Hoeveel kost een website?

"Hoeveel kost een website?" dat is een logische vraag met een niet altijd zo logisch antwoord. Iedere webdesigner wordt dagelijks geconfronteerd met deze vraag. wat is het juiste antwoord?

Mensen die geen kaas hebben gegeten van webdesign of het internet stellen deze vraag wel eens zonder zich te realiseren dat de ene website de andere niet is. Om dit duidelijk te maken gebruik je best een vergelijking die iedereen begrijpt. Je kan bijvoorbeeld een vraag terug stellen: "Hoeveel kost een auto?". Dan gaat 9 kansen op 10 het antwoord in de lijn liggen van: "Dat ligt er aan welke auto je wil en welke motor, opties en dergelijke". Dan kan je beginnen uitleggen dat geen 2 websites hetzelfde zijn en de prijs afhangt van een groot aantal verschillende factoren, dan begrijpen de meeste mensen al snel dat er niet zomaar een prijs op een website te plakken valt. De variatie in prijs voor een website of webproject is zelfs nog veel groter dan bij de vergelijking met auto's. Dan moet je zelfs nog niet beginnen uit te leggen dat een databasegestuurde website met content management systeem met flashanimaties meer zal kosten dan een statische site opgebouwd uit html pagina's. Als je met die termen begint te goochelen haken de meeste leken toch af. :)

Dus de vraag "hoeveel kost een website?" zal door mij altijd onbeantwoord blijven. Het is misschien een idee om deze uitleg op de achterkant van onze naamkaartjes te voorzien, om uit te delen aan mensen die met deze vraag worstelen. :)

10 Reacties op deze blogpost:

Jan Raedschelders
Door Jan Raedschelders op 14 februari 2008

In de ogen de van een leek is code ook maar code, het verschil tussen een goed geprogrammeerde, zoekmachine geoptimaliseerde website en een basis template is vaak niet duidelijk. De grote vraag die we in dit verhaal kunnen stellen is, zal dit door de jaren heen verbeteren? Net zoals bij een auto zijn er procentueel maar weinig mensen die goed weten hoe een motor werkt door zijn complexiteit.

Dirk B
Door Dirk B op 14 februari 2008

Het grote verschil tussen een auto en een website is dat je gewoon naar een garage kan toestappen en kijken welk prijskaartje er op de auto plakt.
Zelfs zonder de prijs te kennen kunnen de meeste mensen wel een waarde op een auto plakken, gewoon afgaande op het merk of uiterlijk.

Bij een "dure" website zal pas na een lange tijd duidelijk zijn of de gebruikte software, database of ontwikkelmethode zijn geld waard was.

Kevin
Door Kevin op 15 februari 2008

Je kan het voorbeeld van de auto natuurlijk wel uitbreiden. Zo maak je van Flash een optie . De meeste mensen zullen dan wel begrijpen wat je bedoelt, maar niet, zoals Jan zei, waarom.

Ik gebruik vaker het voorbeeld van een huis en dan kan je aan de slag met termen als sauna, zwembad, en extra grote tennisbanen; dat klinkt trouwens nog net iets luxueuzer dan zetelverwarming of automatische airco. ;)

Robin Wauters
Door Robin Wauters op 15 februari 2008

Als niet-webdesigner en hoewel ik de vraag zelf nooit zou stellen: neem het voorbeeld van iemand die vraagt hoeveel een auto kost, zonder dat hij daarover uitleg wenst. Dan kan je antwoorden: hangt ervan af, van minder dan 10 000 euro voor goedkopere modellen tot 25 000 voor een degelijke nieuwe wagen met wat opties, en zelfs meer dan 30 000 euro voor luxe-edities.

Waarom dan niet hetzelfde voor website: je kan gratis een website / blog aanmaken of voor minder dan 500 euro per jaar als je verwachtingen bijzonder laag zijn en je de site vooral als online visitekaartje ziet, maar een goede website die professioneel gemaakt wordt kan tussen 2 000 en 10 000 euro kosten, en voor echt grote of complexe websites praten we al gauw over 50 000 euro en meer.

Wat zou er mis zijn met zo'n antwoord? De persoon die het vroeg krijgt tenminste een idee, en jij hoeft de vraag tenminste niet te ontwijken.

Jente
Door Jente op 15 februari 2008

@Robin: Dat is inderdaad de goede aanpak om de kosten van een website te verduidelijken, ik ga stiekem beginnen met dit standaard antwoord van buiten te leren ;-)

frederic
Door frederic op 27 augustus 2008

Wel, ik liet voor mijn website 2 webdisigners komen en kreeg eveneens dit antwoord : " niet in te schatten".
Ik wist nogthans duidelijk wat ik wou.
Resultaat ik heb hem zelf gemaakt en ik ben blij dat ik het in eigen handen heb gehouden.
Voor mij leek die "niet in te schatten" te veel een vrijgeleide om nadien eenders wat te mogen vragen.
Mij gaat je niet vertellen als je een ervaren webdisigner bent dat je na 1uur de praten met een potentiele klant geen ruwe inschatting kan maken wat de website zal kosten!

Jente
Door Jente op 27 augustus 2008

@frederic Als er een duidelijke omschrijving is van wat de klant wenst bezorgen wij bij Inventis altijd een offerte met een vaste prijs, als tijdens de ontwikkeling de offerte wordt gevolgd zal het ook altijd een vaste prijs blijven. Geen verrassingen voor beide partijen dan.

Edwin Waelbers
Door Edwin Waelbers op 18 maart 2011

Ik ben geen webdesigner, ik ben maar een simpele usability engineer.

Maar voor ik een prijs toezeg, wil ik toch wel het één en ander weten:

* Wat is de marktsituatie? Hoe scoren zijn concurrenten?
* Wat is het budget van de klant? Iemand die maar 500 Euro in zijn zakken heeft, moet je geen oplossing van 10,000 Euro verkopen.
* Wat is de huidige situatie van de klant? Heeft hij een prul website of ééntje met een hoge bruikbaarheid? Verkoopt hij al goed of juist niet?
* Hoe groot is het bedrijf van de klant?
* Wat zijn de doelen van de klant?
* Wat is zijn ervaring met usability? Een klant die maagdelijk is op dat vlak, kun je doorgaans niet overtuigen met de duurste technieken.
* Hoe belangrijk en kritisch is de website? De ene website is al belangrijker dan de andere.
* ...

Op basis daarvan maak ik in alle integriteit een bestek op. Als je bij een autodealer binnenstapt met de zin "ik wil een auto" , dan zal een beetje verkoper eerst ook allerlei vragen stellen om de "ideale" auto uit te zoeken.

Ben Jager
Door Ben Jager op 10 november 2011

Een weinig uitnodigend bericht! Een commerciele training zou niet misstaan. Een leek op het gebied van webdesign stuur je niet het bos in met een aantal tegenvragen; die zie je waarschijnlijk nooit meer terug. Uiteraard doet het niets af aan de zinnigheid van de vragen, maar je moet dan wel de potentiele gegadigde op weg helpen met een aantal voorbeelden en/of een soort checklist.

Tim
Door Tim op 15 maart 2016

Een grootorde zou inderdaad interessant zijn. Ik heb een best wel uitgebreide site met potentieel en een groot ledenbestand, maar om door te groeien zou ze van professioneler niveau moeten zijn.
't Is momenteel php/mysql/hier en daar jquery van technologie maar de look'n feel is niet smooth genoeg.
Ik speel wel met het idee om de site te laten herschrijven en redesignen, maar dat hangt zwaar van het prijskaartje af en of ik de ROI er dan ook wel uit kan halen. Mijn huidige site is kosteloos en levert wel iets op.
Misschie nals ik investeer dat ik er veel meer uit haal, of net zwaar verlies maak..

{* Remarketing tag *}