5 tips om meer mensen te overtuigen door een goede call-to-action te schrijven

Geschreven door: Jente Kasprowski Jente Kasprowski en Els Dupont

Call-to-actions: ze zijn een onmisbaar wapen voor de e-marketeer. Het zijn immers boodschappen die je bezoekers expliciet aanzetten tot een bepaalde actie op je website. En wanneer dat gebeurt, spreek je van conversie - het uiteindelijke doel van je marketing. Wanneer je call-to-actions op je website implementeert, dan is het erg belangrijk om je woorden zorgvuldig te wikken en te wegen. De copy kan namelijk de doorslaggevende factor vormen. Waarom? Omdat bezoekers zich afvragen waarom ze op jouw knop of link zouden klikken. En in dat geval is de juiste tekst vaak dat laatste duwtje in de rug om over te gaan tot actie. Het gebruik van de juiste CTA’s zal je conversiepercentage dus ongetwijfeld verhogen. Maar waarop moet je zoal letten voor een effectieve CTA? We geven je alvast 5 nuttige tips om overtuigende call-to-actions te schrijven.

1. Wees specifiek

Wanneer je op het internet surft, kom je op heel wat webpagina’s vaak dezelfde algemene call-to-actions tegen zoals “klik hier”, “koop nu” en “ga verder”. Al laten dergelijke CTA’s je websitebezoekers vaak op hun honger zitten. Ze vertellen je potentiële klikkers immers niet wat er gebeurt als ze op jouw link of knop zouden klikken en voegen eigenlijk geen meerwaarde toe.

Daarom is het erg belangrijk om de inhoud van je CTA’s specifiek af te stemmen op je webpagina. Laat je bezoekers duidelijk weten wat ze kunnen verwachten als ze op je link of knop klikken door specifieke woorden te gebruiken als “word lid’, “voeg toe aan winkelwagentje” of “schrijf je in op onze nieuwsbrief”. Op die manier weten mensen direct wat het doel is en gaan ze sneller tot actie overgaan.

Ook maak je je call-to-actions best zo persoonlijk mogelijk. Verkoop je bijvoorbeeld een kookboek, schrijf dan niet gewoon “koop nu” maar “Bestel kookboek”

Gebruik dus geen vage woorden, maar verwoord kort en bondig wat je link of knop doet.

Vermijd "verzend" of "Submit"

Wanneer je "verzend" of nog erger het onvertaalde "submit" gebruikt is het vaak niet duidelijk wat de bezoeker mag verwachten. Als het bevoorbeeld gaat om een inschrijving van een nieuwsbrief is "Schrijf me in" veel duidelijker dan "verzend. De gebruiker kan uit de CTA perfect opmaken dat hij/zij zich inschrijft voor een nieuwsbrief.

2. Benadruk de voordelen

Potentiële klanten zijn er niet op uit om jou een plezier te doen, ze zijn erop uit om zichzelf te plezieren. Daarom is het belangrijk om voordelen of waarde aan je CTA te koppelen.

Schrijf bijvoorbeeld “koop deze broek en krijg 30 procent korting” of “registreer je nu en mis nooit meer een interessante blogpost update”. Op die manier springen je call-to-actions meer in het oog en motiveer je mensen om actie te ondernemen.

Als mensen niet het gevoel hebben dat je CTA een meerwaarde heeft, dan zullen ze er ook niet op ingaan. Maar opgelet, want je CTA’s moeten natuurlijk wel direct doen wat ze beloven. Beloof je bijvoorbeeld een bepaalde download wanneer ze zich inschrijven voor je mailinglijst? Zorg er dan ook voor dat die download daarna direct in hun mailbox zit.

In onderstaand voorbeeld zitten 2 voordelen: Je kan ontdekken hoe je slimmer kan werken en bovendien is het gratis.

3. Gebruik triggerwoorden

Effectieve CTA’s draaien rond actie en daarom is het nuttig om triggerwoorden te gebruiken. Triggerwoorden zijn woorden of zinsconstructies die je websitebezoekers aanzetten of triggeren om te klikken op je link of knop.

Meer bepaald gaat het hier om specifieke verwoordingen waarnaar mensen op zoek zijn wanneer ze je website bezoeken. Stel dat er bijvoorbeeld iemand naar je website surft om je adresgegevens te zoeken.

In dat geval zal deze persoon waarschijnlijk het woord “contact” in zijn hoofd hebben en specifiek hiernaar op zoek gaan. Wanneer je dergelijke triggerwoorden dus verwerkt in je call-to-action - door bijvoorbeeld een grote knop met “contacteer ons” te plaatsen - dan zullen mensen er sneller op klikken.

Leer dus je publiek kennen en ga na naar welke woorden ze het meeste op zoek zijn. Origineel en creatief zijn is gevaarlijk, duidelijkheid primeert, je gebruikt dus best woorden die mensen kennen, gebruiken en dus zoeken.

4. Minimaliseer de risico’s

Mensen houden niet van risico’s. En wanneer mensen het gevoel hebben dat ze een bepaald engagement moeten aangaan, dan schrikt hen dat snel af.

Daarom is het belangrijk om alles zo vrijblijvend mogelijk te verwoorden. “Koop nu” klinkt bijvoorbeeld vrij definitief en mensen vinden het al snel risicovol om hierop in te gaan. “Voeg toe aan winkelmandje” klinkt daarentegen veel meer vrijblijvend en geeft mensen het gevoel dat ze hun gedachten nog kunnen veranderen.

Als je een call-to-action schrijft, evalueer je dus best eerst het engagement dat je van iemand vraagt en probeer je dit zoveel mogelijk te beperken.

5. Creëer een gevoel van urgentie

We zijn, of we het nu willen of niet, gevoelig voor schaarste. Mensen willen wat ze niet kunnen krijgen. Ze zullen dingen die gelimiteerd zijn in tijd of aantal dan ook als waardevoller beschouwen dan iets wat in overvloed en op elk moment beschikbaar is.

Zo simpel is het.

Wil je dus meer conversies? Geef je CTA’s dan een gevoel van urgentie. Schrijf bijvoorbeeld “bestel voor zondag en profiteer van 20% korting” of “boek de laatste kamer”.  Daarnaast helpt het ook altijd om woorden als “vandaag” of “nu” in je call-to-actions te gebruiken, omdat het meer motiveert om direct actie te ondernemen.

Booking.com is hier meester in!

Op verschillende manieren probeert Booking.com de schaarste duidelijk te maken en dat zorgt er voor dat mensen het gevoel krijgen dat ze dringend moeten boeken!

Maar let op: overdrijf niet en creëer geen kunstmatige schaarste, als klanten ontdekken dat ze dagen na het verlopen van hun exclusief aanbod nog kunnen kopen aan dezelfde prijs voelen ze zich bedrogen.

Samenvatting

Wanneer je een call-to-action schrijft, is het dus enorm belangrijk om na te denken over je woordkeuze. De juiste woorden gaan immers bepalen of mensen al dan niet actie gaan ondernemen en je dus conversies krijgt. Daarom zetten we snel nog eens op een rijtje waarop je moet letten wanneer je een call-to-action schrijft:

  • Wees specifiek
  • Maak het persoonlijk
  • Benadruk de voordelen
  • Gebruik actie-georiënteerde triggerwoorden
  • Minimaliseer de risico’s
  • Creëer een gevoel van urgentie en schaarste
  • Stimuleer de nieuwsgierigheid en verwachtingen

Wil je jouw bezoekers ook meer aanzetten tot actie en zo meer conversies krijgen? Dan is de juiste copy erg belangrijk. Wij kunnen een content plan op maat voor je uitwerken. Interesse? Neem dan zeker contact op met ons op via +32 (0) 89 50 16 40 of info@inventis.be.

Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week mail met waardevolle tips om je website meer te laten renderen.

{* Remarketing tag *}