Meer conversie dankzij targeted verkeer via Facebook

Geschreven door: Martijn Knoops

Facebook conversie

Laten we starten met deze korte vraag!

Welke van deze 2 advertenties op Facebook gaat het meeste kliks krijgen van liefhebbers van bruine chocolade?

Advertentie A

Advertentie AAdvertentie B

Advertentie B

Gemakkelijk toch, of niet?

Hoe specifieker de advertentie (voor liefhebbers van bruine chocolade duidelijk advertentie A) hoe meer kliks deze advertentie gaat krijgen.

Witte chocolade liefhebbers daarentegen zullen sneller op advertentie B klikken.

Het is niet moeilijk, het is gemakkelijk!

Ps. Heb jij nu ook zin in een stuk chocolade? ;)

En Facebook helpt ook een handje

Dankzij Facebook kan je nu eenvoudig:

  • Een advertentie op maat maken
  • De juiste doelgroep aanspreken
  • Zelfs prospects targetten (mensen die je website al eens hebben bezocht)

Ik ga je in deze blogpost tonen hoe je dit kan doen!

Een praktisch voorbeeld

Een bedrijf gespecialiseerd in het produceren van ambachtelijke chocolade heeft een website die de volgende pagina’s bevat:

  • Bruine chocolade
  • Witte chocolade
  • Fondant chocolade

Mensen komen op deze website terecht via Google, AdWords, Facebook, Twitter, e-mails, … noem maar op!

Mensen die enkel bruine chocolade eten, bezoeken enkel en alleen de pagina over bruine chocolade.

De mensen die houden van witte chocolade, bekijken enkel de pagina over witte chocolade.

En tenslotte zullen de fondant liefhebbers enkel de pagina over de fondant chocolade bekijken.

Als je dit visueel weergeeft, ziet er dit als volgt uit:

Facebook verkeerFacebook geeft je de mogelijkheid om zelf je doelpubliek samen te stellen waaraan je bepaalde advertenties wil tonen op basis van de pagina’s die ze op je website hebben bezocht.

Als we hiermee rekening houden dan ziet het schema in een verbeterde versie er zo uit:

Facebook doelgroepenEen heel simpele manier van werken die voor goedkoper verkeer en meer conversies gaat zorgen.

Facebook verkeer converteert over het algemeen niet direct geweldig naar sales maar als je mensen advertenties op maat gaat tonen dan is de kans op conversie een stuk groter.

Dus nog eens in het kort: stel je doelgroep per interessegebied samen, stem je content hier op af en je zal meer conversies krijgen via Facebook.

Tot hier het theoretisch gedeelte. Ik zal je nu laten zien hoe je dit kan doen in Facebook.

Aan de slag op Facebook

Bepaal de verschillende doelgroepen

Maak een lijst van alle url’s van de pagina’s op je website. Verdeel deze url’s in een 5-tal categorieën.

Uiteindelijk moet je iets in deze vorm krijgen:

URL Categorie
/bruine-chocolade/ Bruine chocolade    
/witte-noten-chocolade/     Witte chocolade
/witte-chocolade/ Witte chocolade
/fondant-chocolade/ Fondant chocolade   
/over-ons/ Informatie

 

Om in de toekomst tijd te besparen, kan je ook het volgende doen.

Maak een lijst van sleutelwoorden die je gaat gebruiken in elke url. Op basis van deze sleutelwoorden kan je automatisch de juiste advertentie tonen aan een bepaalde doelgroep.

Sleutelwoorden:

  • bruine
    • Wanneer ‘bruine’ in de url voorkomt, behoort iedereen die deze pagina bezoekt tot de doelgroep van bruine chocolade.
  • ​witte
    • Wanneer ‘witte’ in de url voorkomt, behoort iedereen die deze pagina bezoekt tot de doelgroep van witte chocolade.

Indien er in de toekomst een pagina wordt gemaakt over ‘bruine noten chocolade’ met de volgende url ‘/bruine-noten-chocolade/’ dan worden alle mensen die deze pagina bezoeken automatisch ingedeeld in de doelgroep van ‘bruine chocolade’ omdat de url het woord ‘bruine’ bevat.

Eens je weet welke categorieën/doelgroepen je allemaal wil aanmaken, is het tijd om te starten met het maken van advertenties in Facebook!

Maak advertenties aan

Stap 1Log in op Facebook en ga naar ‘Advertenties aanmaken’.

Facebook instellingen

Stap 2: Kies het doel van je campagne. Als voorbeeld kies ik er voor om meer mensen naar de website te sturen. (Send people to your website)

Geef vervolgens de url van de website in die je wil promoten op Facebook.

Facebook doel campagne

Stap 3: Vervolgens moet je je ‘account info’ even controleren. Normaal gezien staat deze standaard juist ingesteld.

Account info

Stap 4: Bij deze stap ga je het doelpubliek voor je advertentie bepalen. Kies hier voor de optie ‘Create a Custom Audience’.

Doelgroep

Stap 5: Klik op de optie ‘Website Traffic’, installeer de Facebook remarketing pixel en ga akkoord met de algemene voorwaarden.

Custom doelgroepMeer informatie over de Facebook remarketing pixel vind je hier terug: https://developers.facebook.com/docs/marketing-api/custom-audience-website/faq/v2.3

Je moet dit stukje code slechts 1x toevoegen aan je website. Op basis van deze code kan Facebook achterhalen wie je website heeft bezocht en je dus ook helpen om de juiste doelgroepen samen te stellen.

Stap 6: Vervolgens kan je starten met het samenstellen van je doelgroep. Als voorbeeld heb ik hier gekozen om de doelgroep bruine chocolade vorm te geven.

Je hebt verschillende opties om te bepalen wie in je doelgroep terecht moet komen:

  • Anyone who visits your website
    • Iedereen die je website bezoekt, maakt niet uit welke pagina.
  • People who visit specific web pages
    • Iedereen die een bepaalde pagina(‘s) op je website bezoekt.
  • People visiting specific web pages but no others
    • Iedereen die pagina A op je website bezoekt en pagina B niet bezoekt.
  • People who haven’t visited in a certain amount of time
    • Iedereen die voor een langere periode niet meer op je website is geweest.
  • Custom combination
    • Een combinatie van de bovenstaande opties.

Afhankelijk van wie en welk doel je wil bereiken, maak je hier een bepaalde keuze.

In dit voorbeeld willen we de advertenties op mensen richten die dit product al kennen omdat ze al eens op de website zijn geweest. Als optie kies ik dus voor ‘People who visit specific web pages’.

Zoals eerder uitgelegd kan je hier kiezen voor een manuele selectie van url’s of indien je url’s goed zijn opgebouwd, kiezen voor de automatische selectie op basis van sleutelwoorden.

Manuele selectie (URL equals)

Equals

Automatische selectie (URL contains)

Contains

Je kan zelf bepalen hoe ver in het verleden Facebook moet gaan kijken om mensen toe te voegen aan een bepaalde doelgroep. Dit kan je instellen bij ‘In the Last’.

Tenslotte moet je je doelgroep nog een naam geven ‘Audience Name’ en kan je als optie nog een korte omschrijving toevoegen over de doelgroep ‘Description’.

Stap 7: Bepaal het budget dat je per dag wil spenderen aan je advertentie.

BudgetAfhankelijk van het budget dat je instelt, gaat de advertentie meer of minder getoond worden. Goed om te weten is dat deze manier van adverteren veel goedkoper is dan via AdWords.

Stap 8: Kies hoe je advertentie er moet uitzien.

Type advertentieMaak een advertentie aan die bestaat uit één afbeelding of kies voor een advertentie die meerdere afbeeldingen bevat.

Let wel op! Je mag niet zomaar doen wat je wilt. Facebook heeft bepaalde regels opgesteld over het samenstellen van advertenties.

Facebook valideert elke advertentie vooraleer deze online komt en dus is het noodzakelijk om deze regels te volgen. Meer informatie kan je terugvinden op de volgende pagina: https://www.facebook.com/business/ads-guide/clicks-to-website/multi-product/

Stap 9: Voorzie je advertentie van een afbeelding en content.

Kies voor een afbeelding die opvalt tussen de nieuwsberichten op Facebook.

Tip: Gebruik een felle kleur zodat deze in het oog springt van de Facebook gebruiker.

Wat moet ik vermelden in mijn advertentie?

De mensen die je advertenties zien op Facebook hebben in het verleden je website al een keer bezocht. Ze weten dus wie je bent!

Probeer daarom een stap verder te gaan en zorg dat je hun e-mailadres te weten komt.

Om dit te doen, kan je verschillende zaken doen:

  • Een interessante whitepaper gaan promoten op Facebook.
    • Bijvoorbeeld: ‘1 essentiële tip wanneer je zelf bruine chocolade wil maken’.
    • Mensen moeten vervolgens hun e-mailadres opgeven in ruil voor deze whitepaper.
  • Een interessante aanbieding tonen:
    • Bijvoorbeeld: ‘Deze kortingscode geeft je 10% korting bij je eerste aankoop’
    • Dit gaat ervoor zorgen dat mensen sneller klaar zijn om een eerste aankoop bij jou te plaatsen.

Door dit type van advertenties te gebruiken, ga je veel e-mailadressen verzamelen en (als je product echt goed is) een heleboel meer conversies krijgen!

Conclusie

Het opzetten van een advertentie op Facebook is helemaal niet moeilijk. Je kan weinig tot niets fout doen aangezien de wizard van Facebook heel gemakkelijk te volgen is.

Het enige waarmee je moet opletten, is het bepalen van de verschillende doelgroepen.

De mensen die je kan retargetten via Facebook kennen je product of dienst al en dus moet je hier optimaal gebruik van maken door interessante advertenties te tonen.

{* Remarketing tag *}