7 tekenen dat je website niet goed is!

Geschreven door: Martijn Knoops

Vroeger was het ‘hebben’ van een website meer dan voldoende. De dag van vandaag is dit helemaal anders. Scoort je website slecht op bepaalde punten dan zal je dit met zekerheid zien in de statistieken.

Neem nu als voorbeeld het design van je website. Een goed design gaat verder dan alleen de vormgeving. Een goed design start met een duidelijke structuur die uiteindelijk gaat helpen meer klanten aan te trekken. Als dit niet het geval is dan steekt je website niet goed in mekaar, zo simpel is het!

Lees in deze blogpost welke zaken van essentieel belang zijn om over een goede website te beschikken!

1. "Schrijf je in voor onze nieuwsbrief" is de enige manier waarop je leads verzamelt

Gebruik jij nog steeds de volgende standaardzin: ‘Schrijf je in voor onze nieuwsbrief’ om e-mailadressen te verzamelen? Wel, dan ben je fout bezig! De kans dat iemand zich gaat inschrijven voor je nieuwsbrief is zéér klein, misschien wel onbestaande.

Als je bezoekers wil overtuigen om een e-mailadres achter te laten, moet je creatief te werk gaan. Kies voor een interessante lead magnet! Geef de bezoeker waardevolle informatie in ruil voor een e-mailadres.

Vergroot dus zelf je kansen door een interessante lead magnet te bedenken.

Kijk als voorbeeld naar de reiswebsite take-a-trip.eu. Zij bieden gratis stadsgidsen aan in ruil voor een e-mailadres.

Lead Magnet

Geef iets waardevols en krijg een e-mailadres in de plaats!

Een gemakkelijke manier om e-mailadressen te verzamelen. Bovendien kan je (als je dit vermeldt in de gebruiksvoorwaarden) dit e-mailadres gebruiken om nieuwsbrieven te sturen.

Tip: SumoMe is een gratis tool waarmee je gemakkelijk pop-ups kunt tonen op jouw website.

2. Je website is moeilijk te gebruiken op een smartphone

Als je website niet goed te gebruiken is op mobiele toestellan, dan ben je waarschijnlijk veel bezoekers en dus potentiële klanten aan het mislopen.

80% van de internet gebruikers bezit een smartphone. Beter nog, voor 60% van die internet gebruikers is de smartphone hun nummer één toestel om te surfen op het internet.

Zeker wanneer potentiële klanten in de onderzoeksfase zitten wordt er vaak gebruik gemaakt van smartphones en tablets om mogelijke opties te vergelijken.

Als je website dus niet geschikt is voor mobiel zorgt dit voor veel frustraties…

Dit is een probleem dat nog vaak voorkomt en daarom wil ik nogmaals benadrukken dat het tijd wordt om dit probleem op te lossen.

Om dit aan te tonen heb ik via mijn smartphone gezocht naar ‘vliegvakanties’. Ik heb vervolgens twee verschillende websites geopend.

  • Website A: geschikt voor mobiel
  • Website B: niet geschikt voor mobiel

Zie jij nu duidelijk het verschil?

ResponsiveHet is overduidelijk dat website A toegankelijker is voor Smartphonegebruikers en dus waarschijnlijk voor meer klanten gaat zorgen. Website B, de niet-mobielvriendelijke website scoort héél slecht op gebied van gebruiksvriendelijkheid. Een mooie reden om snel weg te klikken van deze website …

3. Je website laadt traag

Lange laadtijden van een website zorgen voor ergernissen! Niet alleen bij je bezoekers maar ook bij Google!

Mensen wachten niet graag en zeker niet wanneer ze snel iets willen opzoeken. Niet alleen is wachten onproductief en saai, mensen worden er ook slechtgezind van. Dankzij deze trage laadtijden verlies je het vertrouwen van de consument waardoor ze snel willen weg klikken van je website!

Bovendien maken steeds meer mensen gebruik van hun smartphone om iets op te zoeken op het internet (zie punt 2). Dit zorgt dus ook voor andere verwachtingen. Smartphone gebruikers zijn vaak mensen die onderweg zijn en weinig tijd hebben. Maak het ze gemakkelijk en zorg voor een snelle laadtijd van je website.

Genoeg over de bezoekers van je website. Ook Google vindt het belangrijk dat je website de laadtijden respecteert. Wanneer Google zoekresultaten toont aan de bezoeker dan is de laadtijd van je website één van de factoren die bepaalt wat je plaats op de ranking is!

Gebruik deze gratis tool van Google om na te gaan of je website snel genoeg is of niet.

LaadtijdIn de resultaten kan je zien hoe goed je website scoort voor mobiel en desktop. Zoals je kan zien doet Facebook het voor desktop héél goed!

De responsive versie van de website kan echter beter (zie de rode kleur) en dus kunnen zeker voor mobiel nog een aantal aanpassingen worden uitgevoerd. Tenslotte maakt Google het je gemakkelijk door de mogelijke oorzaken van je mindere score te tonen.

4. Bezoekers vinden niet direct wat ze zoeken

Een goede navigatie is van essentieel belang voor een goed werkende website. Studies geven aan dat 76% van de bezoekers op een website de navigatie het meest belangrijke item vinden op een website.

Je navigatie maakt of kraakt je website!

Veel bedrijven willen graag zoveel mogelijk informatie tonen op hun website. Dit zorgt vaak voor overvolle menu’s wat maakt dat bezoekers niet direct hun keuze kunnen maken. Er is echter niets zo vervelend als keuzestress. Iets wat je echt wil vermijden wanneer iemand je website bezoekt.

Kies dus voor een simpel menu en link door naar overzichtelijke landingspagina’s. De uitklapbare menu’s die ‘1001’ items bevatten, maken het je bezoekers niet gemakkelijk. Kijk naar onderstaand voorbeeld!

Voorbeeld van een overzichtelijk menu:

Overzichtelijk menuVoorbeeld van een minder onverzichtelijk menu:

Minder overzichtelijk menuMaak het zo simpel mogelijk. En biedt je keuzes stap voor stap aan. Laat je bezoekers zelf navigeren naar het item waar naar ze op zoek zijn. Het heeft geen zin om je bezoekers te overdonderen met je aanbod. Als je bezoekers niet direct vinden wat ze zoeken, zijn ze voorgoed weg!

5. Onzichtbare of helemaal geen call to actions

Elke goede website bevat goede call to actions, knoppen die opvallen en tegen de gebruiker zeggen wat de volgende stap is! Ze moeten als het ware van het scherm ‘af springen’ en de bezoeker naar de volgende gewenste stap zuigen.

Merk je dat er te weinig op je CTA's wordt geklikt, dan wordt het tijd om deze aan te passen!

Wijzig de verwoording, grootte, plaatsing en kleur van de Call to action en test het verschil! Wil je daadwerkelijk meten welke knop voor het meeste rendement zorgt, maak dan gebruik van A/B tests. Ga niet gewoon op je gevoel af maar test met bvb een experiment in Google Analytics. Verander enkele elementen van twee (of meer) verschillende knoppen op je website en kijk op welke knop het meest geklikt wordt.

Hieronder vind je twee voorbeelden terug van CTA’s die wel en niet opvallen.

Opvallende CTA's:

Opvallende CTA'sBlabloom heeft dit goed begrepen en geeft de producten die ze wil promoten een opvallende CTA. Kim & Annelies van Blabloom zetten hun tips in de kijker door deze knoppen een gele kleur te geven.

Minder opvallende CTA's:

Minder opvallende CTA'sHier vind je een minder goed voorbeeld van het gebruik van CTA’s terug. Ook deze website biedt baby- en kinderproducten aan maar hun CTA’s springen veel minder in het oog. Zij gebruiken gewone tekstlinks als CTA. Voor een bezoeker valt dit niet genoeg op met als gevolg dat er ook veel minder op geklikt wordt.

6. Je kan niets leren uit je statistieken

De statistieken die je kan halen uit tools zoals Google analytics geven nog altijd het best aan hoe rendabel je website is. Blijven je bezoekers niet lang rondhangen op je website? Zijn er maar weinig page-views per bezoeker? Dan is dit waardevolle informatie die je meer vertelt over je website.

De inhoud van je website is van cruciaal belang voor je bezoekers. Stemt de content niet overeen met de verwachtingen van de bezoekers, dan ga je dit ook zien in de statistieken.

Stel ook doelen in in Google analytics, zonder doelen meet je eigenlijk niets. Meet de gewenste acties, contact aanvragen, offerte aanvragen, sales, ... en leer hier uit hoe je het aantal behaalde doelen kan verhogen. Dan pas ga je rendement uit je website halen.

7. Je hebt geen internet strategie

Je website is slechts een klein deel van het totale plaatje. Rond elke goede website draait een doordachte internet strategie. Als je in de statistieken ziet dat je website ondermaats scoort, moet je dit zien als een belangrijk signaal!

Doe hier iets mee en denk na over een simpele strategie die meer bezoekers naar je website gaat sturen, voor meer leads en dus ook voor meer klanten gaat zorgen.

Ga deze uitdaging niet uit de weg! Download hier ons internet marketing strategieplan en start onmiddellijk met het verbeteren van je website!

Internet Strategie

Conclusie

Evalueer regelmatig je website op basis van deze 7 zaken. Enkel dan kom je te weten of je goed of slecht bezig bent. De online aanwezigheid van een bedrijf is immens belangrijk geworden. De tijd dat mensen de goudengids bij de hand namen om een bedrijf te bellen is voorbij.

Ziet je website er visueel niet goed uit of is deze niet goed gestructureerd dan zal je logischer wijs veel bezoekers en dus ook inkomsten verliezen.

Negeer deze pijnpunten niet en probeer hier iets aan te doen. Tenslotte kost je website jaarlijks geld en wil je er dan ook iets voor in de plaats krijgen!

1 Reactie op deze blogpost:

Flacko
Door Flacko op 10 april 2017

Goede tips en makkelijk te volgen lijst om voor verbeteringen te zorgen. Merci.

{* Remarketing tag *}