3-stappenplan om facebook te integreren in je zaak

Geschreven door: Margot Hanjoul Margot Hanjoul

Het creëren en onderhouden van een eigen pagina op Facebook is gratis en uitermate nuttig voor een onderneming. Een pagina is opgezet in 5 minuten en je blijft er in tegenstelling tot bepaalde community's wel zelf beheerder van. We tonen je in 3 stappen hoe je er aan begint:

1. Bedenk een strategie

Van doelgroep tot doelstellingen

Alvorens te starten is het nuttig om na te denken over het product of de dienst die je aanbiedt. Sta even stil en bedenk wat er speciaal is aan je zaak. Verlies hierbij ook je klanten niet uit het oog. Stel jezelf de vraag wie je doelgroep is, zodat je hier op kan inspelen. Noteer dan voor jezelf een aantal doelstellingen.

  • De pagina van Lotus speculoospasta zal als doel hebben dat het cliënteel uitgebreid wordt.
  • De pagina van JBC zal als doel hebben meer klanten te bereiken met het nieuwe assortiment.
  • De pagina van de Rockgroep U2 zal als doel hebben om fans te informeren over nieuwe cd’s en optredens.
  • De pagina van Kinepolis zal als doel hebben dat mensen praten over films en dat Kinepolis hier checkt naar de tevredenheid van hun service.

Verdeel je publiek in segmenten

Naar aanleiding van de doelgroep die je vooropstelde, kan je je publiek in een aantal segmenten opdelen. De updates laten ons namelijk toe om nieuws enkel aan een bepaalde doelgroep te tonen.

Als we bijvoorbeeld denken aan parfum van Dolce & Gabbana, moeten we ons bewust zijn van het feit dat dit merk zowel een parfum voor mannen als voor vrouwen op de markt gebracht heeft. Mannen willen niet steeds updates krijgen voor parfums voor vrouwen of kinderen en hebben geen boodschap aan parfums die enkel in het buitenland te verkrijgen zijn.

Wie is de beheerder?

Je kan één of meerdere personen aanstellen om de pagina te beheren. Elk bericht dat er gepost wordt zal dan ook in naam van de firma gepost worden, en niet in naam van de individuele gebruiker. Het is niet toegestaan om een pagina aan te maken namens een bedrijf of merk indien je zelf niet de officiële vertegenwoordiger bent. Enkel een groepspagina is toegestaan als je niet de officiële vertegenwoordiger bent. Deze pagina bestaat uit verschillende leden die uit eigen naam items posten.

Hoe maak ik de fanpagina?

FBpagina

Het aanmaken van een pagina is gelukkig zeer eenvoudig. Je gaat naar je startpagina en klikt daar op ‘pagina maken’. Allereerst duid je aan over welk soort pagina het gaat. Als kmo kies je beter voor ‘lokaal bedrijf’. Hier kun je ook het adres en de openingsuren opgeven. Bedrijven met meerdere vestigingen als McDonald’s of Coca Cola opteren best voor de categorie ‘bedrijf, organisatie of instelling’ zodat zij eerder algemene zaken kunnen vermelden zoals bedrijfsmissie en oprichtingsdatum. Vervolgens voeg je de sector, naam, omschrijving en het logo toe. Vergeet ook zeker hier niet de link naar je eigen website te leggen. Dat scoort overigens extra in zoekmachines.

Waarom een fanpagina en geen persoonlijk profiel?

Eerst en vooral is het tegen de regels van Facebook dat een bedrijf onder een persoonlijk profiel werkt. Klanten hebben trouwens geen behoefte aan persoonlijke uitspattingen over de levensstijl van de zaakvoerder. Er zijn overigens een aantal restricties verbonden aan het gebruik van een persoonlijk profiel. Zo kan je geen facebookadvertenties koppelen aan je pagina en geen statistieken bekijken via Page Insight. Je kan met een persoonlijk profiel maximum 5000 vrienden hebben, hoewel meer fans in het bedrijfsleven zeker reëel zijn.

2. Breid je klantenbestand uit

Vrienden van vrienden

Een pagina kan in tegenstelling tot een profiel geen ‘vrienden’ hebben. We spreken hier van ‘likers’ of 'fans'. Contacteer iedereen uit je adressenlijst, stuur hen een uitnodiging en vraag hen om je pagina te ‘liken’. Je probeert je fans uit te breiden door ook de ‘vrienden van vrienden’ fan te laten maken. Dit kan doordat ze items delen. Je doelgroep zou eigenlijk zo ver moeten wijken dat je raakt tot de mensen die zelfs geen Facebook hebben. Als ook zij gaan praten over het product of de dienst die je aanbiedt, kan je zeggen dat je opzet geslaagd is.

Tips

  • Actie, interactie en reactie zijn de kernwoorden als het op het uitbreiden van je pagina neer komt. Door items zoals statusupdates, foto’s en filmpjes te posten die volgens je fans voldoende interessant bevonden worden, kunnen ze gedeeld worden. Vergeet niet dat ook de inhoud van fanpagina’s wordt opgenomen in zoekmachines.
  • Stuur een nieuwsbrief rond naar personen die zich daar via de website voor inschreven en vraag hen om fan te worden. Laat duidelijk uitschijnen dat ze op die pagina informatie krijgen die ze nergens anders krijgen.
  • Zet een like-box op je website zodat de bezoekers van je website ook je pagina kunnen ‘liken’. Dit geeft blijk van vertrouwen aan je website en zorgt er voor dat ze automatisch fan worden. Je ziet overigens bekenden die al fan zijn en dat nodigt uit om ook fan te worden.
  • Zoek partners binnen je sector om mee samen te werken. Je kan bijvoorbeeld met de lokale bakker afspreken dat je reclame maakt voor zijn onderneming indien hij jouw product aanprijst op zijn pagina.
  • Facebook Ads: is een tool waarmee je Facebook een aantal campagnes laat voeren voor jouw onderneming. Je kan een groter publiek opbouwen door meer likes te generen of berichten te promoten zodat mensen de belangrijkste berichten te zien krijgen. Je bepaalt zelf het publiek (locatie, geslacht, leeftijd, interesses) waarvoor de ads beschikbaar zijn. In ruil daarvoor vraagt Facebook een compensatie per klik of per weergave. Facebook Ads laat je het budget zelf bepalen.
  • Verspreid je url via andere sociale media. Post eens gevatte quote van de zaakvoerder via Twitter of deel een relevante foto op Pinterest met telkens de vermelding van de link naar je pagina. Ook in mails die je verstuurt, kan je de url naar je pagina vermelden.
  • Nog meer tips vind je in onze blogpost '10 tips voor meer interactie met je klanten via Facebook'.

Uitnodigen VS spammen

Om spam te voorkomen, kan je met je pagina enkel ‘vrienden’ uitnodigen en geen nieuwe contacten. Het is om die reden ook niet mogelijk om emails te versturen om je fans te contacteren, enkel updates. Hou er rekening mee dat Facebook momenteel de mogelijkheid biedt aan gebruikers om berichten te markeren als spam.

No need for spam!

Bij sociale marketing is het principe dat anderen jou gaan promoten. Het enige wat jij daar moet voor doen is voor interessante, uitdagende inhoud zorgen en je zal zien dat men naar jou komt in plaats van andersom. 

3. Analyseer en optimaliseer

Page Insights

Facebook heeft een tool ontwikkeld om je bezoekers mee te analyseren. Page Insights laat zien wie je pagina bezoekt en geeft weer wat er precies bekeken wordt. Dit is zeer bruikbare informatie. Je krijgt toegang tot de tool vanaf het moment dat je minstens 30 likers hebt.

PageInsights

We zien dat onze pagina 'De zee' maar liest 200 202 fans heeft (stijging van 0,18%), dat er meer dan 11 695 910 vrienden van fans zijn die de pagina kunnen zien en dat er 683 mensen zijn die er over praten. Onder praten verstaan we dat ze het niet enkel gezien hebben, maar ook geliked hebben of iets gepost of geshared hebben. Daarlangs zien we ook een totaal bereik van 5591. Wat zou dat dan inhouden? Wel, dat is iedereen die het gezien heeft en dan bedoelen we zowel de fans als de vrienden van fans.

Wat we uit deze statistieken kunnen afleiden, is dat er een veel grotere interactie was in de periode tussen 10 en 20 januari. Het kan interessant zijn om in de posts van deze piekmomenten op te zoeken hoe dit komt, zodat we weten waarom dit een grote interactie met zich teweegbracht heeft. Wanneer we op één van de punten in de grafiek drukken, zien we de posts van die periode. We vinden hier dan ook de oorzaak van deze plotse interactie. In het midden van de winter denken weinig mensen aan de zee. Totdat er een bericht met foto gepost wordt dat hen tijdens deze donkere dagen een stevige portie licht geeft.

We lezen hier ook de term 'viraliteit'. Deze 9,03 % wil zeggen dat als 100 mensen je post zien, dat er dan gemiddeld 9 er iets zullen over vertellen.

Deze en andere gegevens vind je allemaal in Page Insights. Uit de gegevens hieronder kunnen we afleiden dat onze fans voornamelijk in België wonen en voor de meerderheid uit vrouwen bestaat. In totaal hebben we 65 % vrouwelijke fans en 35 % mannelijke fans. We kunnen zelfs lezen in welke gemeente ze zich bevinden en welke talen ze spreken.

vind-ik-leuk-overzicht

Wat doe je er mee?

Door de info van Page Insights kun je je pagina nog meer afstemmen:

  • Je kan opzoeken wanneer de meeste bezoekers je pagina bezoeken. Over het algemeen heeft Facebook de meeste gebruikers tussen 9-10 u. en tussen 18-24 u., maar dit is ook afhankelijk van de doelgroep. Zo zullen jongeren eerder ‘s avonds actief zijn en gepensioneerden overdag. Hier kan je op inspelen door vooral te posten op die momenten dat gebruikers actief zijn.
  • Je komt geslacht en leeftijd van je bezoekers te weten. Hierdoor kan je je campagnes hier op afstellen. Jupiler heeft bijvoorbeeld vooral mannelijke fans tussen 18-40 jaar. Deze info is nuttig bij het bedenken van een nieuwe slogan.
  • Je weet welke items je bezoekers bekijken en dus ook waaraan ze zich interesseren. Dit kan je gebruiken door je product aan te passen aan de noden van de klant. Een schoenenwinkel kan hieruit concluderen dat sandalen niet meer in trek zijn en dat er momenteel vooral interesse in moonboots is. Zij kunnen dan best hun assortiment hier op voorzien.
  • Niet genoeg likers heeft te maken met onvoldoende bekendheid. In dit geval kan je best een aantal zaken ondernemen zoals nieuwsbrieven rondsturen en je url op diverse locaties vermelden zodat mensen je fanpagina leren kennen.
  • Indien het aantal likes en unlikes dicht bij elkaar ligt, heeft dit te maken met het feit dat bezoekers niet goed weten wat ze op de deze pagina kunnen verwachten. Ze willen wel fan zijn, maar vonden niet wat ze zochten op je pagina. Bedenk daarom leuke acties waarin mensen geïnteresseerd kunnen zijn.
  • Indien je op de grafiek ziet dat de lijn van de mensen die er over praten veel lager ligt dan het totaal bereik ga je moeten werken aan een meer interactieve content. Post in dat geval meer items op je pagina en vraag op geregelde tijdstippen naar hun mening. Stel in dat geval je fans centraal in plaats van je firma of organisatie. 

Time is money

Het pluspunt is dat dit alles gratis is, het minpunt is dat je er wel veel tijd moet insteken om regelmatig items te posten zodat je steeds in het nieuwsoverzicht van je fans blijft terecht komen. Spam moet verwijderd worden, vragen moeten beantwoord worden. Een eentonige pagina zonder interactie is negatieve reclame. Denk daarom vooraf goed na of er iemand zich kan bezighouden met het updaten van je pagina, want dit is wel essentieel.

0 Reacties op deze blogpost:

Er zijn momenteel nog geen reacties op deze blogpost.

Reageer ook op dit artikel


{* Remarketing tag *}