Facebook Live inzetten voor bedrijven

Sinds een tijdje kan je gebruik maken van Facebook Live om via Facebook met je smartphone live video te streamen naar je doelpubliek. Facebook Live is eigenlijk niets minder dan je eigen tv-kanaal waarmee je je doelpubliek via video kan toespreken. Video content is hot en live video is zeker de moeite om mee te experimenteren. Wij experimenteerden met Facebook Live en delen graag onze ervaring.

Facebook Live voor bedrijven

Hoe werkt Facebook Live?

Heel simpel, wanneer je een status update wil doen met je smartphone kan je nu naast tekst, foto’s of video ook op de knop “Livevideo” drukken.
Even een korte beschrijving geven van je livevideo, kiezen met wie je deze stream wil delen en op “Live gaan” drukken. 3,2,1 en je bent live. Zo eenvoudig is het.

Eerste test met Facebook Live

Bij Inventis spreken we het liefst over dingen waar we zelf ervaring mee hebben dus deden we zelf een test met Facebook Live voor Blabloom.com.
Bij Blabloom worden er op regelmatige basis demo’s georganiseerd over ergonomisch dragen. Tijdens zo’n demo krijgen mensen uitleg over verschillende systemen om kinderen ergonomisch te dragen. Wat je aan 10 mensen op locatie kan laten zien kan je ook aan x kijkers via het internet laten zien dachten we. En met de smartphone in de hand was uitzenden kinderspel, zie hier het resultaat:

Wat hebben we geleerd uit de eerste test met Facebook Live?

Test eerst je setup grondig

Ik had al een kort testje gedaan met m’n iPhone en dat ging vlot maar bij Blabloom gebruikten we een ander toestel (iPhone 4s) en dat ging alles behalve vlot, de eerste minuten van de live demo vielen dus wat in het water door schokkerig beeld en haperend geluid. Zonde natuurlijk maar nadat we overschakelden naar mijn iPhone 6 ging alles direct vlot.
Zorg er dus voor dat je een test doet met het toestel wat je effectief gaat gebruiken.
Test ook zeker je internetconnectie want video streamen vergt wel wat bandbreedte

Zorg er voor dat je smartphone voldoende opgeladen is

Je kan tot 90 minuten uitzenden met Facebook Live in 1 uitzending, als je een uitzending van langer dan een uur plant moet je batterij zeker voldoende opgeladen zijn. 20 minuten Facebook live kostte toch al snel +30% van de levensduur van de batterij van m’n iPhone. Een extra batterypack kan eventueel redding brengen, het zou zonde zijn om midden in je uitzending weg te vallen omwille van een lege batterij.

Ga zo dicht mogelijk bij je onderwerp staan voor goed geluid

Als er iemand aan het woord is tijdens je Facebook Live uitzending is het geluid belangrijk. Om goed verstaanbaar te zijn is het belangrijk om je microfoon niet af te dekken en niet te ver van degene die aan het woord is af te staan.

Zorg voor een comfortabele setup

Wanneer je 5 minuten je smartphone stil moet vasthouden in een bepaalde positie begint je lichaam al tegen te werken. Als je een uitzending van bvb een half uur plant zorg dan voor een comfortabele houding of eventueel voor een statief.

De resultaten?

De eerste Facebook Live was een succes, zonder de uitzending aan te kondigen en een niet zo ideaal tijdstip (14u30) hadden we bij momenten toch 36 kijkers die gelijktijdig de stream aan het bekijken waren.

Is 36 kijkers wel de moeite?

Natuurlijk, tijdens een Facebook Live uitzending wisselen kijkers elkaar af, niet iedereen kijkt de volledige uitzending. Dus het bereik ligt zeker hoger dan die 36 simultane kijkers.
Moeten ze dan niet de hele uitzending uitkijken?
Als iemand maar een stukje van de demo gezien heeft kan dat al genoeg zijn om de volgende keer wanneer hij of zij een ergonomische drager nodig heeft aan Blabloom te denken.
Ook blijft de video na de uitzending beschikbaar op Facebook voor iedereen die de uitzending gemist heeft. Die video werd ondertussen al meer dan 1400 keer bekeken en +4500 mensen hebben de video zien voorbij komen op hun Facebook timeline, dat is zeker de moeite waard om even 20 minuten een demo te filmen.

Ook hebben we de video van de demo gedeeld op de webpagina over de demo’s, zo kan je perfect een beeld geven hoe zo’n demo verloopt en leeft de Facebook live video nog verder.

Interactie tijdens de demo

Tijdens de Facebook live demo werd er positief gereageerd op de uitzending. Er werden vragen gesteld, feedback gegeven dat het geluid niet altijd goed was en mensen uitten ook hun appreciatie dat ze live konden volgen vanuit hun zetel.

Facebook Live reacties

Verkopen?

En werden er ook verkopen gerealiseerd? De live demo kaderde in de week van het dragen bij Blabloom en er werden massaal dragers verkocht. Wat het aandeel van Facebook Live in deze verkopen was is niet direct te achterhalen.

Facebook Live zal zeker bijdragen aan het succes van Blabloom maar harde cijfers zijn daar niet op te plakken zoals bij de meeste marketing tactieken. Lees ook het artikel "Is alles wel meetbaar in online marketing?" als je meer wil weten over de meetbaarheid van marketing tactieken.

Waarom Facebook Live inzetten?

Vertrouwen winnen

Video straalt vertrouwen uit en live video komt nog authentieker over. Door live op Facebook je expertise te delen kan je het vertrouwen winnen van mogelijke klanten en je band versterken met bestaande klanten.
Stel je bent een fervent loper en je ziet regelmatig iemand van een loopspeciaalzaak zijn expertise delen op Facebook over loopschoenen en blessures. Wanneer je deze video’s waardeert is de kans reëel dat ja volgende keer wanneer je nieuwe loopschoenen zoekt, je aan deze loopspeciaalzaak denkt. Zo werkt marketing nu eenmaal.

Het is snel en goedkoop

Een smartphone met de Facebook app, meer heb je niet nodig, geen dure productie, gewoon mean en lean.

Wat kan ik uitzenden?

Gebruik je verbeelding, een uitzending kan starten met een druk op de knop, zorg er gewoon voor dat er iets interessants te zien is.

Productdemo's

Zoals we bij Blabloom deden kan je producten die wat meer uitleg vergen perfect uitleggen via Facebook Live, heb je een nieuw productengamma? Toon het aan de mensen. Een nieuwe collectie kleding die net binnengekomen is? Stel enkele outfits samen en doe een live modeshow, de mogelijkheden zijn in principe eindeloos.

Achter de schermen

Laat mensen zien hoe het er achter de schermen aan toe gaat. Produceer je iets? Laat je productieproces zien en geef wat uitleg. Mensen zijn nieuwsgierig en geïnteresseerd wat er zich achter de schermen afspeelt, het succes van reality tv de laatste jaren is hierdoor ook te verklaren. Met Facebook live kan je je eigen reality show starten.

Live Q&A

Beantwoord live vragen van kijkers of vraag voor de uitzending om vragen door te sturen. Live advies geven is heel krachtig en zorgt voor vertrouwen. Maarten Verheyen van Minder.be heeft bvb Facebook live al ingezet voor Q&A.

Leer je publiek iets

Kennis delen is de top-tactiek van inbound marketing, geef live productdemo’s of bereid een “les” voor over een bepaald onderwerp. Tijdens de les kan je dan live inspelen op eventuele vragen of reacties van je publiek. Leer je doelpubliek iets en ze zullen je dankbaar zijn en die dankbaarheid uit zich vaak in de vorm van aankopen en trouwe klanten.

Host een interview

Als je zelf niet direct een spraakwaterval bent kan je misschien wel interessante vragen stellen en door anderen laten beantwoorden. Nodig iemand uit met de nodige expertise en stel de juiste vragen.

Inteviews zijn een geliefd concept, kijk maar naar de vele talkshows op tv, daar is het concept simpel: nodig iemand interessant uit en stel de juiste vragen en het programma vult zichzelf. Dat concept kan je perfect toepassen op Facebook live.

Als je wat inspiratie wil opdoen, luister dan zeker eens enkele interviews van Kapitein Kobe. Kapitein Kobe bewijst dat je met de nodige dosis lef en wat goede vragen samen met interessante personen goede content kan maken.

Conclusie

Facebook live biedt weer een mogelijkheid om extra op te vallen, video is meestal een stap buiten de meeste mensen hun comfortzone, live video is dat des te meer. Door live te gaan op Facebook ga je weer een “extra mile” die het verschil kan maken. Grijp zeker deze kans en wees de eerste in je sector om dit te doen! En zoals bij zoveel marketing tactieken: JUST DO IT!

Ben jij van plan om Facebook Live in te zetten voor je bedrijf of heb je hier opmerkingen over? Reageer dan onder dit artikel.

1 Reactie op deze blogpost:

Kobe Van Reppelen
Door Kobe Van Reppelen op 08 juni 2016

Bedankt voor de vermelding!

Ik geloof dat Facebook Live en Youtube in de toekomst ruimte gaan maken voor kwalitatieve content, en dat producties exclusief voor de kabel het erg zwaar gaan krijgen. Mooie evolutie.

Reageer ook op dit artikel

U kan optioneel inloggen met Twitter of Facebook. U krijgt dan de mogelijk om uw reactie ook te delen via Twitter of Facebook
Login with twitter
Aanmelden
{* Remarketing tag *}