Schrijf met deze tips een blogpost die hoog scoort in Google

Geschreven door: Martijn Knoops

Blogpost schrijven

Content marketing is de laatste jaren enorm belangrijk geworden. Het schrijven van nieuwe content is noodzakelijk wanneer je nieuwe bezoekers wil aantrekken voor je website.

Elke succesvolle blogger kiest ervoor om op vaste tijdstippen een blogpost te schrijven. Volgens HubSpot krijgen marketeers die op regelmatige basis bloggen 13x meer kans op een positieve ROI.

 Nu, ik moet toegeven, het schrijven van een succesvolle blogpost die voor veel verkeer zorgt op je website is niet g emakkelijk.

Maar toch loont het de moeite om hier tijd in te steken. Het woord tijd is hier héél belangrijk. Blogposts van 300 tot 500 woorden hebben niet de juiste impact op de lezer. Die blogposts zijn vaak te kort.

Als je een blogpost schrijft, moet je hier voldoende energie insteken zodat deze minstens 2.000 woorden bevat. Maar begrijp me niet verkeerd: schrijf niet zomaar 2.000 woorden, schrijf goede content! Kwantiteit blijft ondergeschikt aan kwaliteit.

Je moet bloggen zien als een deel van je inbound marketing strategie. Door veel en goed te bloggen kan je kwalitatieve leads binnenhalen die in een later stadium misschien wel klant van jou worden.

Nog een cijfer! Marketeers die bloggen verzamelen 126% meer leads dan marketeers die dit niet doen (Neil Patel).

Het maakt niet uit in welke sector je werkt of in welke sector je producten verkoopt. Iedereen kan blogposts schrijven die interessant zijn voor voor het juiste doelpubliek.

Lees verder als je wil weten hoe je succesvolle blogposts schrijft die hoog scoren in Google.

1. Planning is belangrijk

Niet alle blogposts worden op dezelfde manier geschreven. Iedereen heeft zijn eigen manier van schrijven.

Probeer altijd voldoende tijd vrij te maken voor het schrijven van een blogpost. Wanneer je onder tijdsdruk moet schrijven gaat dit ten koste van de kwaliteit.

Denk na over het onderwerp waarover je wil schrijven en zoek verschillende interessante bronnen op zodat je over voldoende inspiratie beschikt wanneer je start met schrijven.

2. Gebruik de volgende structuur

Een goed onderwerp voor je blogpost is belangrijk, maar de structuur van je blogpost helpt je ook om meer bezoekers naar je website te sturen.

Gebruik de volgende structuur voor je blogposts en je zal zien dat het schrijven een stuk vlotter verloopt.

Blogpost structuurTitel: Een titel is het eerste wat een bezoeker leest. Deze moet sterk genoeg zijn om de bezoeker te overtuigen om verder te lezen. 

Afbeelding: Kies voor een opvallende afbeelding zodat de bezoeker hier niet naast kan kijken. Deze afbeelding moet ook de aandacht kunnen trekken op Facebook en Twitter wanneer de blogpost gedeeld wordt. Hoe opvallender de afbeelding, hoe beter bij het delen op social media.

Inleiding: Wanneer je inleiding niet interessant genoeg is, zal de bezoeker alsnog beslissen om niet verder te lezen. Schrijf dus een inleiding die met de deur in huis valt en die aanzet om verder te lezen. Zorg voor een persoonlijke toets zodat de bezoeker zich aangesproken voelt en hij of zij het gevoel heeft dat jij over de juiste kennis beschikt.  Zorg ervoor dat de bezoeker iets kan bijleren wanneer hij of zij verder leest.

Denk eraan: je krijgt maar 1 keer de kans om een goede indruk te maken! Profiteer hier dus van.

Tip: probeer de bezoeker te triggeren door één van de volgende elementen te verwerken in de inleiding.

  • Stel een vraag
  • Toon statistische resultaten
  • Maak een vergelijking
  • Beschrijf het probleem

Lange inhoud: In dit gedeelte moet je je standpunt duidelijk maken. Schrijf korte alinea’s en maak gebruik van lijstjes zodat alles overzichtelijk blijft.

Conclusie: Je moet in je conclusie niet alle hoofdzaken gaan herhalen, maar probeer hier jouw standpunt nog eens duidelijk te maken zodat bezoekers niet meer met vragen blijven zitten na het lezen van de blogpost.

Contactmoment: Probeer op het einde van je blogpost de bezoeker te overtuigen om contact met jou op te nemen. Vraag de bezoeker naar zijn of haar mening of probeer zijn of haar e-mailadres te pakken te krijgen zodat je gepersonaliseerde informatie kan sturen.

Comments & Relevante blogposts: De laatste sectie van de blogpost geeft je de kans om de bezoeker nog wat langer op de website te houden.

Reageer wanneer iemand commentaar geeft op je blogpost en probeer zo interactie uit te lokken bij de andere lezers.

Daarnaast moet je proberen om de bezoeker te laten doorklikken naar andere relevante blogposts zodat deze langer op je website gaat blijven hangen.

3. Gebruik de volgende SEO technieken

Wanneer je hoog wil scoren in Google moet je met een aantal zaken rekening houden.

Je mag echter nooit vergeten dat de lezer op de eerste plaats komt!

Let op de volgende 3 punten wanneer je een nieuwe blogpost gaat schrijven:

1. Schrijf niet te algemeen maar kies voor ‘diepte’. Alles tot in detail uitschrijven is hier de boodschap, de lezer mag niet met vragen blijven zitten.

2. Herhaal de sleutelwoorden waarop je wil scoren en die voor jou belangrijk zijn. (Meer hierover in tip 4)

Wanneer je bijvoorbeeld hoog wil scoren op het sleutelwoord ‘energie besparen’, moet je dit woord herhalen op de volgende plaatsen:

  • In de titel: ‘Pas deze 5 tips toe om als gezin energie te besparen’.
  • In de url: http://www.websitenaam.be/blog/energie-besparen
  • Vermeld dit sleutelwoord verschillende malen doorheen de inhoud van de blogpost, maar overdrijf niet! Anders word je blogpost aanzien als spam.
  • Voeg dit sleutelwoord toe als ‘alt-tekst’ van de images die je toevoegt aan je blogpost.

3. Denk aan de ‘user-experience’ van je blog, de volgende zaken moeten allemaal in orde zijn wanneer je een succesvolle blog wil starten:

  • Is je blog overzichtelijk? Kan de bezoeker eenvoudig navigeren?
  • Is het lettertype groot genoeg zodat alles duidelijk leesbaar is?
  • Past het design bij de inhoud van de blog?
  • Zorgt het design niet voor afleiding bij de bezoeker?
  • Is de tekst goed leesbaar op verschillende toestellen van smartphone tot desktop?

4. Google AdWords KeyWords Planner

Zorg er eerst voor dat je weet over welk onderwerp je wil schrijven vooraleer je gebruik gaat maken van deze tool.

Bij elk onderwerp horen natuurlijk een aantal sleutelwoorden. Deze sleutelwoorden moeten goed gekozen worden want het zijn net deze woorden die mensen gebruiken wanneer ze zoeken in Google.

Tip: kies voor specifieke zinnen met meerdere keywords! Deze scoren beter in Google dan korte sleutelwoorden. Mensen geven vaak een lange beschrijving in als zoekopdracht wanneer ze via Google op zoek zijn naar de juiste website.

Bovendien verlaag je door het gebruik van specifieke zinnen de kans van de concurrenten om beter dan jou te scoren in Google.

Richt je bvb. liever op “Afvallen door te lopen” dan op “afvallen” of “lopen” alleen. Bespaar jezelf een teleurstelling en richt niet meteen je pijlen op top keywords maar richt je op niches.

Surf naar Google AdWords Keywords Planner. (Maak een account aan als je er nog geen hebt.)

Opmerking: Lukt het je niet om een account aan te maken bij Google AdWords? Kies dan voor deze gratis versie: http://keywordtool.io/. Deze toont minder relevante zoekwoorden maar geeft je ook al een goed idee van wat mensen intikken als ze naar iets op zoek zijn.

Kies in de Keywords Planner van Google voor de eerste optie: ‘Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie’.

ZoekwoordplannerGeef hier het onderwerp in waarover je wil schrijven, bvb. ‘Energiefactuur’. Klik vervolgens op de knop ‘Ideeën opvragen’.

ZoekwoordKies voor het tabblad ‘Zoekwoordideeën’ en sorteer op de kolom ‘Gem. maandelijkse zoekopdrachten’. Nu krijg je in een overzicht te zien op welke zoekwoorden het meest wordt gezocht wanneer mensen op zoek zijn naar informatie over de energiefactuur.

Overzicht ideeënNu je weet op welke zoekwoorden het meest wordt gezocht, kan je deze gaan gebruiken in de blogpost.

Bvb. in de titel:

  • ‘Kies voor hernieuwbare energie en bespaar op je energiefactuur’
  • ‘Dit zijn de goedkoopste energiemaatschappijen van het moment!’

Denk eraan dat je de sleutelwoorden ook in de url, in de tekst van de blogpost en als ‘alt-tekst’ van je afbeeldingen laat terugkomen.

5. Schrijf blogposts met praktische tips

Schrijf blogposts die tips bevatten die de bezoeker in de praktijk kan toepassen. Enkel dan raak je de juiste snaar bij de bezoekers en zullen zij dit ook appreciëren.

Blogposts die enkel en alleen maar vertellen over de theorie zorgen voor veel vragen bij de bezoeker.

  • Hoe moet ik dit nu doen in de praktijk?
  • Wat moet ik als eerste doen?
  • Hoeveel kost dit?

Je wil tenslotte niet dat je website bezoekers de antwoorden op deze vragen moeten gaan zoeken op een andere website!

Tip: probeer niet het wiel opnieuw uit vinden, maar zoek inspiratie bij andere auteurs of blogs. Probeer kwalitatieve content te schrijven waar de bezoeker iets aan heeft. Maak het niet te moeilijk maar ‘keep it simple’.

Dit zijn bijvoorbeeld 2 blogposts die veel praktische tips bevatten voor de bezoeker:

6. Pas het AIDA-principe toe

Het WAT principe?

AIDA staat voor ‘Attention’, ‘Interest’, ‘Desire’ en ‘Action’. Dit principe kan je online op verschillende zaken toepassen.

Bij het schrijven van een blogpost is het perfect mogelijk om dit toe te passen! Dankzij het AIDA-principe maak je meer kans om een goede indruk te maken op de lezers van je blogpost.

Attention

De aandacht krijgen van de bezoeker is cruciaal voor het verdere vervolg van je blogpost. Wanneer je via je blog meer bezoekers wil krijgen op de website, meer leads wil verzamelen en op termijn meer nieuwe klanten wil aanwerven, is deze eerste stap enorm belangrijk.

Trek de aandacht van de bezoekers door een sterke titel te schrijven. 8 van de 10 mensen lezen een titel wanneer deze sterk genoeg en relevant is voor hen (Neil Patel). Als je dus een goede titel schrijft, is de kans reëel dat deze gelezen wordt.

Heb je geen idee hoe je een sterke titel moet schrijven? Lees dan de volgende blogpost: ‘7 tips om een sterke titel te schrijven'.

Interest

Probeer de interesse van de bezoeker verder op te wekken. Doe dit door de voordelen voor de bezoeker aan te halen wanneer deze gaat verder lezen.

Mensen zijn niet op zoek naar de features van een bepaald product of een bepaalde dienst, ze zijn op zoek naar de voordelen voor zichzelf.

Hoe kan je dit doen?

Maak in de inleiding duidelijk dat het voor de bezoeker zeker de moeite waard is om verder te lezen.

Blabloom.com schrijft ook op regelmatige basis blogposts. Ook zij sommen vaak de voordelen voor de bezoeker op in de inleiding met als doel de interesse verder op te wekken.

Blabloom blogpostIn deze inleiding wordt de bezoeker duidelijk warm gemaakt om verder te lezen want wie wil er nu niet als mama of papa een uurtje langer kunnen slapen! De slaaptrainer levert een mooi voordeel op voor zowel de ouders als het kind.

Desire

De lezers van je blogpost gaan je blogpost niet delen op social media als het verlangen niet daar is!

Probeer een interessante download aan te bieden, haal nog eens aan wat de voordelen zijn voor de bezoeker en zet dit extra kracht bij door er een getuigenis bij te tonen, doe je bezoekers een gratis proefversie van je dienst cadeau of geef gratis stalen weg.

Tip: raak de juiste snaar bij je lezers door gebruik te maken van bullet points. Deze zijn overzichtelijk en geven in een oogopslag weer waar het om draait. Zorg ervoor dat ze jou niet gaan vergeten!

Beperk het aantal bullet points tot maximum 7 stuks. Meer elementen blijven toch meestal niet hangen in het geheugen.

Action

Slechts 4% van de website bezoekers blijven langer dan enkele minuten op een pagina hangen.

De andere 96% moet je dus binnen een paar minuten overtuigen om over te gaan tot actie.

Wat betekent dit voor jouw blogposts?

Wanneer je online een webshop beheert en hierbij elke week een blogpost schrijft, is het NIET de bedoeling dat je onder elke blogpost gaat vragen aan de bezoeker om een product te kopen.

Bedoeling van deze blogpost is om het vertrouwen te winnen van de bezoeker en deze goed te informeren zodat deze in een later stadium eventueel over gaat gaan tot een aankoop.

Probeer daarom het e-mailadres van de bezoeker te achterhalen zodat je deze via e-mail nog gerichter informatie kunt toesturen.

Dit is een voorbeeld van hoe wij dit op onze blog doen:

Contactpunt blogEen eenvoudige manier om je e-maillijst stelselmatig uit te breiden.

Onthoud vooral dit: werk voortdurend aan de relatie met je bezoekers en win hun vertrouwen. 

Conclusie

Gebruik deze blogpost als handleiding om op een meer georganiseerde manier blogposts te schrijven. Je zal minder tijd verliezen en betere resultaten behalen. Content marketing is hetgeen wat nu ‘hot’ is.

Focus niet teveel om met je blogposts in de top 10 ranking van Google te komen. Richt je vooral op die belangrijke sleutelwoorden, de inhoud van je blogpost en de ‘user-experience’ van je blog. Die plaats in Google komt heus wel wanneer je goed werk blijft leveren.

Deze tips zullen vanzelf zorgen voor een verhoging van het aantal bezoekers op jouw website.

Heb je niet genoeg aan deze tips? Klik hier om nog meer tips te ontvangen over hoe je via simpele technieken je website snel kunt verbeteren. Start nu en maak je website beter door wekelijks onze tips toe te passen.

2 Reacties op deze blogpost:

Kiki in 't Veld
Door Kiki in 't Veld op 23 april 2019

Bedankt voor je artikel en voor het delen van je kennis!

studentcoach
Door studentcoach op 22 augustus 2019

Goede tips. Ik zal dit gebruiken voor mijn website.

{* Remarketing tag *}