Waarom Facebook goed kan zijn voor je bedrijf?

Geschreven door: Margot Hanjoul Margot Hanjoul

Door gebruik te maken van Facebook krijg je de toegang tot maar liefst 1 miljard actieve gebruikers. In België alleen al zijn er ongeveer 5 miljoen gebruikers. Deze sociale netwerksite is dus de manier bij uitstek om mensen te laten kennismaken met je onderneming, product of dienst. Elke dag zijn er meer dan 150 miljoen unieke bezoekers. Deze zullen natuurlijk niet allemaal naar jouw pagina komen, maar enkele tientallen fans meer per dag is al mooi meegenomen.

Naamsbekendheid

HumoCover

Of je nu een pagina over een grote firma, kmo, organisatie of vzw hebt, wat jij wil, is dat iedereen je leert kennen en leest over wat je te bieden hebt. Dat kan sneller door gebruik te maken van sociale media dan door eender welke reclame. Bovendien kan je de bezoeker hier met het product laten kennismaken op een professionele maar toch ook zeer persoonlijke manier. Bezoekers of fans zijn geïnteresseerd in de persoon achter het product. 

Zoals je hier ziet, heeft Humo op haar facebookfanpagina een applicatie ontwikkeld om haar fans zelf een cover te laten ontwerpen. Zij mogen hierbij covers gebruiken van Humo of mogen zelf afbeeldingen uploaden om deze vervolgens te bewerken. In de covergalerij vind je een overzicht van alle inzendingen. Hier kunnen bezoekers een stem uitbrengen. De beste inzending zal in de volgende editie van Humo verschijnen. Natuurlijk gaan deze covers rond op Facebook want iedereen wil laten zien wat hij/zij gemaakt heeft.


Toon unieke kenmerken

Lullabies App

Via Facebook kan je gemakkelijk een aantal nieuwe producten voorstellen. Laat je product uitschijnen als een ‘problem solver’ door een aantal unieke kenmerken in de spotlight te zetten. Op een pagina kan je alles duidelijk nalezen van benodigdheden tot gebruiksaanwijzing, van getuigenissen van andere gebruikers tot instructies met beeldmateriaal. 

Door middel van een speciale facebookapplicatie kan Pampers haar klanten iets extra bieden. De Lullaby app helpt om baby’s in slaap te krijgen. Je kan zelf de achtergrondmuziek voor je baby instellen, gaande van jazz tot gospel en je kan videobeelden selecteren.

Nutella heeft ook een leuke toepassing om haar product op een andere manier te leren kennen. Ze hebben namelijk een aantal ideeën verzameld om creatief met Nutella om te gaan. Zo hebben zij iets over fruit met Nutella, geheime boodschappen, huisdieren of zoals hier een speciaal ontbijt met Nutella.


NutellaIdee


 

Duidelijk beeld van waarden

Elke firma heeft wel een aantal waarden die ze graag willen benadrukken. Zo is het de bedoeling dat je nadenkt over de waarden zoals gezondheid, sportiviteit, familie, gezelligheid die je aan je product of dienst wil koppelen. Door een aantal foto’s te plaatsen, ga je er bewust of onbewust voor zorgen dat je product of dienst met een aantal waarden geassocieerd zal worden.

Laten we kijken naar het beeld dat Red Bull naar buiten brengt. Zij willen een positief imago creëren door hun drankje niet allen te laten associëren met energie maar ook jeugdigheid en sportiviteit. Dit doen ze door foto’s en video’s te plaatsen van allerlei extreme sporten zoals automotive racing, ijsschaatsen en parachutespringen.

RedBull fanpagina
Creatieve aanpak

LaysBattle

Nog meer dan in reclame op tv of in magazines kan je je creativiteit laten werken op je facebookpagina. Dit 

is geen eenzijdig kanaal. Je krijgt onmiddellijk feedback die je als positieve bijdrage moet bekijken. Het is nodig dat er voldoende aandacht gegeven wordt aan marketing campagnes.

Eens je een fan bij hebt, is het de bedoeling dat die fan blijft en niet dat hij zich na een tijdje al gaat unliken omdat de promoties te opdringerig zijn of er niet genoeg te rapen valt.

Een voorbeeld van creatieve manier van je product te verwerken in sociale media vind je op de fanpagina van Lay's. Zij vragen hier op een orginele manier welke smaak jij het lekkerst vindt. Klik jouw keuze aan en de twee pakken chips doen voor jou de battle.

NuonAfspraakmaker

Het wordt pas echt leuk als je creatieve ideeën in je pagina kunt steken. Zo ontwikkelde Nuon een afspraakmaker om gemakkelijker afspraken te plannen onder het motto 'ga samen uit en bespaar thuis energe'. Het is misschien wat ver gezocht, maar brengt het toch al een stap dichter om zuinig te leren omgaan met energie.

Verspreid het nieuws

Door de laagdrempeligheid van Facebook is het gemakkelijk geworden om op regelmatige basis nieuws te verspreiden. Gebruik een vast stramien in het posten van berichten. Voor kmo’s is het niet nodig dat er elke dag nieuwe items gepost worden, voor grote bedrijven is dit echter wel aangewezen. Post iets over de nieuwe releases, stel eens een vraag naar je fans toe, lanceer een wedstrijd, vraag hun mening en zorg dat ze actief betrokken blijven bij je zaak.

Voorbeeld voor een grote kledingzaak:

weekplanning

Voorbeeld voor een plaatselijke garage:

jaarkalender

Hier is het onmogelijk om elke week berichten te posten. Daarom is het belangrijk om vooraf een planning op te maken van de belangrijkste events. In de autowereld draait alles rond het autosalon. Toch kan je tijdens het jaar op verschillende momenten iets posten. Tijdens de vakantieperiode kan je bijvoorbeeld werken rond pechverhelping op reis, groot onderhoud van de wagen en het aanmoedigen van enkele extra opties zoals een dakdrager. Tegen de tijd dat de winter er aan komt, kan je allerlei posts versturen in verband met het laten zetten van winterbanden.

Niets houd je natuurlijk tegen om sporadisch toch ook een post te doen om naar de mening van je bezoekers te vragen. 
"Wat vind jij van het nieuwe model van Audi?"
"Welke extra optie is voor jou noodzakelijk? 
"Stem nu!"
"Winterbanden, een must?"

Laat de wereld zien dat jij er bent...

Elk gerenommeerd bedrijf heeft een website, dus denk je misschien waarom dan nog een pagina op Facebook aanmaken? Mensen kunnen surfen naar je website, wanneer ze iets van je firma willen weten zoals de producten die je te bieden hebt of de openingsuren, maar wees proactief en wacht niet tot mensen aan jou denken. Zorg er voor dat mensen zelf naar je toe komen. De drempel is iets minder hoog als ze jouw pagina in hun nieuwsoverzicht terugvinden.

… en hopelijk vinden ze je leuk!

StikygramAdd

Uiteindelijk willen we zoveel mogelijk vind-ik-leuks krijgen. Niet om onszelf goed te doen voelen, maar omdat we zo meer en meer fans krijgen. Het bereik is enorm belangrijk, zo kan je een boodschap aan een groot publiek communiceren. 

Een Facebook pagina met een groot bereik is een perfect marketing instrument naast bvb je e-mail nieuwsbrief.

Een mooi voorbeeld van een item dat mensen willen delen, is dat van Stickygram. Zij lanceren een actie waarbij je een productcode, die je enkel op de fanpagina vindt, kan gebruiken om korting te krijgen. Fans kunnen dit item delen en vermelden “Hey je moet de pagina van Stickygram zeker eens bekijken, ze bieden geregeld promotiecodes aan.”

SmirnoffBOB

Smirnoff Ice post een item waarin ze vragen om door middel van een afbeelding een BOB aan te duiden.

Je deelt de foto en geeft hiermee aan dat jij mag aanduiden wie er BOB is. Hiermee willen ze aandacht vestigen op 'responsable drinking' en willen ze tegelijkertijd een grappige toon geven aan dit bericht. 

Info met onschatbare waarde

Om op de vraag terug te komen waarom Facebook goed is voor je zaak, benadrukken we dat je door dit medium een groot publiek aanspreekt.

Het vereist een aparte aanpak, maar als deze werkt, kan je cliënteel exponentiëel groeien. De gegevens die je hier over je klanten te weten komt, zijn evenveel waard als een volwaardig marktonderzoek.

Je ontdekt welke zaken ze bekijken, leuk vinden en welke zaken ze nog verbeterd willen zien. 

 

Wil je nog meer lezen over het opzetten van een Facebook fanpagina?

Lees dan ook de blogposts '3-stappenplan om facebook te integreren in je zaak' en '10 tips voor meer interactie met je klanten via Facebook'.

{* Remarketing tag *}