Instant messaging op kantoor

Geschreven door: Dirk Bonhomme

Om snel iets aan een collega te vragen of om kleine bestanden door te sturen gebruiken we bij Inventis al jaren Windows Live Messenger. De Mac gebruikers onder ons kunnen ook van deze dienst gebruik maken door bv Adium te installeren. Op enkele probleempjes na, zoals trage bestandsoverdracht, werkt dit vlot en kan iedereen elkaar snel bereiken.

Instant messaging

Helaas duiken de laatste maanden veel problemen op zoals contacten die plots uit de lijst verdwenen zijn of berichten die nooit aankomen. Een dienst waar je niet meer op kan vertrouwen moet eruit dus zijn we op zoek gegaan naar een waardige vervanger.
Hierbij sprong Google Talk direct in het oog. Aangezien iedereen bij Inventis automatisch een Google account heeft moest er enkel een goede client gezocht worden. Windows gebruikers kwamen uit bij de officiële Google Talk client of Trillian en Mac gebruikers konden Adium blijven gebruiken. Na een week testen heb ik een kleine enquete gehouden op kantoor en de ervaringen waren uitsluitend positief. Enkele voordelen:

  • De Google Talk applicatie is zeer “lightweight” tegenover de Windows Live Messenger client die veel storende reclame en popups bevat
  • Bestanden doorsturen gaat veel vlotter
  • Geen downtime meer gehad, alles werkt vlot en zonder problemen
  • Chat history wordt bijgehouden en kan opgezocht worden in de Gmail webinterface
  • Via de Gmail webinterface werkt dit ook en kan je altijd en overal chatten met elkaar


Helaas werkt de filetransfer (nog) niet tussen de verschillende clients. Als iemand hier een oplossing voor heeft dan mag je het zeker laten weten! Dit kleine en hopelijk tijdelijke nadeel nemen we er voorlopig graag bij. Mogelijk gebruik je nog een andere dienst bij jou op kantoor? We staan open voor suggesties.

15 Reacties op deze blogpost:

wwdj
Door wwdj op 10 maart 2011

En waarom overwegen jullie skype niet ?

Dirk Bonhomme
Door Dirk Bonhomme op 10 maart 2011

Goede tip wwdj, dit kunnen we in de toekomst zeker eens testen!

Tom
Door Tom op 10 maart 2011

Inderdaad wij gebruiken hier al jaren Skype op kantoor en dat werkt prima. Geen problemen met file transfer en dergelijke, integrated screen sharing, voice chat en conference calls.

Karel
Door Karel op 10 maart 2011

Je eigen XMPP server lokaal installeren en dan met eender welke client die Jabber ondersteunt connecten. Filetransfers blijven lokaal, je kunt alleen chatten met eigen medewerkers. Ideaal dus.

http://www.igniterealtime.org/projects/openfire/

meon
Door meon op 10 maart 2011

Voor kleinschalige situaties zijn "eindgebruikers-IM's" vast voldoende, maar van zodra IM email gaat vervangen en policies van belang raken (ivm retentie, aansprakelijkheid enz) moet je toch gaan kijken naar dingen als Microsoft Office Communicator of oplossingen van Cisco of HP.

Weet niet meer welke IT-leverancier het aankondigde, maar zij willen tegen 2013 emailloos zijn voor interne communicatie.

ChrisR
Door ChrisR op 10 maart 2011

@meon: de eerste tekenen zijn er al aangezien google talk chats in gmail terecht komen. Ik vind het een positieve evolutie maar vraag me wel af hoe we op termijn van mail gaan afgeraken, ik zie het nog niet snel gebeuren hoewel ik de eerste ben die op de kar gaat springen als het zo ver is.

Mail is sooooo eighties :)

Martijn Winters
Door Martijn Winters op 10 maart 2011

Voor mij is Windows Live Messenger vervangen door Facebook.
Ik gebruik dit nog maar nauwelijks.

Skype vind ik vooral handig omdat je vergadergesprekken kunt houden.
Deze feature maakt het handig als je met meerdere personen over een lange afstand wilt communiceren.

Google wave is ook zeer handig als je impulsen wilt van verschillende personen.


Koen Stevens
Door Koen Stevens op 10 maart 2011

Google Talk gebruiken wij hier inderdaad ook al jaren... Bijkomend voordeel is dat je contact lijst daar meestal nog niet zo vervuild is als bij de meer gekende messenger clients . Verder is het inderdaad erg light-weight met file-sharing als grootste nadeel (maar hier gebruiken we dan weer DropBox voor).

Kevin Vancraybex
Door Kevin Vancraybex op 10 maart 2011

Ik kan het alleen maar eens zijn met meon, voor een company-wide IM functionaliteit is Microsoft Lync 2010 een ideaal product. Uiteraard is Gmail chat handig voor kleinschalig gebruik, maar je hebt bv. geen link met een mobiele telefoon/voicemail, ondersteuning voor policies, presence informatie in omgevingen als Outlook/SharePoint, etc.

Voor meer info over Microsoft Lync 2010:
http://go.microsoft.com/?linkid=9742888

Dominique_v
Door Dominique_v op 10 maart 2011

Kevin en Meon: Jullie vergeten dat er bij Inventis (veel?) Mac gebruikers zijn, en voor zo ver ik weet hebben Office Communicator of Lync geen Mac clients. In dit geval zou het dus geen bruikbare oplossing zijn. In kleinere ondernemingen zou dit ook overkill zijn, en vooral veel duurder dan het gebruik van Skype/Google Talk.

kevin vanhove
Door kevin vanhove op 10 maart 2011

Waarschijnlijk is Dropbox een betere tool voor zo'n dingen? Je maakt een aantal shared folders aan (1 per persoon) waarin je dan de files dropt.

Jan
Door Jan op 10 maart 2011

@dominique_v: in Office 2011 voor Mac zit (voor het eerst) een Communicator app

'wij' gebruiken op kantoor sinds kort Lotus Sametime voor IM (onze mailinfra is volledige Domino dus Sametime was ong. de enige keuze), zeer goede ervaringen mee :)

Jorgen
Door Jorgen op 10 maart 2011

Wij gebruiken onderling een eigen XMPP server, lokaal gaan de filetransfers heel goed. Je wordt er bovendien niet op lastig gevallen door mensen die ook op je GoogleTalk of Messenger zitten, maar die niets met het werk te maken hebben. Hierbovenop integreert dit geheel mooi met Saros, een collaboration plugin voor Eclipse waarbij je pair programming kan doen indien nodig, zonder dat je effectief aanwezig dient te zijn. VOIP is dan ook nog mogelijk via XMPP maar dat hebben wij momenteel niet in gebruik. Qua clients kun je grotendeels dezelfde clients gebruiken als voor Google Talk aangezien dit over hetzelfde protocol werkt.

Christoff
Door Christoff op 10 maart 2011

Lync werkt perfect met Mac in Office 2011. Op het werk gebruiken we Windows, privé heb ik een Mac en doet het perfect. Voordeel is de integratie in de hele Office omgeving. Vanaf Office 365 werkt dit ook met Lync Online.

Kevin Vancraybex
Door Kevin Vancraybex op 11 maart 2011

Zoals Christoff al correct vermeld heeft, bestaat er weldegelijk een Communicator client voor op de Mac. Dat een Microsoft oplossing duurder is, is wel waar. Maar je krijgt er ook behoorlijk wat voor in de plaats.

Meer info over de Communicator for Mac:
http://www.microsoft.com/mac/enterprise/communicator

{* Remarketing tag *}