6 gouden tips om overtuigende teksten te schrijven voor je website

Geschreven door: Els Dupont

Webcopy schrijven die aanslaat: het is makkelijker gezegd dan gedaan. Schrijven voor het internet gaat immers zoveel verder dan creatieve zinsconstructies uit je toetsenbord toveren. Je moet ook de aandacht van je lezer kunnen vastkrijgen en ‘m overtuigen om een bepaalde actie te ondernemen op je website. En dat gaat niet vanzelf. Gelukkig is copywriting voor het web meer dan enkel een kwestie van goed kunnen schrijven, het is ook rekening houden met een aantal stappen en principes. En hoe beter je het proces hierachter kent, hoe beter je teksten zullen zijn. We geven je alvast een eerste inleiding in het schrijven van effectieve webcopy.

1. Doe onderzoek

De eerste gulden regel voor persuasieve webcopy is simpel: begin nooit zomaar te schrijven. Wil je je lezers overtuigen, dan moet je eerst weten welk vlees je in de kuip hebt.  Ga dus altijd op voorhand na wie je ideale en potentiële klanten zijn door aan klantenonderzoek te doen.

Stel jezelf een aantal vragen zoals:

  • Wie is je doelpubliek?
  • Wat willen ze?
  • Wat wil jij bereiken met deze tekst?
  • Waarom willen ze het?
  • Wat vinden ze belangrijk?
  • Wat zijn hun angsten?
  • ...

Pas wanneer je het antwoord op die vragen kent, kun je een tekst schrijven die effect gaat hebben. Inzicht in wie je klanten zijn geeft je immers de kans om te schrijven in de woorden - en met de argumenten - die zij zelf zouden gebruiken. En dat gaat dan weer niet alleen sneller de aandacht trekken, maar gaat hen ook sneller over de streep trekken.

2. Denk na over je structuur

De volgende stap is nadenken over de structuur van je tekst. Pas wanneer je je boodschap gestructureerd overbrengt, zullen mensen je verhaal kunnen volgen.

Maak op voorhand een algemene outline. Ook voor jezelf is het zo makkelijker om het overzicht te behouden wanneer je aan het schrijven bent. Wat wil je allemaal vertellen? Hoe ga je de boodschap overbrengen? Wat is de rode draad van mijn verhaal? Deel je tekst op in korte alinea’s met elk een eigen hoofdgedachte en werk met tussentitels.

De structuur van je outline hangt natuurlijk af van de pagina waarvoor je tekst aan het schrijven bent, maar meestal ziet hij er zo uit:

  • Een sterke titel die kan dienen als advertentie voor de rest van je tekst. Tips nodig? We vertellen je graag hoe je een sterke titel kan schrijven.
  • Een onderschrift, catchline of inleiding die de aandacht trekt
  • Je uiteindelijke content

De uiteindelijke content kun je dan gaan structureren met de volgende vragen in gedachten:

  • Waarom? Geef mensen een duidelijke reden waarom ze tot actie zouden overgaan. Dat kan je doen door een positieve situatie te schetsen waarbij je lezers een negatieve uitkomst vermijden.
  • Wat? Leg alles duidelijk uit en beantwoord mogelijke vragen al op voorhand. Pas wanneer mensen het gevoel hebben dat ze voldoende geïnformeerd zijn, gaan ze overgaan tot actie.
  • Hoe? Leg duidelijk de stappen uit die je klanten moeten doorlopen om tot actie over te gaan. Begeleid je lezers via je tekst naar een duidelijke call-to-action op het einde.

3. Schrijf een overtuigende tekst

De volgende stap is je outline invullen met een eerste versie van je tekst. Onthoud dat je geen louter informatieve tekst gaat schrijven, maar dat je je lezer wilt gaan overtuigen om actie te ondernemen. Daarom verwerk je best een aantal persuasieve principes in je tekst:

1) Vermijd vakjargon

Wanneer je dagelijks met bepaalde producten of diensten bezig bent, dan is het natuurlijk verleidelijk om te laten zien dat je er veel vanaf weet. Maar toch verwerk je maar beter geen vakjargon of ingewikkelde woorden in je tekst. Dat doet je helemaal niet intelligenter lijken, maar zorgt er enkel voor dat lezers sneller hun aandacht gaan verliezen. Schrijf bijvoorbeeld “met deze tips zal je veel meer verkopen voor minder geld” in plaats van “met deze tips krijg je meer conversies en kan je je ROI maximaliseren”.

Vermijd pure schrijftaal en woorden die je niet in een normale conversatie zou gebruiken. Ga voor een meer informele aanpak en praat met je lezers als echte mensen.

2) Wees specifiek

Een algemene tekst gaat je niet meer klanten opleveren. Integendeel. Je lezers die actie gaan ondernemen, zijn net degenen die specifiek op zoek zijn naar iets. Laat hen dus niet op hun honger zitten met vage woorden en veronderstellingen, maar wees zo specifiek mogelijk.

Stel: je hebt een zaak die heel wat verschillende koffiebonen verkoopt. Zorg ervoor dat je niet enkel vaag vertelt over de kwaliteit van je koffie, maar vertel ook welke soorten koffiebonen in je assortiment zitten, waar ze vandaan komen, … Hoe meer vragen je op voorhand beantwoordt, hoe beter.

Daarnaast hebben ook heel wat mensen de neiging om vage superlatieven te gebruiken om hun product of zaak te promoten. Claims als “wij verkopen de beste koffiebonen van de hele wereld” kunnen misschien wel waar zijn, maar komen ongeloofwaardig over. Wees ook hier specifiek en schrijf bijvoorbeeld “We mochten voor het tweede jaar op rij de prijs van de beste koffie ontvangen van de wereld koffie associatie”.

3) Stel je lezer centraal

Mensen geven nu eenmaal het meest om zichzelf en daar speel je best ook met je teksten op in. Schrijf dus altijd met je lezer in je achterhoofd. Teksten die enkel over je product, dienst of zaak gaan, zullen klanten veel minder aanspreken. Het is pas wanneer je lezer de hoofdrolspeler van je verhaal wordt, dat je ‘m sneller over de streep kan trekken.

Speel in op het leven van je klanten en/of mogelijke problemen die ze kunnen tegenkomen en laat merken hoe jouw product, dienst of bedrijf dit kan verbeteren. Focus niet op jezelf, maar op je klant. In plaats van te zeggen “we zijn gespecialiseerd in het maken van de beste koffie”, zeg je beter “maak zelf elke dag de beste koffie met deze bonen”.

4) Vertel verhalen

Mensen zijn altijd al ‘storytellers’ geweest. Denk maar aan de vele mythes en legendes die vandaag de dag nog steeds stand houden. Dat komt omdat verhalen inspelen op emoties en hierdoor langer in het geheugen blijven nazinderen.

Wil je dus mensen overtuigen met je tekst? Speel dan in op die kracht van verhalen. Verhalen verlagen immers de rationele drempel, waardoor mensen gaan vergeten dat je hen probeert te overtuigen. Integendeel, met een goed verhaal overtuigen mensen zichzelf.

Vertel dus geen impressionante technische details over hoe goed je product wel niet is, maar gebruik net interessante anekdotes die je lezers zich kunnen visualiseren, die empathie opwekken, waarmee ze zich verbonden voelen, … Vertel echte verhalen of laat je fantasie de vrije loop, zolang je lezer maar de protagonist van het verhaal is.

5) Maak een connectie met je lezers

We zeggen sneller ja tegen iemand die we kennen of leuk vinden. De sleutel tot een persuasieve tekst is dan ook om een connectie te maken met je lezer. Praat menselijk, deel details over je eigen, wees vriendelijk, ... Hoe meer je lijkt op je lezer, hoe meer ze beïnvloed worden door jou. Probeer dus zoveel mogelijk in hun eigen woorden te schrijven.

6) Social Proof

Mensen zijn sociale “dieren” en zijn eigenlijk constant op zoek naar bevestiging. En wanneer ze zien dat heel wat andere mensen iets doen, dan gaan ze al snel volgen. Denk maar aan een productpagina met veel reviews, een facebookpagina met veel likes, een artikel dat veel gekocht wordt, … Allemaal bewijs dat ook andere mensen je bedrijf, product of dienst goed vinden en dat je lezer dus niet uit de toon zal vallen. Toon daarom statistieken, deel getuigenissen, link naar artikels op andere websites, ... Kortom: zorg voor social proof, aangezien mensen dat mensen een stuk sneller gaat overtuigen.

7) Toon je expertise

Wanneer je reclame ziet over mondhygiëne, ben je dan ook geneigd om sneller de boodschap van een tandarts aan te nemen dan die van een gewone persoon? Wanneer een expert - jij of iemand anders - jouw product of dienst aanprijst, dan gaan mensen je sneller geloven. Laat dan ook duidelijk je expertise of autoriteit zien door resultaten te tonen, je loopbaan te overlopen, … Vaak werkt het ook om een beroemdheid je product of dienst te laten promoten.

8) Zet er vaart achter

Mensen willen wat ze niet kunnen krijgen. En wanneer ze het gevoel hebben dat iets snel niet meer beschikbaar zijn - zowel in tijd als aantal - zullen ze dat meteen als waardevoller beschouwen. Promoot daarom exclusiviteit door iets te beperken in tijd of hoeveelheid. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een boek met maar 50 geprinte exemplaren of een tijdelijk aanbod waarop ze zo snel mogelijk moeten reageren.

9) Laat mensen geen risico’s nemen

Wanneer mensen het gevoel hebben dat ze een risico moeten nemen, dan haken ze af. Probeer dan ook om alle risico’s te minimaliseren en niet al te veel engagement van iemand te vragen. Verwoord alles zo vrijblijvend mogelijk. Netflix doet dat bijvoorbeeld door mensen eerst drie maanden gratis te laten proberen. Bij Blabloom doen we dat door een retourneerbeleid van 365 dagen toe te passen.

10) Eindig met een call-to-action

Het hele doel van je tekst is om je lezer te overtuigen een actie te ondernemen. En wanneer je een overtuigende tekst hebt geschreven, dan is je lezer ook klaar om dat te doen. Zorg er dan ook voor dat je je tekst eindigt met een duidelijke instructie over wat je lezer moet doen: zich inschrijven voor een mailinglijst, iets toevoegen aan zijn winkelmandje, een recensie achterlaten, ...

Hier vind je alvast een aantal tips om betere call-to-actions te schrijven.

5. Herlees en herschrijf

Heb je bovenstaande stappen en principes gevolgd en is je tekst eindelijk klaar? Dan is de kans groot dat je er misschien wat op bent blind gestaard. Laat de tekst even liggen, slaap er een nachtje over en bekijk hem de volgende ochtend nog eens opnieuw met een fris hoofd. Op die manier zal je al snel missende informatie, inconsistenties en fouten opmerken die je anders over het hoofd zou zien. Voeg eventueel extra informatie toe, verander je structuur zodat het beter leesbaar wordt en haal alle typfouten eruit.

6. Test

Goede copy komt bijna nooit van de eerste keer tot stand en het is bijna onmogelijk om op voorhand te voorspellen of je tekst gaat aanslaan of niet. Bekijk dan ook de statistieken en wees niet bang om naderhand je teksten nog aan te passen. Misschien spreekt de titel niet zo aan, zijn de voordelen niet duidelijk, focus je niet genoeg op de klant… Test de verschillende aspecten van je tekst uit en pas aan waar nodig. Dat kan je bijvoorbeeld doen met een simpele A/B test die titels, verschillende lengtes of call-to-actions vergelijkt. Enkel zo gaan bepaalde patronen zichtbaar worden en ga je uiteindelijk tot een concept komen dat het beste werkt voor jouw website.

Conclusie

Copywriting draait om meer dan enkel goed kunnen schrijven, het is ook vaardigheid die je met wat oefening kan aanleren. Een effectieve tekst schrijven is immers ook rekening houden met een aantal stappen en principes. Doe onderzoek naar de noden en wensen van je lezers, denk na over je structuur en schrijf met een aantal persuasieve principes in je achterhoofd. Leg alles zo duidelijk en specifiek mogelijk uit en focus op je lezer. Test je teksten achteraf en wees vooral niet bang om te herschrijven. Kortom: investeer voldoende tijd in het schrijven van je webcopy, want enkel zo ga je je lezer overtuigen om actie te ondernemen.

Hulp nodig met het schrijven van overtuigende webcopy? We bieden copywriting aan bij Inventis, neem gewoon even contact met ons op en we bekijken graag hoe we je verder kunnen helpen.

Wil je meer te weten komen over copywriting en manieren om je website beter te laten renderen? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief en ontvang elke week waardevolle tips of lees ons e-book over webcopy, dat kan je vinden bij onze downloads.

{* Remarketing tag *}