3 belangrijke zaken als je resultaat wil boeken

In dit artikel wil ik 3 dingen duidelijk maken: 1. waar het in marketing om draait, 2. zonder over te gaan tot actie gebeurt er niets en 3. content kan overal en altijd geproduceerd worden!

Op het moment dat ik dit artikel schrijf is het 00:03 en zit ik in het ziekenhuis aan de zijde m’n zoontje (niks ernstig aan de hand, komt wel goed). Hij slaapt en ik word wakker gehouden door de buurjongen die door de pijn de slaap niet kan vatten.

Terwijl ik hier zit bekijk ik de statistieken van Blabloom.com en zie dat er een bezoekersrecord gevestigd werd. 4.803 bezoeken op een maandag in oktober.
Records inspireren mij, geven mij een boost en dat uit ik op Twitter:

En daar komt interactie op:

Inderdaad ik volg @garyvee al een hele tijd en hij inspireert mij en vele anderen. Marketing = attention komt uit een video die Gary Vaynerchuck vandaag op zijn Youtube kanaal postte:

Marketing is aandacht! Daar draait het om.

Maar daar stopt het natuurlijk niet en dat leidde tot een volgende interactie op Twitter:

Klopt natuurlijk want @maartenverheyen is een wijs man ;)

Marketing begint met aandacht maar met aandacht alleen koop je niets. Maarten haalt hier even het AIDA-model aan. Marketing begint met aandacht en als het goed is volgt er interesse, verlangen en actie, een aankoop.

En gelukkig stopt het bij Blabloom niet bij enkel aandacht.

Hoe kunnen we het AIDA model op de recorddag van Blabloom reverse engineeren? 

Hoe hebben we vandaag de aandacht getrokken om tot een bezoekersrecord te komen?

Er was een actie bij Blabloom naar aanleiding van de week van het dragen en deze actie hebben we onder de aandacht gebracht via 2 hoofdkanalen: Facebook en E-mail.

De 2 Facebookberichten van de dag bereikten respectievelijk 12.352 en 15.721 mensen.

Let op: we hebben maar 2,46 euro gespendeerd om dit voorlopige resultaat te boeken. De actie loopt nog de hele week daarom is er nog niet veel budget besteed.

De e-mailnieuwsbrief werd naar 12.239 mensen verstuurd.

Op deze manier, met Facebook en e-mailmarketing, trekken we de aandacht, de attention, de A in AIDA.

De mensen waarvan we de aandacht hebben kunnen trekken en naar de website doorklikten komen bij de I van AIDA, de interesse. Je klikt namelijk niet door als je geen interesse hebt in de boodschap.

4.803 bezoeken, 3.940 unieke bezoekers, allemaal mensen die vandaag interesse hebben in Blabloom. Dat zijn niet enkel mensen die via de actie op Facebook en via de e-mailmarketing gekomen zijn natuurlijk, ook het dagelijks organisch verkeer, de lopende adwords campagnes dragen bij tot dit totaal.

Na de interesse komen we aan het Desire gedeelte van AIDA, het verlangen. Hier kunnen we geen cijfers op plakken. Dit is niet te meten en dat moeten (online) marketeers ook leren en durven zeggen: Lang niet alles in in cijfers uit te drukken.
Hoeveel van de bijna 4000 bezoekers er vandaag verlangden naar producten van Blabloom kan ik helaas niet zeggen.

En dan komt het belangrijkste deel van de AIDA, de actie, de aankopen. 1,67% van de bezoekers ging over tot een aankoop, dat zorgde voor 80 transacties.

Maar 1,67% conversie??? Denk je misschien?
Als er iets is wat startende webshop eigenaars overschatten is het het conversiepercentage van hun webshop. “Als er 100 mensen op mijn webshop komen gaan er toch wel 10 iets kopen zeker?” Helaas niet, met een conversiepercentage van 2% moeten de meeste webshops tevreden zijn.

Marketing is dus net iets meer dan Attention en het zijn de Actions, de aankopen, die uiteindelijk de rekeningen betalen maar het begint allemaal bij Attention, aandacht!

Dat was puntje 1 wat ik wilde duidelijk maken.

2. Zonder over te gaan tot actie gebeurt er niets

Terug naar mijn Twitter conversatie.

Op de “Nog iemand die @garyvee volgt :)” tweet reageerde ik:

en dat is de 2de belangrijke les die ik wil meegeven in dit artikel.

Je kan marketingboeken aan de lopende band verslinden, 1000 artikels zoals dit lezen, 100 uren naar content op Youtube kijken en overal goede ideeën opdoen maar al die tijd is verloren tijd als je niet over gaat tot actie.

Zonder de theorie om te zetten naar de praktijk gaat er niet gebeuren.
“Just do it!” is een slogan van een bekend sportmerk met zoveel waarde op alle vlakken, doe het gewoon.
Het bezoekersrecord van Blabloom is het resultaat van acties. Iedere dag, meer dan 2 jaar lang. We hadden de week van het dragen ook aan ons voorbij kunnen laten gaan zonder speciale actie, zonder berichten op Facebook, zonder e-mailmarketing en dan was deze maandag een gewone maandag zonder bezoekersrecord.
Ik had op dit moment kunnen slapen en dan had ik geen artikel geschreven, …
Al het resultaat wat je boekt is het resultaat van al je acties, iedere dag, iedere week.

3. Content kan overal en altijd geproduceerd worden!

Goede inhoud is de hoeksteen van inbound marketing, ieder bedrijf zou een mediabedrijf moeten zijn, inhoud uitzenden zoveel het kan.

Maar goeie content creëren kost tijd en energie en daar wringt het schoentje vaak.

Maar ook daar geldt de regel: “Just do it!” Ik zit hier in het ziekenhuis naast m’n zoontje die slaapt om 1:31 een artikel te schrijven laat dat het bewijs zijn dat je overal en altijd content kan produceren.

Met de smartphones en laptops van vandaag kan het echt letterlijk altijd en overal.
Je kan perfect content creëren op toilet, tweets versturen als je van de auto naar de deur van je kantoor wandelt, artikels schrijven vanuit je bed, een filmpje maken met je smartphone op een selfiestick, …

De technologie heeft er voor gezorgd dat je geen excuses meer hebt om geen inhoud te produceren, het kan letterlijk altijd en overal!

Conclusie

Ik hoop dat ik je kan inspireren om over te gaan tot actie want als je resultaten wil behalen kan dit niet zonder actie. Start nu, na het lezen van dit artikel, nu, niet straks of morgen, nu want je hebt tijd om dit artikel te lezen, dan kan je ook een actie ondernemen om resultaat te boeken!

Tot hier deze opwelling van content die startte met een conversatie op Twitter, het is nu 2:19 tijd om te slapen :)

1 Reactie op deze blogpost:

Onderneming starten
Door Onderneming starten op 04 januari 2017

Bij het starten van mijn onderneming koos ik ervoor om onmiddellijk ook een blog te lanceren die ik koppelde aan een Facebookpagina. Zo creëer je heel wat visibiliteit en dat zag ik direct aan de verkoopcijfers.

Reageer ook op dit artikel

U kan optioneel inloggen met Twitter of Facebook. U krijgt dan de mogelijk om uw reactie ook te delen via Twitter of Facebook
Login with twitter
Aanmelden
{* Remarketing tag *}