1 gouden tip om uw eigen website te verbeteren

Een website kan altijd beter, de optimalisatie van een website is daarom een oneindig streven naar perfectie. Indien u uw website wil verbeteren heb ik 1 gouden tip: bekijk uw eigen website vanuit de ogen van uw bezoekers! In dit artikel gaan dieper in op deze gouden tip.

1 gouden tip

 

Om een goede website te bouwen moet u denken als uw doelpubliek en al de kennis die u vanzelfsprekend vindt overboord gooien en uw eventuele producten en diensten benaderen als iemand die nood heeft aan uw product of dienst. Bekijk uw website als een wildvreemde leek die voor de eerste keer op zoek is naar iets wat u aanbiedt, stel alles in vraag en houd niets voor zelfsprekend.

Welke vragen stelt iemand die opzoek is naar uw product of dienst zich?

Een goede website beantwoordt zoveel mogelijk mogelijke vragen van potentiële klanten. Bezoekers komen op uw website met vragen, uw website moet dus vooral antwoorden bevatten op deze vragen. Maak een overzicht van alle mogelijke vragen en kijk of je website antwoorden biedt op deze vragen.

Kent uw potentiële klant uw vaktaal?

Lees de inhoud van uw website als een klant en stel iedere vakterm in vraag, begrijpt uw doelpubliek dit jargon? Doe eventueel zelf de test en leg enkele termen voor aan iemand uit uw omgeving die tot uw doelpubliek behoort en vraag om deze te verklaren. Als u jarenlang intensief met uw vak bezig bent goochelt u misschien met termen waarvan uw doelpubliek geen kaas gegeten heeft. Een kort woordje uitleg kan meestal wonderen verrichten.

Komt uw website betrouwbaar over?

Dit is een moeilijke vraag om zelf te beantwoorden, natuurlijk vertrouwt u uw bedrijf! Maar boezemt uw website ook een wildvreemde vertrouwen in? Zijn alle elementen die voor vertrouwen zorgen aanwezig? Duidelijke contactinformatie, eventueel de gezichten en personen achter het bedrijf , een geloofwaardige vormgeving, geen overvloed aan schrijffouten?

Met welke termen zoeken uw bezoekers in zoekmachines naar u?

U kan het in uw site uitgebreid hebben over “klimaatregeling” maar als uw doelpubiek zoekt met de term “airconditioning” zit u niet op dezelfde golflengte en loopt u mogelijk veel bezoekers mis. Doe daarom een grondig keyword onderzoek zodat u de teksten op uw website kan schrijven in de taal van uw bezoekers.

Als u deze oefening goed doet zal u ervan versteld staan dat er dingen zijn die voor u vanzelfsprekend zijn eigenlijk helemaal niet zo logisch zijn voor uw doelpubliek. Behandel uw doelpubliek daarom op het juiste niveau met de juiste informatie waarnaar ze op zoek zijn!

3 Reacties op deze blogpost:

Tom Hermans
Door Tom Hermans op 26 september 2011

Men staat vaak versteld hoe weinig klanten zelf deze content-first approach hebben ..

Peter De Bruyn
Door Peter De Bruyn op 27 september 2011

Terechte tip. Vraag is natuurlijk wel of wij (nog) in staat zijn om met de ogen van een bezoeker naar een website te kijken?

robby
Door robby op 29 september 2011

Ik denk dat je dat zeker moet kunnen, je in staat stellen van de bezoeker. Vraag je eerst zelf af, wat wil ik als ik op deze site terecht kom?

{* Remarketing tag *}