Een webshop starten? Enkele tips

Een webshop starten is voor velen een droom. Een webshop (laten) bouwen, verkopen realiseren via het internet en pakjes versturen: het lijkt een droomjob! Maar een webshop starten is niet zo gemakkelijk als het lijkt. Daarom geven we graag enkele tips.

We hebben zelf ervaren wat het is om een webshop op te starten van 0 met Blabloom.com. Ondertussen zijn we bijna 5 jaar en duizenden bestellingen later en hebben we genoeg ervaring om enkele tips te geven die wij belangrijk achten. Er zijn honderden tips die gegeven kunnen worden, maar dit zijn naar mijn mening enkele cruciale:

Start beperkt maar goed

Vaak nemen starters te veel hooi op hun vork. Ze willen direct alle toeters en bellen en duizenden producten aanbieden op hun webshop. Wist je dat we bij Blabloom 2 mensen in dienst hebben moeten nemen om de webshop ingevuld te krijgen? Blabloom is met ongeveer 1000 producten gestart.
Om deze producten mooi op de website te krijgen met kwalitatieve foto’s, goede en unieke productteksten, spendeerden we minimum een half uur per product. 1000 halve uren maakt 500 hele uren oftewel 12,5 werkweken van 40 uur onafgebroken werk om de producten in te geven.
Dat is gigantisch veel werk!

Start daarom beperkt maar goed. Vul je website zorgvuldig in, want iedere productpagina verdient aandacht. Start liever met 500 goede productpagina’s dan 10.000 producten zonder goede informatie en mooie foto’s.

Zorg voor uitmuntende marketing

Een webshop starten en runnen is voor een groot deel marketing, iets wat veel mensen die een webshop starten al eens durven vergeten. Bezoekers komen niet vanzelf. Voor iedere bezoeker moet je werken. Maak daarom een degelijk marketingplan.

Start met een missie. Wat wil je dat je webshop uitstraalt?
Waarom moeten mensen bij jouw webshop kopen? Wat wil je dat bezoekers over je webshop onthouden?

Als je aanpak “Ik wil de goedkoopste zijn” is, moet je zeker opletten. De goedkoopste zijn is een strategie die meestal enkel grote spelers kunnen toepassen. Als kleine groeiende webshop heb je gewoon marge nodig om te kunnen investeren en om te kunnen overleven. Wanneer je er enkel in slaagt om iets te verkopen onder de marktprijs, moet je goed opletten. Met koopjesjagers bouw je geen relatie op. Het moment dat je concurrent een fractie goedkoper is, kopen ze daar.

Start dus met het uitdenken van je “why”, je missie, je USP of UVP en zet je marketing daarrond op.
Marketing kost geld. Facebook advertenties, Google Adwords, … om een publiek te bereiken moet je geld op tafel leggen. Houd hier rekening mee bij het opstellen van je budgetten.

Bij marketing geldt de regel: “hoe meer budget je kan inzetten, hoe meer mensen je kan bereiken”.
Zorg ervoor dat je je marketinginspanningen voldoende lang kan financieren. Een webshop opstarten kost tijd.

Denk in jaren in plaats van maanden!

Bouw een relatie op met je publiek

Winst zit zelden in de eerste verkoop bij e-commerce. Als je geld moet spenderen aan Facebook advertenties of Google Adwords en de marge per bestelling is klein, dan wordt het moeilijk om bij de eerste verkoop winstgevend te zijn.

Een kleine rekensom:

Stel: je krijgt een eerste bestelling van 60 euro binnen. Op die 60 euro heb je 20 euro marge.
Je hebt een gemiddelde kost per conversie bij Adwords van 15 euro.
Dan heb je nog 5 euro van je marge over. Boven 50 euro biedt je webshop gratis verzending aan, maar voor jou is die zending niet gratis. Nog eens een kost van 4 euro.
We hebben nog 1 euro over. Hoe verpakken we de bestelling? In een doos van 1 euro. Dan heb je nog 0 euro over om andere werkingskosten te dekken.

Daar red je het niet mee natuurlijk.

Wanneer je van deze klant een vaste klant kan maken en ze bij de volgende bestelling rechtstreeks naar je webshop komt en niet via Adwords, dan spaar je 15 euro uit en maak je misschien wel winst.
Hoe meer trouwe klanten je webshop heeft, hoe groter de kans dat de webshop rendabel wordt. Trouwe klanten kan je enkel creëren als je een relatie opbouwt met je publiek.

Zorg bvb voor interessante e-mailmarketing, schrijf artikels waar je klanten iets aan hebben, biedt de service en producten aan die ze verwachten, … . Weet je niet wat je klanten verwachten? Doe een enquête en vraag het ze gewoon!

Organiseer je klantenservice

Denk bij de start goed na over je klantenservice. Hoe snel ga je leveren? Wat als er een pakketje vertraging oploopt of verloren gaat? Hoe snel ga ik vragen beantwoorden?
Bij Blabloom hebben we ondervonden dat klantenservice een belangrijk onderdeel van e-commerce is. Klanten moeten goed geholpen worden. Met WOW-service kan je het verschil maken, met slechte service kan je jezelf kraken.
Bedenk een plan hoe je omgaat met ontevreden klanten, want iedere webshop krijgt vroeg of laat te maken met ontevreden klanten. Een goede webshop onderscheidt zich dan van een middelmatige webshop door snel de klant tevreden te stellen.
Met een goede service kan je klanten overtuigen om nog eens bij je te kopen en zoals in het voorgaande punt besproken zit vaak daar de mogelijke winst bij e-commerce.

Laat je ondersteunen

Een webshop runnen vergt veel kennis: kennis van (online) marketing, kennis van stockbeheer, kennis van bedrijfsprocessen, … . Alles alleen doen is bijna onmogelijk. Zorg daarom voor de juiste ondersteuning.

Zoek een technische partner die een degelijke webshop kan bouwen en kan meedenken.
Zoek steun en inspiratie voor je marketing. Zorg dat je iemand hebt die je kan helpen met het opzetten van Facebook advertenties, Google Adwords en nog belangrijker: iemand die een marketing concept kan uitdenken. Marketing is veel meer dan enkele losstaande advertenties. Er moet samenhang zijn, een verhaal met een duidelijke lijn.

Waarom is Inventis een goede partner bij het opstarten van een webshop?

Wij hebben ervaren wat het is om een webshop op te starten. Het is vrij uniek dat een technische en marketing partner effectief zelf een webshop heeft opgestart en uitgebouwd tot een succes.
De opstart en uitbouw van Blabloom heeft ervoor gezorgd dat we al onze theorie getoetst hebben aan de praktijk. We geven geen raad en advies wat we zelf ergens in een blogpost hebben gelezen. Nee, we geven ondersteuning vanuit onze eigen ervaring en dat is vrij uniek!

Wat kan Inventis betekenen voor iemand die een webshop heeft of een webshop wil starten?

Wij bieden onze ervaring van a-z aan. We hebben jarenlang ervaring met het bouwen van webshops, zowel in Shopify als webshops die volledig op maat gebouwd werden.
We kunnen helpen met het optimaliseren van webshops, met onze ervaring kunnen we je bestaande webshop analyseren en aangeven wat beter kan.
We kunnen ook helpen met de online marketing van je webshop. We hebben Blabloom op 5 jaar tijd naar ongeveer 2 miljoen euro omzet gebracht met enkel online marketing. Die ervaring delen we ook graag met onze klanten.

Ben je van plan om een webshop op te starten of heb je al een webshop maar loopt het niet zoals je wenst? Laat ons iets weten en misschien kunnen we iets voor elkaar betekenen!

0 Reacties op deze blogpost:

Er zijn momenteel nog geen reacties op deze blogpost.

Reageer ook op dit artikel


{* Remarketing tag *}