9 cruciale items voor een homepage

Geschreven door: Martijn Knoops

Social Image

Wil je het maximum uit je bestaande website halen? Ben je van plan een nieuwe website te (laten) bouwen? Of vraag je je af hoe je door middel van een website meer leads kunt genereren? Wel dan is deze blogpost eentje die je niet mag missen.

Op een homepagina zijn er een héél aantal elementen cruciaal. Deze elementen bepalen vaak of je homepagina wel of niet succesvol is.

Het belang van een homepagina

Een homepagina is de digitale voordeur van een bedrijf. Deze pagina krijgt vaak dan ook het meeste verkeer over de vloer.

Vergeet wel niet dat niet iedereen via de homepagina op je website terechtkomt. Dus ga er niet vanuit dat iedere bezoeker je homepagina te zien krijgt.

Er zijn mensen die afhaken wanneer ze de homepagina zien en er zijn mensen die nieuwsgierig worden en doorklikken op de website na het zien van deze pagina. Een goede eerste indruk is ook online belangrijk.

Het is vaak verrassend om te zien hoe pover een homepagina presteert wanneer ik spreek over leads genereren. De uitleg hiervoor is eigenlijk vrij simpel!

Een homepagina moet rekening houden met verschillende zaken. Zo moet er voor de verschillende types van bezoekers interessante informatie aanwezig zijn en moet er rekening gehouden worden via welke kanalen de bezoekers op de website terechtkomen.

Je kan dit een beetje vergelijken met het maken van een landingspagina. Alleen gaat het conversiepercentage op een landingspagina veel hoger liggen.

Dit omdat een landingspagina slechts één type bezoeker van informatie moet voorzien. En je dus de inhoud hier veel beter op kunt afstemmen.

Conversiepercentage

Maar hoe kan je dan het conversiepercentage op een homepagina verbeteren?

Een homepagina moet enkele sleutelelementen bevatten die bezoekers omzetten naar leads. Welke sleutelelementen dit allemaal zijn, ga ik nu verder toelichten.

Deze elementen moeten op elke homepagina te zien zijn

1. De titel

Binnen de 3 seconden moeten de bezoekers zien wat je website te bieden heeft. Maak de titel op je homepagina dus simpel en duidelijk. Laat de extra info even achterwege.

All Car Paints, een bedrijf gespecialiseerd in autolakken, gebruikt de volgende titel om duidelijk te maken dat zij voor alle lakbehoeften een oplossing hebben.

Titel

2. Subtitel

De subtitel moet een korte omschrijving geven van wat je juist doet of aan te bieden hebt. Vermijd hier ingewikkeld vakjargon en spreek mensentaal.

Praat niet alleen over jezelf, maar praat over de bezoeker!

Ditzelfde All Car Paints gebruikt de volgende subtitel om aan te geven waar hun focus op ligt.

Subtitel

3. Voordelen

Het is belangrijk om te vermelden wat je juist doet (zie punt 2), maar het is veel belangrijker om te vermelden wat de voordelen zijn voor de bezoeker.

Bezoekers willen enkel en alleen meer weten over de voordelen voor zichzelf! What’s in it for me?

De homepagina van Gordijnen op Maat geeft op de volgende manier duidelijk aan wat de voordelen zijn voor de bezoekers.

Voordelen

4. Call to actions

Maak gebruik van meerdere call-to-actions, zodat je de kans op een conversie kunt vergroten.

Tip: Maak gebruik van 2 verschillende CTA’s die elk naar een andere fase in het verkoopproces leiden. Op die manier kan je nagaan welke het best rendeert.

Gordijnen op Maat heeft dit goed begrepen en toont meerdere CTA’s op de homepagina van hun website.

Call To Actions

5. Kenmerken

Lijst een aantal kenmerken op die jouw product of dienst typeren. Op die manier krijgen de bezoekers een duidelijk beeld van wat jouw product of dienst juist inhoudt.

Dit is een belangrijk deel dat samen met de voordelen voor de bezoekers de doorslag kan geven op een conversie of niet.

Blabloom geeft duidelijk aan waarin zij verschillen van de ‘klassieke’ webshop met kinderproducten.

Kenmerken

6. Getuigenissen

Getuigenissen werken altijd! Dit is een belangrijke indicator voor het vertrouwen. Vermeld indien mogelijk enkele korte echte quotes van klanten.

Idealiter vermeld je hierbij een naam en foto van de klant om de getuigenissen waarheidsgetrouw te maken.

Op onze website inventis.be doen we dit op de volgende manier:

Getuigenissen

7. Navigatie

Om het je bezoekers zo gemakkelijk mogelijk te maken, is een duidelijke navigatie noodzakelijk.

Toon de instappunten die belangrijk zijn voor je bezoekers in de navigatie, zodat ze geen tijd verliezen met zoeken.

Gordijnen op Maat maakt gebruikt van een duidelijke navigatie waarmee de bezoeker snel kan navigeren naar hetgeen hij of zij zoekt:

Navigatie

8. Voeg een afbeelding toe die je ware identiteit toont

Wanneer je een beeld gebruikt op je homepagina, zal dit zeker zijn effect niet missen. Een beeld is de ideale manier om de aandacht van de bezoekers te trekken en mogelijk vertrouwen te winnen.

Maak gebruik van een beeld dat simpel is en waarmee je duidelijk kan aantonen wat je te bieden hebt.

Let wel op: Laat foto’s ondersteunend werken. Een combinatie van goeie teksten en foto’s werkt meestal het beste.

Tip: Gebruik geen stockfoto’s of foto’s van modellen die je meermaals kan tegenkomen op het internet. Dit komt je geloofwaardigheid echt niet ten goede!

Blabloom.com stelt zich via onderstaande foto voor aan de bezoekers van de website. De foto geeft meteen een gezicht aan de mensen achter de website.

9. Lead Magnet

Als je meer leads wil genereren dan is dit het element waarnaar je op zoek bent. Doe je bezoekers een aanbod door een interessante whitepaper, een e-book vol tips, … aan te bieden.

Dit zijn zaken waarvoor bezoekers graag hun e-mailadres achterlaten als je voldoende waarde in ruil geeft.

De website van Greenforce nodigt mensen uit om hun e-mailadres achter te laten in ruil voor een catalogus vol inspiratie.

Lead Magnet

Conclusie

Zoals je merkt, moet er voldoende worden nagedacht over de homepagina van je website. De voordelen voor de bezoekers moeten duidelijk in de verf staan en daarnaast moeten de bezoekers ook voldoende mogelijkheden hebben om contact met jou op te nemen.

Als je dit niet doet, verlies je veel leads en dus ook potentiële klanten.

Leg je homepagina naast deze blogpost en ga na op welke punten je nog beter kan scoren.

Wil je nog meer weten over de homepagina van jouw website? Lees dan de blogpost ‘Welke vragen beantwoordt een goede homepagina?’.

{* Remarketing tag *}