Fixing broken windows theorie en social media

Een online community is vaak een weerspiegeling van de gewone wereld. De mens is een sociaal wezen, zowel online al offline. In deze blogpost lichten we even toe hoe de "Fixing broken windows theorie" kan toegepast worden op de online wereld.

Broken windows en social media

Zoals reeds zo vaak gezegd zijn sociale media dikwijls een reflectie van onze bestaande offline samenleving. We kunnen dit natuurlijk niet op elk vlak vergelijken maar bepaalde sociale gelijkenissen zijn vaak verbazingwekkend. In deze post gaan we even dieper in op het feit dat de "fixing broken window" theorie wel degelijk toepasbaar is op zowel het Internet als meer specifiek op social media.

Eerst en vooral zou ik de broken window theorie niet enkel negatief zien, zo kunnen bepaalde positieve feiten ook weer meerdere positieve zaken uitlokken. Zo zal wanneer er iemand valt op straat vele mensen twijfelen om het slachtoffer te helpen maar als 1 iemand de knoop doorhakt om te helpen, snellen er vaak onmiddellijk meerdere personen ter hulp. Hieronder zet ik even een paar online voorbeelden op een rijtje die volgens mij aan deze offline theorie gekoppeld kunnen worden.

Negatief

  • Spam of zinloze comments
    Wanneer de eerste spam berichten op een forum of blog verschijnen zullen er snel andere volgen, eens spambots de weg naar je website hebben gevonden is er vaak geen houden meer aan.
  • Spam accounts
    Vele websites waar gebruikers zich moeten registreren om bepaalde functionaliteiten te gebruiken krijgen al snel last met valse profielen die zich enkel registreren met de bedoeling om andere gebruikers van spam te voorzien, ook hier komt het vaak voordat als de eerste spam accounts worden toegelaten het hek van de dam is en er talloze anderen volgen.
  • Individuen met de vinger wijzen
    Ook online zijn er zwarte schapen die met de vinger gewezen worden. Wanneer bepaalde leden van een community met een zeker aanzien een slachtoffer kiezen staan er voor dat je het weet tal van gebruikers in een digitale kring het zwarte schaap met de vinger te wijzen. Mensen die gebruik maken van Twitter kunnen zich wellicht wel de periode herinneren dat Pascal Vyncke door ontelbare tweeps aan de schandpaal genageld werd.
  • Ongepaste reacties, schunnig taalgebruik, off topic reacties
    Wanneer mensen reacties kunnen plaatsen op bijvoorbeeld fora, blogs of facebook dan is vaak 1 ongepaste reactie voldoende om alles te laten ontsporen, wanneer 1 iemand over de schreef gaat volgen er vaak meerdere.

Positief

  • Na de eerste reactie op een blog volgen er meerdere
    Als je zelf een blog beheert zal dit fenomeen wellicht bekend in de oren klinken, wanneer er gereageerd wordt op een artikel volgen er meestal snel meer. Wanneer het ijs gebroken is start vrijwel onmiddellijk een kettingreactie. Zeker wanneer de eerste reactie van een persoon met een zekere invloed komt worden anderen gestimuleerd om hetzelfde te doen.
  • Ik vind het leuk op facebook, jij toch ook?
    Ook de "vind ik leuk" functie op facebook werkt aanstekelijk, van zodra je tante jouw foto of status leuk vindt komt ook de buurman op de proppen met zijn "vind ik leuk" klikje.
  • De groep keurt misbruik af
    Wanneer in een hechte online community een individu bijvoorbeeld een onterechte negatieve opmerking plaatst kan het voorkomen dat 1 iemand hier afwijzend op reageert, ook dit kan het signaal zijn om samen deze zondaar terecht te wijzen en de spreekwoordelijk “gebroken vensters” te repareren.
  • Veel verkochte items
    Ook webshops gebruiken meer en meer sociale features dan je denkt, de meest verkochte items zijn ook een vorm van “social media”, wanneer bepaalde mensen of groepen van mensen bepaalde producten gaan kopen en vaak onbewust aanprijzen via de "meest verkochte items"-lijstjes of "kopers die dit boek kochten kochten ook…"-aanraders zijn anderen geneigd dit onrechtstreekse advies op te volgen.
  • Een forum groeit topic per topic
    Bijna niemand zal het eerste bericht op een nieuw forum publiceren, pas wanneer het eerste bericht geplaatst is zullen er meerdere volgen. Je kan een leeg forum vergelijken met een lege dansvloer, eens de eerste dansers een danspasje wagen worden anderen overhaald om zelf te gaan shaken.

Hoe deze reacties voorkomen of net stimuleren?

No spam policy

Wanneer spambots de weg naar je site hebben gevonden of menselijke spammers een gemakkelijke prooi in jouw website zien moet je direct ingrijpen voor het te laat is. Spammers zijn niet geliefd op het internet en schaden de hele community. Vanaf de eerste tekenen van spam dient er ingegrepen te worden door bij menselijke spam het spambericht te verwijderen en de persoon er op attent te maken dat spam niet thuis hoort op je site of door spambots te blokkeren en de spam-accounts te bannen. Spam berichten zijn als vuil op straat, een verloederde buurt trekt snel meer vuil aan. Opruimen is dus de boodschap.

Mensen terecht wijzen

Om een community voor verval te behoeden moet men de mensen die als eerste uit de bocht gaan terecht wijzen. Zo worden degene die de eerste steen werpen best direct teruggefloten en de gebroken ruiten direct gerepareerd, op die manier wordt er vermeden dat andere leden van de community ook het slechte pad op gaan.

Zien kopen zet aan tot kopen

Laat bezoekers van je webshop zien wat andere mensen kopen. De massa zal enkelingen sneller beïnvloeden dan eender welk verkoopspraatje. De meest verkochte items kunnen onbesliste kopers helpen bij het maken van hun keuze. "Als iedereen het koopt zal het toch wel goed zijn zeker?" Iedereen weet natuurlijk dat dit geen garantie biedt maar we zijn geneigd de massa te geloven.

Stimuleer de pioniers

Als je een reactie verwacht, vraag er om! "Call to action" of beter gezegd "Call to reaction". Als je interactie wenst met je publiek kan je pioniers stimuleren om als eerste een reactie te plaatsen door expliciet om hun mening te vragen. Tease de lurker om contributer te worden.

Verlaag de drempel

Plaats als het ware je ramen dicht bij de grond en leg de stenen voor het rapen als je reacties wil stimuleren. De kunst is wel om enkel de juiste ramen te laten ingooien, eens de eerste goede reacties een feit zijn is het noodzakelijk om een oogje in het zeil te houden. Een grote meute kan snel ontsporen.

Conclusie:

Het komt er eigenlijk op neer dat mensen een sterke kuddegeest hebben en er altijd 1 schaap moet zijn dat als eerste over het hek springt. Anderen volgen dan vrijwel onmiddellijk vanzelf. Op het internet is dat niet anders, de pioniers leiden de massa. Zonder pioniers die het eerste venster durven ingooien zal het Internet heel wat minder sociaal zijn. Ook op het internet is het belangrijk om de spreekwoordelijk gebroken vensters snel te repareren om verdere verloedering te voorkomen.

Ik wil weten hoe jij hier over denkt. Heb je zelf voorbeelden op het internet waarop je deze theorie kan toepassen? Wees een pionier en laat het ons weten.

3 Reacties op deze blogpost:

Stijn Henderickx
Bart
Door Bart op 18 november 2009

Goed geschreven artikel Jente in gewone taal.
Klopt als een bus: een goed artikel krijgt vaak geen reacties. Omgekeerd hoeft er maar 1 iemand soms op iets onozels te reageren en je krijgt vele reacties, vaak off topic in de loop van het reageren, maar goed, content is king!
Wat ik wel de laatste tijd zie is dat sommige personen dan weer een hype zijn en vaak voor mij, minder inhoud hebben of minder verruimend of nieuw zijn dan vaak wordt geschreven. Eens een leidend individu is het ook niet gemakkelijk om terug tot volgeling gebombardeerd te worden.

Pierre
Door Pierre op 24 juni 2010

Ik vind de vergelijking met het spreekwoord 'schaap over de dam' in deze context slecht gekozen. Het spreekwoord wordt vooral gebruikt in termen van verleiden, overhalen. De term 'broken window theory' dekt de lading voldoende.

{* Remarketing tag *}