Meer interactie dankzij deze 6 types van Facebook posts!

Geschreven door: Martijn Knoops

Social Image

Bijna iedereen die bezig is met marketing maakt gebruik van Facebook om interactie met fans uit te lokken.

Nu heb je waarschijnlijk al gemerkt dat de ene post succesvoller is dan de andere en dat het organisch bereik van je Facebook berichten vooral afhangt van de interactie die je lezers hebben met je berichten.

Om je een goed idee te geven van wat werkt of niet werkt, heb ik een lijst samengesteld van 6 Facebook posts die gegarandeerd interactie met je Facebook fans uitlokken.

Let wel op! Meer interactie zorgt ook voor meer werk voor jou. Indien je dus geen interesse hebt om een vertrouwensrelatie met je Facebook fans op te bouwen, kan je beter niet verder lezen ;)

1. Facebook updates met foto’s

Volgens statistieken van Kissmetrics krijgen Facebook updates met foto’s 39% meer interactie dan posts die enkel links, video’s of tekst bevatten.

Deze posts met foto’s krijgen 53% meer likes, 104% meer reacties en 84% meer kliks in vergelijking met posts die enkel en alleen tekst bevatten.

Tip: Foto’s die je zelf hebt gemaakt met je smartphone of camera scoren vaak beter dan foto’s die je van het internet hebt geplukt. Mensen houden nu éénmaal van waarheidsgetrouwe beelden.

Voorbeeld: Blabloom gebruikt deze techniek ook om enerzijds hun medewerkers in de kijker te zetten en anderzijds hun producten te promoten via Facebook. De foto’s die zij gebruiken zijn gemaakt met een smartphone.

Blabloom

Blabloom telt op dit ogenblik 5.048 fans op Facebook Deze post had een organisch bereik van 4.134 personen of beter gezegd 82%. Dit is enorm! Dit type post werd dus sterk geapprecieerd door het Blabloom publiek.

Een normaal organisch bereik voor pagina’s met minder dan 10.000 fans ligt rond 11%. Het organisch bereik voor pagina’s met meer dan 100.000 fans schommelt tussen de 4% en 6%.

In het algemeen kunnen we stellen dat het organisch bereik beter werkt voor ‘kleine’ (minder dan 10.000 fans) pagina’s dan voor ‘grote’ (meer dan 100.000 fans) pagina’s.

2. Korte, to the point updates

Korte berichten schrijven is niet alleen handig op Twitter, je kan dit ook toepassen voor Facebook.

Probeer posts te schrijven met minder dan 250 karakters en krijg 60% meer interactie van je doelpubliek.

Volgens Track Social kan je zelfs nog verder gaan. Krijg 66% meer interactie als je kiest voor posts die minder dan 80 karakters lang zijn.

Tip: Post een korte mening over een actueel onderwerp om interactie bij je fans uit te lokken. Maak je pagina levendig door samen te discussiëren met je fans.

Voorbeeld: Pukkelpop doet dit op de volgende manier. Een korte post met foto die zoals je ziet interactie uitlokt.

Pukkelpop 1

3. Facebook berichten met emoticons

Als je denkt dat emoticons alleen aanvaard worden door jongeren, ben je mis!

Volgens statistieken kunnen emoticons een groot verschil maken op Facebook.

Janet Meiners Thaeler, SEO specialist van OrangeSoda heeft ontdekt dat posts met emoticons 33% meer reacties krijgen, 33% meer worden gedeeld en bovendien 57% meer likes krijgen dan posts zonder emoticons.

Tip: Overdrijf niet met het gebruik van emoticons. Wanneer je deze sporadisch gebruikt, geeft dit een menselijk kantje aan je communicatie.

Voorbeeld: KLM is héél erg actief op Facebook. En zo nu en dan voegen zij een emoticon toe aan hun posts om hun menselijke kant te tonen. Dit mist het gewenste effect niet zoals je ziet.

KLM

4. Een vraag

Als je op zoek bent naar veel reacties van je fans dan is het stellen van een vraag op Facebook de ideale manier om deze te verkrijgen.

Volgens Kissmetrics krijg je wanneer je een vraag stelt aan je fans 100% meer reacties als je dit vergelijkt met een standaard post waarin geen vraag is verwerkt.

Nadeel is wel dat dit type posts minder likes krijgen en ook minder gedeeld worden in vergelijking met andere posts.

Tip: Stel niet zomaar de eerste de beste vraag maar probeer een gesloten vraag te stellen zodat je fans kort kunnen reageren en niet moeten uitleggen waarom of hoe ze iets bedoelen.

Voorbeeld: Pukkelpop doet dit goed door op regelmatige basis ja/nee vragen te stellen aan haar fans. De fans op Facebook krijgen op deze manier de kans om kort te reageren.

Pukkelpop 2

5. Een interessante wedstrijd

Buddymedia heeft achterhaald dat 35% van de Facebook fans een pagina leuk vinden om te kunnen deelnemen aan wedstrijden.

Het publiceren van wedstrijden op jouw website is de beste manier om nieuwe Facebook fans aan te trekken voor jouw pagina. Vraag mensen eerst om je Facebook pagina leuk te vinden alvorens ze kunnen deelnemen aan de wedstrijd.

Tip: Organiseer een originele wedstrijd die een unieke prijs weggeeft. Wees dus niet te snel tevreden wanneer je een wedstrijd aan het voorbereiden bent.

Voorbeeld: Enerzijds lanceert Studio Brussel elke week leuke wedstrijden op de radio. Anderzijds doen zij dit ook regelmatig via hun website of Facebook. De beste manier om meer fans te krijgen op Facebook. Hieronder zie je een voorbeeld van een post die veel interactie uitlokt bij de fans.

StuBru

6. Korting of een ander voorstel voor je Facebook fans

Bijna de helft om specifiek te zijn 42% van de Facebook fans vinden volgens Socially Stacked een pagina leuk met als bedoeling korting te krijgen op producten.

Statistieken bewijzen dat campagnes die kortingen weggeven het meeste interactie krijgen, een mooie eerste plaats dus!

Op een verdienstelijke tweede plaats komen de campagnes die een gratis product of testproduct weggeven. Iets wat mensen graag ontvangen zonder er iets voor te moeten doen.

Tip: Beloon je Facebook fans bij speciale gelegenheden. Zoek voor jezelf een speciale gelegenheid en koppel hier een beloning aan vast. Misschien kunnen je Facebook fans wel helpen om dit doel te bereiken.

Voorbeeld: Blabloom bereikte de kaap van 5000 volgers op Facebook en dus geven ze iedereen de kans om met een unieke code die vermeld staat op Facebook 5% korting te krijgen in de webshop.

Een mooie manier om de vele fans te belonen.

Blabloom 2

Conclusie

Zoals je merkt bestaan er verschillende types van posts op Facebook waar je veel interactie mee kunt uitlokken.

De beste manier om te achterhalen wat wel of niet werkt bij jouw fans is door dit te testen. Zorg voor een aantal interessante posts die in de lijn liggen van deze 6 voorbeelden en analyseer de resultaten.

Je moet proberen om je Facebook pagina levend te houden. Het zou zonde zijn om elke dag een post te plaatsen die geen of weinig interactie krijgt. Ieder bericht zonder interactie brengt je organisch bereik in gevaar. Maak dus werk van berichten die interactie uitlokken!

{* Remarketing tag *}