Social media zorgen voor stormloop bladzuigers

Geschreven door: Jan Raedschelders

1,21 euro, dat was de prijs die kantoorwebshop Viking de voorbije twee dagen vroeg voor een bladzuiger. Dat moest wel een vergissing zijn! Op Twitter deed de bewuste bladzuiger al snel als een lopend vuurtje de ronde via een tweet van @dietervanesch, al snel zorgden enkele nieuwe tweets en berichten op Facebook ervoor dat het aantal bestelde bladzuigers ongekende hoogtes bereikte. Enkele Inventiscollega’s en ikzelf besloten de proef op de som te nemen door ieder ook een lading bladzuigers te bestellen. Zouden ze de dag erna ook echt geleverd worden aan deze véél te lage prijs?

Bladzuigers van viking

Bestellen maar!

Op de website van Viking stond de bladzuiger gisteren te koop voor 1,21 euro (1,47 incl. btw). Ter navolging van ‘Bonnenman’ en bij wijze van test besloten een paar Inventis-teamleden een lading bladzuigers te bestellen. Zou Viking zich aan zijn woord houden en de bladzuigers daadwerkelijk aan de geadverteerde prijs leveren?

Een lopend sociaal vuurtje

Op Twitter en Facebook volgde het een na het ander berichtje over bladzuigers en bestellingen.

http://twitter.com/#!/Fritsmo/status/50637953654992896
http://twitter.com/#!/iworx/status/50635277315739648
http://twitter.com/#!/bramfranken/status/50590934890586112
http://twitter.com/#!/ritco/status/50580277608718336

Dit is maar een kleine greep uit de tweets over het bladzuigerincident. Een kleine fout op een website kan dus op korte tijd grote gevolgen hebben als mensen dit snel delen via social media. Voor ze de vergissing bij Viking doorhadden waren er al tientallen bladzuigers aan de foute prijs besteld.

Bedankt Viking!

Bestellingen geplaatst en de ochtend erna was het afwachten ‘geblazen’… Lang werd ons geduld echter niet op de proef gesteld, want uit het bestelbusje dat hier stopte verscheen al snel een stapel bladzuigers

Bonnenman

Dit voorval doet een beetje denken aan de Bonnenman. Een paar weken geleden sloeg de zogenaamde ‘Bonnenman’ weer toe. Norbert Verswijver uit Merksem bestelde 1600m² parket ter waarde van 200.000 euro. Die wilde hij enkel betalen met een stapel kortingsbonnen van -10% en 25,98 euro. Op de bonnen stond namelijk niet vermeld dat ze niet cumuleerbaar zijn. ‘Bonnenman’ was hiermee niet aan zijn proefstuk toe. Zo kon hij ooit bij Mediamarkt 500 autoradio’s op de kop tikken ter waarde van elk 1 euro en kocht hij bij Match voor 5 cent diepvrieskervel ter waarde van 6000 euro.

Laat je niet vangen en bescherm je tegen zulke fouten

Nu vroegen we ons natuurlijk af of Viking verplicht was ons deze bladzuigers aan de foutief vermelde prijs te leveren. Of hadden zij hier gewoon van kunnen afzien?

Als je zelf een webshop hebt en je tegen zo’n vergissingen in wilt dekken, maak je best op voorhand goede afspraken hierover in de algemene voorwaarden. Zorg er ook voor dat de bepalingen duidelijk opgenomen zijn in de betalings- en leveringsvoorwaarden en win hier zeker juridisch advies over in bij een specialist ter zaken. In de algemene voorwaarden van Viking stond hier evenwel niets over vermeld. Wanneer we naar het aantal schrijffouten kijken binnen de algemene voorwaarden van VickingDirect dan is het duidelijk dat hier geen jurist over is gegaan. Goed uitgewerkte algemene voorwaarden kunnen je heel wat zorgen besparen.

In deze algemene voorwaarden wordt bijvoorbeeld wel vermeld dat bij een foutieve afbeelding van de prijs, de webshop de juiste prijs aan de klant zal meedelen. De klant heeft dan het recht de bestelling alsnog te laten annuleren of de bestelling tegen de juiste prijs te laten verrichten.

Hoe zou jij dit probleem opgelost hebben in het geval van Viking? Had jij de bestellingen gewoon laten leveren?

*Voor al wie nog interesse toont voor een bladzuiger: de prijzen zijn inmiddels aangepast!

9 Reacties op deze blogpost:

Tom Hermans
Door Tom Hermans op 25 maart 2011

Misschien was dit wel een bewuste zet van Viking, een massa gratis reclame op de social media kanalen en mensen die heel de site afspeuren naar nog zo'n missers..
Als het zo is, is het wel geniaal georchestreerd.. ;)

btw, nemen jullie die bladzuigers nu mee op jullie marathon-trainingen, kwestie van sport en natuuronderhoud wat te combineren ? ;)

grtz, Tom.

suddenelfilio
Door suddenelfilio op 25 maart 2011

Voor een grote webshop zoals vikingdirect vind ik het een juiste beslissing om toch te leveren zoals bij jullie het geval is. Ik vermoed wel dat zij zulk een "tegenslag" kunnen incasseren, wie weet hebben ze er zelfs nog steeds iets aan verdient :-). Voor een kleinere webshop denk ik dat zulke fouten wel eens hele grote gevolgen kunnen hebben. Je goed laten adviseren door een advocaat en je algemene voorwaarden hierop af te stemmen.

Persoonlijk? Als je denkt dat je deze fout kan omdraaien in een stunt en er net meer verkoop door kunt laten gebeuren kan dit wel de moeite zijn. In een ander geval kan je het ook zien als ongewilde investering in advertising want ik ben ook op de site gaan kijken toen ik de berichten zag verschijnen op twitter en heb daarna nog even verder gekeken op de site. Als anderen dit ook doen is misschien de kans op een verkoop ook weer toegenomen.

In elk geval het leveren aan de verkeerde prijzen is in dit specifiek geval een voorbeeld van goede service :-). Ik vraag me af hoe de verkoop van de toestellen gaat aan de nieuwe prijs.

fusemedia
Door fusemedia op 25 maart 2011

Bij mij is er maar 1 van de 4 besteld geleverd.
Ik had de algemene voorwaarden ook gelezen en dacht dat ze het gingen afwimpelen.

Toen ik belde vertelde ze wel dat het om een opruimingsactie ging en op = op, ze hebben getracht elke besteller nog eentje te bezorgen maar de overige 3 kon ik wel nog aan €38 krijgen?

Na veel gehakkel wees ik erop dat ze het product dan maar offline moesten halen... nadien is het artikel 'beperkt beschikbaar' gegaan.
Ze hadden blijkbaar mijn nummer geregistreerd, toen ik terug belde en eentje 'wou' bestellen waren deze niet meer in voorraad. Zo meteen mijn vrouw haar GSM eens nemen.

Nu, die ene voor €1,18 is ook al niet slecht. Dan moest ik maar alerter gereageerd hebben op de twitter berichten ;-)

Fritsmo
Door Fritsmo op 25 maart 2011

Mijn bestelling werd zogezegd geannuleerd omdat ik geen btw nummer heb. Benieuwd of ik mijn centen ook ga terugkrijgen :-)

Ik mocht natuurlijk altijd een nieuwe bestelling plaatsen via de website voor particulieren. Tegen de aangepaste prijs uiteraard.

Bert Rijken
Door Bert Rijken op 25 maart 2011

Idem verhaal als Fritsmo, maar ik heb hier toch nog een poging gedaan en de factuur gegevens proberen aan te passen.
Vraag is natuurlijk of het gaad aanslaan, tot op heden heb ik nog geen feedback op mijn vraag dit te doen.

We zien dus nog wel.
Jammer dat de link eerst de bedrijven site open deed... Anders was ik wel al een bladzuiger rijker.

Sitebase
Door Sitebase op 25 maart 2011

Damn, dat ik dat gemist heb.
Van die gast met zijn diepvrieskervel had ik toen ook in de krant gelezen, geweldig :).

Nicky
Door Nicky op 28 maart 2011

Goed van Viking om ze toch te leveren. De schade die ze oplopen is kleiner nu dan door te gaan 'vechten' met de klanten. En ze hebben er een hele hoop reclame bij! En zijn de bladzuigers wat waard?

Walter
Door Walter op 01 april 2011

De vraag die ik mezelf stel bij het lezen van deze blogpost is waarom jullie zelf geen algemene voorwaarden en/of disclaimer op de site staan hebben.

Of misschien is die er wel, maar ik kan hem in ieder geval niet vinden.

Rob
Door Rob op 19 april 2011

@walter, dit zal wel in contracten/sla's staan

{* Remarketing tag *}