Statistieken en cijfers met een dubbele bodem

Statistieken kunnen je veel leren over je website maar moeten we alle cijfers zomaar geloven? Moeten we soms niet 2 keer nadenken vooraleer we conclusies trekken uit bepaalde cijfers?

analytics

Het aantal bezoekers

Dit is zowat het cijfer bij uitstek waar mensen het succes van een website menen te meten. Het aantal bezoekers van een website op zich is echter zelden een doel. Ik heb liever een site met 100 bezoekers waarvan er 5 mijn product kopen dan een site met 1000 bezoekers waarvan niemand koopt. Het aantal bezoekers kan natuurlijk wel degelijk een invloed hebben op het succes van je website maar de bezoekers moeten vooral gericht zijn. Wanneer je een goed geoptimaliseerde website hebt kan een groot aantal goede bezoekers naar je site lokken zeker een boost voor het succes van je website betekenen.

Bounce rate of weigeringspercentage

Je hebt (bijna) niets aan bezoekers die je site verlaten zonder ook maar 1 actie te ondernemen. Het weigeringspercentage geeft je een beeld van het aantal bezoekers dat je site verlaat zonder verder te klikken. Een hoog weigeringspercentage betekent meestal dat een groot deel van je bezoekers niet krijgt wat ze verwachten en daarom meteen weer wegklikken. Het weigeringspercentage doen dalen kan een doel zijn van optimalisatie, mensen overtuigen om verder te klikken is vaak een eerste stap naar een verhoogde conversie. Waarom schreef ik zojuist  dat je bijna niets aan deze bezoekers hebt? Soms is het gewoon niet nodig dat bezoekers verder klikken. Bvb iemand die de openingsuren van een winkel zoekt op een website en meteen op de homepagina ziet dat de winkel vandaag open is, is een tevreden bezoeker die geholpen is maar wel bij het weigeringspercentage geteld wordt.

Pages/visit of pagina’s per bezoek

Het aantal pagina’s per bezoek kan een maatstaf zijn om het succes van je site te meten maar ook dit cijfer kan een dubbele bodem hebben. Als je bezoekers niet onmiddellijk vinden wat ze zoeken kunnen er meer kliks nodig zijn zonder uiteindelijk een conversie omdat ze niet gevonden hebben wat ze zoeken.

Conclusie, meten is een beetje weten

Voor het grootste deel kan je wel veronderstellen dat je er goed aan doet om het aantal bezoekers op je website te verhogen, het weigeringspercentage te verlagen en het aantal pagina’s per bezoeker te verhogen maar toch moet je altijd kritisch blijven en het uiteindelijke doel van je website voor ogen houden. Je kan minder pageviews hebben op je webshop maar een hogere omzet omdat mensen sneller overtuigd zijn om te kopen.

1 Reactie op deze blogpost:

Rob Frederix
Door Rob Frederix op 07 april 2010

Leuk geschreven, leuke blogpost. Het is natuurlijk wel zo dat zeer veel klanten belang hechten net aan het aantal bezoekers en moeilijk te overtuigen zijn met bounce rates of andere cijfers.

{* Remarketing tag *}