Meer bezoekers op je website is niet altijd beter…

Heel veel mensen bekijken de statistieken van hun website redelijk oppervlakkig en denken dat een dag met 2000 bezoekers beter is dan een dag met 1000 bezoekers. Dat kan zeker het geval zijn, maar dat is niet altijd zo. Bij Inventis analyseren we de marketing inspanningen van websites op vraag van de eigenaars en vaak komen we tot de conclusie dat niet alle marketinginspanningen lonen.

Zo gaf een bepaald bedrijf bijna 1000 euro per maand uit aan Adwords en kochten ze daar 700 à 800 bezoekers per maand mee.

De bezoekersaantallen stegen en de statistieken zagen er goed uit!

Anderhalf jaar en ongeveer 18.000 euro Adwords kosten later lieten ze ons een analyse doen van hun online marketing inspanningen.

Al snel kwamen we tot de vaststelling dat de bezoekers van Adwords wel heel weinig interactie toonden en de website wel heel snel verlieten.

Meer dan 87% van de bezoekers die via Adwords kwamen, hele dure bezoekers, verlieten de website direct. Gemiddeld werd er maar 1 pagina bezocht en een gemiddeld bezoek duurde slechts 7 seconden.

Ik weet niet hoe efficiënt jij bent, maar op 7 seconden doe ik meestal geen koopbeslissing op een website.

Deze gegevens deden bij ons een belletje rinkelen en we gingen op zoek naar de oorzaak van dit behoorlijk apathisch gedrag van deze bezoekers.

Als vrij snel kwamen we tot de conclusie dat de keywords waar het advertentiebudget naartoe ging tot totaal niet doelgericht waren.

Er werden dynamische Adwords advertenties gebruikt waarbij de keywords die mensen in Google ingaven automatisch in de advertentie verschenen.

Die dynamische keywords kunnen een krachtige tactiek zijn, maar hier liep het grondig fout.
Er stond bvb een “broad match” op te koop met als gevolg dat ieder keyword met “te koop” in goed was om de advertentie te triggeren.

En geloof mij, mensen zoeken de vreemdste dingen om te kopen!

“Tamme wolf te koop” en “Lijkwagens te koop” waren enkele keywords waar de advertenties verschenen, maar de website verkocht HELEMAAL geen wolven of lijkwagens.

Mensen die op die advertenties klikten, kwamen dus op een website terecht waar ze totaal geen boodschap aan hadden en klikten dus snel weer weg.

Maar Google rekende wel kosten aan voor deze waardeloze kliks.

We grepen snel in en kort nadien zagen de statistieken van Adwords er beter uit:

Er kwamen 51% minder bezoekers via Adwords! (Maar dat moet geen slecht teken zijn)

Dat kwam door 2 zaken:

  • Het budget voor Adwords werd wat verminderd
  • Om betere posities te halen bij topkeywords, werd de kost per klik wat verhoogd

Maar de bezoekers werden wel waardevoller!

Het bouncepercentage ging drastisch naar beneden, de bezoekers bekeken meer pagina’s en de gemiddelde sessieduur steeg maar liefst 947%!!!

En vooral belangrijk: de conversie steeg met 947%!!!

Dit voorbeeld maakt mijn statement duidelijk: Meer bezoekers op je website is niet altijd beter…

Liever minder bezoekers maar wel de juiste!

Misschien is het interessant dat we ook eens naar de statistieken van jouw website kijken?

Geef ons een seintje, dan kunnen we samen bekijken hoe we je website meer kunnen laten renderen.

0 Reacties op deze blogpost:

Er zijn momenteel nog geen reacties op deze blogpost.

Reageer ook op dit artikel


{* Remarketing tag *}