5 statistieken die je zeker moet bekijken in Google Analytics

Geschreven door: Martijn Knoops

Het analyseren van je website is van cruciaal belang voor het wel of niet slagen van de online aanwezigheid van je bedrijf. Van start-up tot grote B2B onderneming, van blog tot kleine particulier het analyseren van de juiste cijfers is voor iedereen belangrijk!

Toch komt het vaak voor dat webmasters de verkeerde cijfers in kaart brengen. Dit kan leiden tot foute conclusies waardoor je alleen nog maar slecht in plaats van goed gaat doen! Enkel door de juiste cijfers te analyseren, ga je sneller kunnen zien wat je doelpubliek leuk vindt en wat ze verwachten.

Maar vooraleer ik het ga hebben over de 5 belangrijkste statistieken moet ik je toch nog even dit vertellen:

Meet je doelen!

Wil je resultaten behalen met je website? Wel, dan is het belangrijk om te weten hoeveel en welke bezoekers het gewenste doel behalen.

Ga na het lezen van deze blogpost direct aan de slag en stel de juiste doelen in. Een doel kan een offerteaanvraag, contactaanvraag, inschrijving voor nieuwsbrief, … zijn. De zaken waar jij als bedrijf iets aan hebt!

Je hebt niets aan 346 bezoekers, je hebt wel iets aan 12 offerteaanvragen! Meet de offerteaanvragen dan ook.

Via https://support.google.com/analytics/answer/1032415?hl=nl kan je meer lezen over het instellen van de juiste doelen.

De onderstaande 5 statistieken zijn allemaal zaken die je kan koppelen aan je doelen om zo een totaalbeeld te krijgen van je website of marketing campagne. Maak hier dus zeker gebruik van!

1) Locatie van je bezoekers

Kies voor: Doelgroep -> Geo -> Locatie

In welke regio scoor je het best? Wil je je afzetmarkt uitbreiden? Dan is het nuttig om na te gaan van waar je bezoekers op dit moment komen.

Op die manier kan je je marketingcampagnes afstemmen op het gebied dat je wil aanspreken.

2) Mobiel verkeer

Kies voor: Doelgroep -> Mobiel -> Overzicht

Verlies je mobiele bezoekers zeker niet uit het oog! Je zal merken dat deze cijfers de komende maanden/jaren alleen nog maar meer zullen stijgen.

Deze statistiek geeft aan hoe belangrijk een responsive website is voor jouw bezoekers!

Voltooien mobiele bezoekers ook even goed de doelen als desktop bezoekers of ligt de conversie op desktop aanzienlijk hoger? Dat is dan misschien het moment om aan de alarmbel te trekken en de mobiele versie van de website te bekijken en te verbeteren.

3) Verkeersbronnen

Kies voor: Acquisitie -> Alle verkeer -> Kanalen

Als je regelmatig marketingcampagnes opzet, dan kan je via deze statistiek meten welke campagnes succes hebben.

Welke campagnes brengen de meeste bezoekers en liever nog welke kanalen brengen de meeste bezoekers die het gewenste doel behalen?

Als je weet welke campagnes het beste converteren kan je daar meer in investeren.

4) Uitstappagina's

Kies voor: Gedrag -> Site-inhoud -> Uitstappagina's

Wanneer je statistieken bekijkt, ben je meestal op zoek naar de meest populaire pagina’s, de meest gelezen items, ... Op zich niet slecht maar denk ook aan je uitstappagina’s!

Wanneer je een pagina hebt die ervoor zorgt dat 90% van de bezoekers weg klikken van je website, dan is de kans reëel dat er iets mis is met deze pagina. Als de uitstappagina de bevestigingspagina na een bestelling is dan ben je goed bezig :).

5) Nieuwe versus terugkerende bezoekers

Kies voor: Doelgroep -> Gedrag -> Nieuwe versus terugkerende bezoekers

Vaak is het interessant om te weten hoeveel % van de bezoekers terugkeren naar je website. Schrijf je interessante content of niet? Is je website “sticky”, geef je bezoekers een reden om terug te keren?

Heeft je marketingcampagne ervoor gezorgd dat meer bezoekers terugkeren naar je website of heb je net veel nieuwe bezoekers aangetrokken?

Deze interessante statistieken vind je op deze plaats terug!

Zelden behalen bezoekers het juiste doel tijdens hun eerste bezoek, zorg er daarom voor dat mensen willen terugkeren naar je website.

Conclusie

Probeer naast de meest algemene statistieken dus ook zeker deze 5 statistieken regelmatig te bekijken. Op die manier krijg je een volledig overzicht van de instroom, het gedrag en de uitstroom van de bezoekers op jouw website.

Door je website beter te analyseren, ga je gerichter aanpassingen kunnen doorvoeren. Dit bespaart je niet alleen tijd maar ook geld! Maak dus ten volle gebruik van Google Analytics!

Bedankt Google voor deze prachtige gratis tool!

{* Remarketing tag *}