Wie is de eigenaar van mijn domeinnaam?

Geschreven door: Jan Raedschelders

Wie is de eigenaar van mijn domeinnaam?

Wanneer een domeinnaam geregistreerd wordt en iemand beslist om een bepaald stukje internetlandschap in te palmen wordt er een bepaald bedrag jaarlijks aangerekend om hier eigenaar van te worden. Zolang dit jaarlijks verlengd wordt blijf je eigenaar, jaar na jaar. Vaak zal een webbureau hiervoor worden ingeschakeld aangezien dit voor de klant de logische tussenpartij is tussen DNS en de persoon die de domeinnaam aankoopt. Dit klinkt allemaal niet vreemd in de oren toch is de waarheid vaak anders en is dit net het punt waar veel discussies over ontstaan tussen de klant en het webbureau.

Wanneer zit je fout?

Als licentienemer kan er een naam, adres, e-mailadres, … ingegeven worden, dit moeten jouw gegevens zijn, de gegevens die hierbij staan zijn de gegevens van de eigenaar, staan hier de gegevens van je webbureau dan zijn zij eigenaar van jouw domeinnaam en heb je zelf weinig of niets in de pap te brokken. Vooral het e-mailadres is van belang om flexibel om te kunnen gaan met je domeinnaam (verhuizen, wijzigingen, …), zorg er zeker voor dat dit een werkend e-mailadres is waar jij toegang toe hebt.

Wanneer zit je goed?

Indien de naam, organisatie, taal, adres, telefoon, fax en e-mail van de licentienemer jouw gegevens zijn en ook correct zijn ingevuld zit je goed en ben jij eigenaar van jouw domeinnaam.

Grijze zone?

Er is geen grijze zone in dit verhaal, ofwel staan alle gegevens correct ofwel zijn de gegevens fout. Een domeinnaam kan immers eigendom van een persoon of organisatie zijn waarvan het e-mailadres net de sleutel is om snel en flexibel wijzigingen door te voeren.

Onze ervaring?

Maandelijks worden we meermaals gecontacteerd met vragen hieromtrent en hoe wij deze personen kunnen verder helpen aangezien ze er bij hun huidig webbureau niet uit komen. Hoe je het draait of keert, dit zijn zeer vervelende situaties aangezien de domeinnaam waarvoor je betaalt eigenlijk niet eens jouw eigendom is. In geval van domeinnaamgeschillen kan je gerechtelijke stappen ondernemen, laat het zeker niet zo ver komen. 

Betaal je voor een domeinnaam, zorg er dan voor dat de instellingen op jouw naam staan. Registreer je domeinnamen voor je klanten, stel dan alles goed in en wees eerlijk, het is immers niet jouw domeinnaam maar die van je klant!

Hieronder kan je een voorbeeld zien van hoe je licentiegegevens er uit zouden moeten zien.

Domeinnaam licentiegegevens

Om de licentiegegevens van jouw domeinnaam op te zoeken kan je terecht bij dns.be (enkel .be domeinnamen) of domaintools.com (andere domeinnamen)

9 Reacties op deze blogpost:

Tim Schoefs
Door Tim Schoefs op 19 maart 2010

Volledig mee eens, al te vaak registreren bedrijven domeinnamen onder hun naam en mogen wij de miserie nadien oplossen zodra er discussie ontstaat.

Tijs
Door Tijs op 19 maart 2010

Eerlijk: ik heb al vaker moeilijkheden gehad omdat de DNS gegevens waren ingesteld op een ex-werknemer of een niet langer/onbestaand adres dan de situatie waarbij iemand anders de naam "gijzelde".

Christophe Peeters
Door Christophe Peeters op 19 maart 2010

Inderdaad, zelfde als Tijs. Ook ellende is als een bedrijf van naam verandert of van adres verandert. Deze gegevens kunnen niet zomaar aangepast worden en betekenen in de praktijk meestal een transfer en een vernieuwing van de registratie.
Probeer bijgevolg tenminste het mailadres algemeen te houden, bijvoorbeeld een helpdesk of info@-mailadres. Deze blijven meestal wel bestaan ook al verdwijnt de naam er achter uit het bedrijf...

Maarten Tibau
Door Maarten Tibau op 19 maart 2010

Ben het niet helemaal eens.

Veel klanten weten niet hoe het allemaal werkt met dat domeinnaam gedoe. En als je dan hun domeinnaam dient over te nemen is het vaak eerst grondig uitleggen wat ze juist met de mail van DNS.be moeten doen. Vaak krijg ik de reactie dat ze denken dat ze hun domein gaan kwijtspelen omdat iemand vraag het van hun over te nemen want DNS.be klinkt hen niet echt bekend in de oren.

Als het geheel nog eens op een BTW nummer staat en je nog eens een fax ter bevestiging moet sturen, dan is't helemaal mooi.

Ik vind het dan persoonlijk veel makkelijker dat je bij het e-mail adres het adres zet van het webbedrijf dat het domein voor hun registreerd, want dit kan je (bij mijn registrar toch) gewoon vrij aanpassen. Als dan ooit het domein verhuist moet worden of iets anders dan kan je dat gewoon makkelijk zelf regelen en heeft de klant er geen last van.

't Spreekt natuurlijk voor zich dat je hierin als bedrijf eerlijk moet zijn naar je klant toe en dat wanneer z'n domein terug opeist je het ook daadwerkelijk terug geeft, wat misschien in disputen wat moeilijker kan zijn. Hoe dan ook vind ik het beter alle adminstratie zelf in handen te hebben, zo voorkom je veel problemen.

Tom Hermans
Door Tom Hermans op 19 maart 2010

Ben het eens met het verhaal, maar de realiteit geeft Tijs en Cristophe vaak gelijk. Email-adressen die niet meer gebruikt zijn e.d. die dan dienen gebruikt te worden voor confirmatie.
Dan is het vaak nog beter dat de webfirma de gegevens te goeder trouw beheert.

Koen Mertens
Door Koen Mertens op 21 maart 2010

We hebben zoals iedereen hier ook allerlei situaties meegemaakt waar er een gijzeling plaatsvindt van een domeinnaam (ex-webfirma, ex-werknemer, ...). Hoe je het ook draait of keert, het is altijd miserie. Als er geen schot in de zaak komt kan je inderdaad altijd gerechterlijke stappen ondernemen maar dit brengt - als ik mij niet vergis - altijd een kost mee (+/- € 1600). Dit krijg je (vroeger deels, tegenwoordig volledig) terug bij winst van de rechtszaak maar het is toch iets waar ik (en ook vele klanten) tegenop zou zien.

Daarnaast hebben we ook al enkele keren meegemaakt dat een klant niet weet wat hij moet aanvangen met de transfermails van DNS (zoals Maarten Tibau al zei). Dan reageren ze verkeerd en moet dit opnieuw. Je kan vragen dat de klant deze mails integraal doorstuurt naar jou maar een eigenwijze klant doet toch wat hij wil. De klantgegevens (adres etc. van de klant) invullen met "klant@jouweigendomein.be" als e-mailadres is zoals Maarten zegt een gulden middenweg. Je moet hierin dan natuurlijk eerlijk zijn...

Ook niet onbelangrijk (het was hier nog nergens vermeld): Elke eigenaar van een domeinnaam is bij wet verplicht om zijn DNS-gegevens up-to-date te houden (bij verhuizen, naamswijziging). Dit hebben we zelf the hard way ervaren. Het is eigenlijk iets waar niet te licht mag worden over gegaan.

@Christophe Peeters: Het aanpassen van naam en adresgegevens zou normaal geen kosten mogen inhouden. Tenzij je van agent verandert. Bij Hostbasket bijvoorbeeld kan dit via het control panel, bij Priorweb volstaat een e-mail naar de support dienst.

Michiel
Door Michiel op 25 oktober 2010

wel, ik zou graag zeggebn dat ik nog nooit problemen heb gehad, maar helaas is dat niet waar.

meer dan eens heeft mijn hosting getracht om mij te chanteren door mijn domain naam te gijzelen, zoals allerlei onzinnige extra voorwaarden stellen om je ergens anders te registreren.

pas dus goed op waar je uw domain koopt, er zijn heel wat bedriegers op het internet!

groetjes,

Michiel Van Kets

Metaloro
Door Metaloro op 05 april 2015

Beste mensen graag helpen
Via een webbouwer heb ik een domeinnaam aangevraagd Bemimedia een ook €.60.00 betaald
Het bedrijf zou een website voor mij bouwen volgens mijn wensen. Die ik ook betaald heb zo als u kunt zien is het een rotzooi van geworden kijk. www.metaloro.nl . Na dat ik dit gezien te hebben heb ik de webbouwer direct aangesproken een volgens hem word de site gerestaureerd zo hoe ik de wens binnen 2 a 3 wekken, 4 manden later is de site nog steeds niet klaar een ook dat wat ze tot nu toe hebben gebouwd lijk een is weer het zelfde rotzooi als de eerste. Zo heb besloten om de webbouwer te vervangen Maar hij weigert het domein gegevens te geven een heft de domeinnaam op zijn naam laten registreren, Hij vraagt €. 900.00 voor de restauratie van de site die ik weiger te betalen. Hoe kom ik aan de verhuis token van de site.Graag helpen

Martijn
Door Martijn op 14 april 2015

Beste,

Eén van de grootste problemen is voornamelijk dat deze domeinnaam momenteel ook als eigenaar "Irra Media" toont. Doordat zij nu officieel de eigenaar zijn, wordt het heel erg moeilijk om echt iets te ondernemen.

Wat je mogelijk eerst nog wel kan doen, is eerst even na laten kijken of je misschien (tot voor kort?) eigenaar was van deze domeinnaam en Irra Media dus pas recent de gegevens aangepast heeft. Als dat het geval is, dan kan Irra Media mogelijk gedwongen worden om het aanpassen van de eigenaar naar hun gegevens terug te draaien. Als je echter rechtstreeks een e-mail stuurt naar support@sidn.nl met de vraag of jij ooit eigenaar geweest bent van deze naam, dan willen ze wel deze informatie geven.
Als jij dus eigenaar geweest bent, dan zijn er mogelijkheden om via de .nl-registry Irra Media alsnog tot medewerking te dwingen.

Als dat niet het geval is, dan zal je spijtig genoeg op zoek moeten gaan naar andere regels om Irra Media te dwingen mee te werken. Als je die naam gewoon gekocht hebt bij Irra Media en daar voor betaald hebt, zonder dat er in de verkoopsovereenkomst specifiek vermeld werd dat Irra Media de eigenaar werd van de naam, zou Irra Media normaal verplicht geweest zijn die naam te registreren met jou als eigenaar. Probleem is natuurlijk dat je, om dat af te dwingen, mogelijk langs een vrederechter/rechtbank zal moeten gaan. En zeker gezien Irra Media in Nederland zit (en jij vermoed ik in België?) wordt dat probleem alleen nog maar groter.

Reageer ook op dit artikel


{* Remarketing tag *}