22,5% meer aanvragen na A/B test contactformulier!

Geschreven door: Gert Bangels

Belisol contacteerde Inventis om hun contactformulier te optimaliseren. Met de vraagstelling: “Hoe kunnen we het contactformulier aantrekkelijker maken zodat we meer aanvragen krijgen?” ging Inventis dan ook al snel aan de slag om die drempel te verlagen.

Omdat het maken van een perfect contactformulier geen exacte wetenschap is en afhankelijk is van de combinatie van een aantal factoren zoals bijvoorbeeld de doelgroep, de algemene look en feel, de lengte, de leesbaarheid, enz... besloten we een aantal versies te ontwerpen die erg van elkaar verschillen. We probeerden een aantal velden te schrappen, de plaatsing van de labels te veranderen, een non-conventionele aanpak te hanteren, in kolommen te werken, enz....

Elk van deze versies zou live komen te staan en willekeurig aangeboden worden aan de bezoekers. Met behulp van Google website optimizer stelden we deze A/B-test op zodat we makkelijk konden tracken welke versies vaker ingevuld en verzonden werden dan andere. Verder analyseerden we mogelijke verschillen tussen de belgen en onze noorderburen.

Versie A

Omdat we al een referentiepunt hebben dat we willen verbeteren is het natuurlijk interessant dat we weten hoe de andere versies het doen ten opzichte van dit referentiepunt. Versie A is dus het oorspronkelijk contactformulier dat Belisol wou verbeteren.

Versie A

Versie B

Met versie B zochten we een alternatief voor de plaatsing van de labels. Deze labels hadden in versie A veel witruimte, wat de leesbaarheid niet ten goede kwam. Ook de vraagstelling kreeg een meer ‘open’ karakter door middel van de bezoeker zijn eigen verhaal te laten doen in het textvak. Dit formulier is de ‘klassieke’ aanpak die je op de meeste websites te zien zal krijgen.

Versie B

Versie C

Om het geheel nog compacter te maken en om de indruk te wekken dat het formulier op een wip is ingevuld werden de labels vervangen door placeholders. Dit is misschien niet direct de beste manier om een formulier op te stellen omwille van het feit dat er bij het invullen geen indicatie meer is wat er nu juist ingevuld moet worden. We waren in ieder geval wel benieuwd naar het resultaat van deze versie ten opzichte van de andere versies.

Versie C

Versie D

Met versie D trachten we te weten te komen of de selectiebox met “Hoe heeft u Belisol leren kennen” een drempel is om dit formulier in te vullen. Naderhand kunnen we dan, door de resultaten te vergelijken met die van versie C, de conclusie maken of dit al dan niet de moeite is om deze informatie te vergaren of niet. Meer aanvragen hebben primeert natuurlijk over de oorsprong te weten van deze bezoekers.

Versie D

Versie E

Naar deze experimentele versie waren we erg benieuwd omdat de aanpak niet bepaald alledaags is. Met deze versie wilden we een leuke toets geven aan het steeds terugkomende aspect van contactformulieren, de data die je vast al duizenden keren ingevuld hebt. Op de onderstaande manier zou je een soort van “brief” naar Belisol opstellen. De vertelvorm zorgt voor een persoonlijke toets en begeleiding tijdens het invullen.

Versie E

De resultaten

Met een sample size van 2108 aanvragen over 22643 bezoekers in Vlaanderen en 1308 aanvragen over 22643 bezoekers in Nederland kunnen we statistisch gezien een redelijk accurate beslissing maken wat betreft de doeltreffendheid van de verschillende contactformulieren.

 

Resultaat A/B test contactformulier Belisol

resultaten A/B test Nederland BelisolUit de bovenstaande screenshots kunnen we stellen dat versie E, de vertelvorm, als duidelijke winnaar aangeduid kan worden in beide landen. We waren in ieder geval verrast dat deze versie de beste conversie had, want onze verwachtingen lagen eerder bij de conventionele approach waarbij het label bovenaan het textveld staat (versie B). In principe is dit voor vlaanderen met een stijging van 11.4% ook een enorme verbetering gebleken t.o.v. het origineel, maar verrassend genoeg is dit voor onze noorderburen slechts een verbetering van 0.5%. Is er hier sprake van ‘Yet another form’? Zou de bezoeker deze conventionele manieren niet meer weten te appreciëren? Spoort een begeleidend formulier met een persoonlijke insteek dan zoveel meer aan tot verzending? In dit geval kunnen we stellen van wel. Iemand die meer informatie aan wilt vragen over ramen en deuren zal op zoek gaan naar een aanspreekpunt. Wanneer daar een zekere vorm van begeleiding bij komt kijken wordt het gevoel van op maat gemaakte, persoonlijke vorm van communicatie versterkt, en dat is wat de bezoeker verwacht. Belisol maakt nu gebruik van de winnende versie en kan genieten van een stijging van +- 22,5% op gebied van contact-aanvragen, dat zijn heel wat potentiële klanten!  

Zal deze aanpak ook scoren voor uw project of onderneming? Dat kunnen we enkel en alleen te weten komen door middel van een test, want het profiel van de personen in deze testcase liggen waarschijnlijk niet in lijn met die van uw onderneming.

7 Reacties op deze blogpost:

Marijn Willems
bjorn
Door bjorn op 16 mei 2012

Blijft leuk om te zien!

Peter
Door Peter op 16 mei 2012

Verrassende uitkomst. Ik had ook versie B verwacht. Nodigt uit om een paar van mijn eigen verwachtingspatronen aan te passen.

Ik snap wel niet goed waarom je het 'hoe heb je Belisol leren kennen' niet resoluut geschrapt hebt. Ook de aparte velden voor het huisnummer en de postcode vind ik een eigenaardige keuze.
Eén veld met Straat + nr en Postcode + gemeente (of zelfs gewoon gemeente alleen) zijn toch ingeburgerd.

Sjoerd Maessen
Door Sjoerd Maessen op 16 mei 2012

Leuk om te lezen, ik ben erg benieuwd wat er gebeurd als je dit experiment door trekt naar mobiel. Hoewel er sowieso al niet heel veel formulieren worden ingevuld via een mobiele browser zou het originele formulier of formulier b misschien wel eens als beste kunnen scoren door de lang gerekte vorm. Misschien leuk om ook nog een keer mee te nemen.

Jeroen
Door Jeroen op 16 mei 2012

Leuk experiment!

Wouter
Door Wouter op 30 mei 2012

is inderdaad leuk maar nog leuker (en interessanter) zou zijn om te meten hoeveel van deze aanvragen in elke situatie tot een "echte" klant converteren, pas dan weet je echt wat het beste formulier is,

veel contactaanvragen zijn soms "negatiever" dan minder die beter converteren ...

Vanbriel Robin
Door Vanbriel Robin op 22 juni 2012

Leuke post! Een hele tijd geleden las ik ook een goed boek waarin ze het bouwen van gebruiksvriendelijke formulieren goed omschrijven :

http://www.amazon.com/Web-Form-Design-Filling-Blanks/dp/1933820241

Het "verhaallijn"-principe staat hier ook in vermeld. Het is soms gek dat een bepaalde aanpak toch zoveel meer aanvragen kan genereren, maar het werkt dus echt :-)

{* Remarketing tag *}