Sinterklaas koopt zijn kadootjes meer en meer online.

Geschreven door: Saskia Hannon

Binnenkort is het weer zover. Het heerlijk avondje voor je kids komt eraan. In “den oude tijd” was de Sint normaal gestrest en naarstig op zoek naar het cadeautje dat op het verlanglijstje staat van al wie zoet is.

Nu niet meer. Welkom in de 21e eeuw waar de Sint gewoon online zijn geschenkjes kan bestellen. Vòòr 23u besteld is (meestal) de volgende dag geleverd op kantoor. — Niet thuis natuurlijk, want Sint moet nog de tijd krijgen om alles mooi in te pakken.

Webshops met speelgoed doen het goed, zeker in dit seizoen. Maar liefst 296.599 Belgische gezinnen kochten de eerste 3 maanden speelgoed online. Speelgoed is één van de categorieën die in de loop van de jaren online aan populariteit heeft gewonnen. In de eerste helft van 2018 gaf de Belg zelfs 58% meer uit aan speelgoed dan dezelfde periode vorig jaar. Gemiddeld gaf een doorsnee Belgisch gezin in 2017 €113 online uit aan speelgoed.

BeCommerce verwacht dat 1 op 4 Belgische gezinnen zijn Sinterklaasspeelgoed dit jaar online zal aankopen“, verduidelijkt Sofie Geeroms, Managing Director vanBeCommerce.
Het aandeel van online aankopen stijgt dus, maar aan de andere kan: van alle speelgoed aankopen wordt toch nog steeds 75% in een fysieke winkel gekocht.
Sinterklaas zorgt in de weken tot pakjesavond voor 25 tot 30 procent meer online omzet dan in een gemiddelde week. En met Black Friday en Cyber Monday krijgen de webwinkels het nog eventjes wat drukker en komt hier nog eens voor 20 procent bovenop.


Waarom kopen we online?

De belangrijkste reden waarom mensen online kopen is omdat je op elke moment, wanneer het uitkomt voor jou kan winkelen. Webshops zijn 24/7 open.
Het bespaart je ook veel tijd om niet effectief naar elke winkel toe te rijden waar je even wilt binnenlopen. Online bekijk je vlot een 10-tal webshops en deze zou je nooit fysiek kunnen bezoeken in die tijdspanne.
Je hebt 101 winkels ter beschikking met de klik van een muis en je kan producten kopen die niet in je eigen land of regio verkocht worden.
Ook de prijzen zijn gemakkelijk te vergelijken vanuit je luie stoel en de online prijzen zijn soms lager dan in de fysieke winkel.
Als introvert heb ik, persoonlijk, ook geen behoefte aan een verkoper die vraagt of je hulp nodig hebt. Ik wil in een zo kort mogelijke tijd die winkel binnen en terug buiten en de grote mensenmassa vermijden. Dus ook het gemak van niet naar de winkel te gaan is voor mij ook zeker een plus om online te kopen.

De opkomst van de online marktplaatsen (zoals bol.com, Amazon en eBay) zijn belangrijke spelers bij het online aankoopproces.  Ze zijn alom vertegenwoordigd en maken massaal reclame. Ze worden meer en meer gebruikt als startpunt bij het online shoppen.
Klanten brengen meer tijd door op marktplaatsen om producten te ontdekken en te onderzoeken. Via kunstmatige intelligentie en machine-learning tools kunnen retailers tegenwoordig gebruik maken van een schat aan consumentengegevens waardoor ze inzicht krijgen in de aankoopbeslissingen van kopers. Deze inzichten gebruiken ze dan weer om betere productaanbevelingen te doen en relevante aanbiedingen te tonen waardoor je een superieure klantenervaring creëert.
Ook het grote aanbod speelt vaak in hun voordeel naast de Lego voor zoonlief kunnen we ook de boormachine voor papa en de favoriete parfum van de schoonmoeder in 1 weg meebestellen, zo zijn we in 1 keer van de Sint- en Kerstaankopen verlost.


Waarom kopen we liever in een fysieke winkel?

Ondanks de stijging van de online verkoop blijft 75% toch in de bakstenen winkel kopen.
De belangrijkste reden hiervoor is omdat je toch soms het product eens wilt zien en aanraken. Je kan het product zelfs even uitproberen in de winkel omdat je toch twijfelt aan hoe het product er in realiteit gaat uitzien.

Afhankelijk van waar je online bestelt heb je in een winkel geen lange levertijd of hoge verzendkosten. Ook kunnen mogelijke stakingen of leverproblemen bij Bpost of Post.nl je bestelling niet nodeloos vertragen, zeker wanneer je tot de last minute kopers behoort is dat een risico. Je zou niet de eerste zijn waar de pakjes pas arriveren wanneer de Sint al terug naar Spanje is.

Ook een té waardevol product ga je misschien liever in een winkel kopen dan dat je dat online bestelt en laat leveren dan kan je meteen de sfeer van het shoppen nog eens opsnuiven. Zeker in het najaar geraak je dan al volop de kerstsfeer. Fysieke winkels doen het vooral in de eindejaarsperiode beter dan in de rest van het jaar. De extra sfeer en beleving wordt vaak gesmaakt.


Conclusie

Belgen kopen steeds meer online, jaar na jaar neemt het aantal toe maar de fysieke winkel staat met 75% van alle Sintaankopen zeker nog zijn mannetje!

Waar winkel jij het liefst? Online, Fysiek of beide?

0 Reacties op deze blogpost:

Er zijn momenteel nog geen reacties op deze blogpost.

Reageer ook op dit artikel


{* Remarketing tag *}