5 redenen waarom LinkedIn belangrijk is voor jouw bedrijf

Geschreven door: Martijn Knoops

Via LinkedIn kan je op een simpele manier in contact blijven met je (ex-) werknemers, partners, klanten en niet onbelangrijk je toekomstige klanten. Oké Facebook, Twitter, Pinterest en Google+ bieden ook deze mogelijkheid aan maar als je het puur professioneel wilt houden, is LinkedIn de beste optie!

LinkedIn is een platform dat er enerzijds voor zorgt dat je mensen kan zoeken op basis van kennis vakgebied, opleiding, ... Anderzijds zorgt LinkedIn ervoor dat je zelf gevonden kan worden!

Je moet LinkedIn een beetje zien als een groot netwerkevent waar héél veel potentiële partners, toekomstige klanten of mogelijke medewerkers rondlopen. Jouw doel is om deze mensen te overtuigen van je capaciteiten, ervaring en professionaliteit.

1) Het ideale doelpubliek bevindt zich op LinkedIn

Via LinkedIn kan je makkelijk je ideale doelpubliek gaan bereiken. Maar wie zit er zoal op het sociale netwerk?

  • Leeftijd: op LinkedIn vind je gebruikers van 18 jaar tot 65+. De grootste leeftijdsgroep is die van 18-29.
  • Bedrijfsomvang: Ongeveer de helft van de LinkedIn gebruikers werkt in een bedrijf met meer dan 1000 werknemers.
  • Diploma: 50% van de gebruikers heeft een hoger diploma.
  • Ervaring: Op LinkedIn vind je leden met alle niveaus van werkervaring.
  • Industrie: De financiële en medische industrie zijn de grootste sectoren op LinkedIn, gevolgd door onderwijs en technologie.
  • Inkomen: 44% van de gebruikers verdient jaarlijks €50.000

Als je dus op zoek bent naar een prospect die volledig aan jouw verwachtingen voldoet, dan is LinkedIn de plaats waar je moet zoeken.

2) Je kan je persoonlijk netwerk vergroten

LinkedIn vervangt niet het persoonlijk gesprek met een potentiële partner, klant of medewerker op een netwerkevent. Maar het kan wel een handig hulpmiddel zijn om je netwerk uit te breiden.

Connecteer met mensen die je hebt ontmoet op een netwerkevent. Op die manier gaan er weer andere deuren voor je open die belangrijk kunnen zijn voor jouw bedrijf of persoonlijke carrière.

Vaak heb je op zo een event niet de kans om met iedereen uit je vakgebied te spreken. Voeg daarom ook mensen toe aan je netwerk die je niet hebt kunnen spreken en leer hen online beter kennen. Wanneer je merkt dat er een interessante connectie is tussen jullie twee, spreek dan met elkaar af om elkaar beter te leren kennen.

3) Je kan interessante prospects zoeken

Dankzij de bedrijfspagina’s kan je op LinkedIn zoeken naar interessante prospects. Leer meer over een bedrijf door hun bedrijfspagina te analyseren, hun updates te lezen of hun werknemers onder de loep te nemen.

Maak gebruik van deze mogelijkheid en bekijk welke invalshoek een bedrijf kiest om hun sector te benaderen. Ga na op welke manier jij een bedrijf kan helpen (een meerwaarde bieden) en maak hier gebruik van.

4) Je kan gebruikmaken van bestaande groepen

Maak gebruik van LinkedIn groepen om je kennis te delen. Zoek naar relevante groepen in het vakgebied van je potentiële klanten en naar groepen in je eigen vakgebied. Op die manier kan je makkelijk prospects gaan targeten die geïnteresseerd zijn in jouw boodschap.
Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op de term ‘marketing’, dan zie je al snel een hele lijst van groepen verschijnen:

In deze groepen kan je vervolgens discussies starten en zo in contact treden met waardevolle prospects. Bovendien word je persoonlijk profiel 4x meer bekeken wanneer je participeert aan groepsdiscussies!

Maar let wel op! Het is verboden om reclame te maken in zo een groep. Het is vooral de bedoeling om elkaar beter te leren kennen.

5) Het is gratis

Je kan gratis of betalend gebruik maken van LinkedIn. 90% van de mensen op LinkedIn gebruikt een gratis account. De belangrijkste opties zijn immers gratis en je kan dus ook zonder premium account LinkedIn op een waardevolle manier gaan gebruiken.

Conclusie

Ben je nog geen LinkedIn gebruiker? Oké, dan ga je even moeten wennen aan dit platform. Maar je zal al snel merken dat er zich enorm veel potentieel bevindt.

Durf je te mengen in discussies en wees niet ‘één van de vele’. Toon dat je weet waarover je spreekt en overtuig mensen van je kennis.

Denk eraan: het gaat niet om de breedte (hoeveel connecties je hebt), het gaat om de diepte! Hoe sterk is je relatie met je connecties? Ontdek wat je connecties willen weten en win hun vertrouwen door een meerwaarde te bieden.

{* Remarketing tag *}