd met je lijst.

Als je altijd interessante e-mails stuurt zal je openrate hoger liggen dan wanneer lezers geen waarde hechten aan je boodschap.

Een van de mogelijkheden om de openrate van je e-mails drastisch te verhogen is gepersonaliseerde mails sturen

Voor Pukkelpop hebben we met succes geëxperimenteerd met gepersonaliseerde e-mails.

Hoe hebben we dat gedaan?

Ieder jaar vullen duizenden mensen online een wishlist in van de groepen of dj’s die ze op Pukkelpop willen zien.

Iedereen die een lijstje instuurt geeft z’n e-mailadres op en dat e-mailadres is in combinatie met de ingevulde artiesten interessante data om te gaan gebruiken.

Bij de bekendmaking van de eerste namen wordt er ieder jaar een e-mailcampagne verstuurd.
De voorgaande jaren werd er bij de bekendmaking van de namen naar iedereen 1 en dezelfde mail verstuurd, dit jaar hadden we het idee om deze mails te personaliseren met de data uit de ingevulde wishlists.

We stuurden naar degene waarvan er een act van hun wishlist bij de nieuwe namen zat een speciale mail om aan te kondigen dat er een act van zijn of haar lijstje op Pukkelpop zal spelen.

Dit is een voorbeeld van een dergelijke e-mail:

Gepersonaliseerde mail
De ontvanger wordt direct met zijn voornaam aangesproken en even later kan hij 3 van zijn gekozen namen lezen.

Het resultaat

De openrate van de gepersonaliseerde e-mails lag 15 tot 23% hoger tot wel 58%!

Waar de algemene mail een openrate van 35% had, wat op zich niet slecht is, hadden de gepersonaliseerde mails naar zij die 1, 2 of 3 namen correct hadden openrates van respectievelijk 51, 55 en 58% dat is een openrate die tot 23% hoger ligt.

Mensen voelden zich duidelijk veel meer aangesproken door de persoonlijke mail en lieten dat ook blijken op social media. Pukkelpop mocht heel wat lovende reacties ontvangen.

Fijn toch als je een mail krijgt die net wat persoonlijker is dan een mail naar de massa!

Dus een belangrijke tip voor als je aan e-mailmarketing doet: Personaliseer waar het kan de e-mails die je uitstuurt, het rendement van je e-mailmarketing zal er alleen maar door stijgen!"

Wil je wekelijks tips krijgen om je website en online strategie te verbeteren? Schrijf je hier in op onze mailinglijst.

0 Reacties op deze blogpost:

Er zijn momenteel nog geen reacties op deze blogpost.

Reageer ook op dit artikel

U kan optioneel inloggen met Twitter of Facebook. U krijgt dan de mogelijk om uw reactie ook te delen via Twitter of Facebook
Login with twitter
Aanmelden
{* Remarketing tag *}