9 redenen waarom je online communicatie in 2015 responsive MOET zijn

Geschreven door: Stefan Hellings

Een website of e-mail is eenvoudig gezegd responsive te noemen wanneer de inhoud en vormgeving zich aanpast aan de grootte van het scherm waarmee je de website of e-mail bekijkt.

Header responsive

We gaan hier niet verkondigen dat responsive websites en e-mails de toekomst zijn. Nee, je online communicatie moet NU responsive zijn anders laat je gewoon kansen liggen! Zorg er voor dat je mee bent.

In het kort: wat is responsive design?

Een website of e-mail is eenvoudig gezegd responsive te noemen wanneer de inhoud en vormgeving zich aanpast aan de grootte van het scherm waarmee je de website of e-mail bekijkt. De inhoud blijft met andere woorden goed te bekijken en te lezen op zowel een smartphone, tablet, laptop of desktop.

6 redenen waarom je website responsive moet zijn

1. Om geen potentiële klanten te verliezen

Meer en meer mensen gebruiken hun smartphone om te surfen op het internet. Wanneer je website niet responsive is, kan dit voor grote frustraties zorgen wanneer je mobiele bezoekers doorheen je website willen navigeren.

Als gevolg ga je bezoekers of potentiële klanten verliezen (er is 61% kans dat je bezoeker je website meteen verlaat en de website van je concurrent gaat bezoeken). Bezoekers zijn ook tot 64% meer geneigd om een product te kopen of een service te gebruiken wanneer zij een positieve ervaring hebben op je mobiele website.

Tip: Als je een webshop hebt: optimaliseer je winkelwagen. Zorg ervoor dat je producten gemakkelijk kunt toevoegen of verwijderen om de gebruikerservaring zo gestroomlijnd mogelijk te maken. Mobiele gebruikers ervaren een webshop niet op dezelfde manier als desktop bezoekers dus hou hier zeker rekening mee.

2. Om je sociale media campagne te versterken

Onderzoek heeft aangewezen dat 55% van het social mediagebruik (denk aan Facebook, Twitter, …) plaats vindt op een mobiel toestel. Met dit cijfer in gedachten is het belangrijk om mobiele bezoekers die via jouw sociale media campagne komen goed op te vangen. Zo loop je geen bezoekers mis.

Dus als je van plan bent om campagne te voeren op social media (en dat raden we zeker aan) kan je website maar beter responsive zijn.

3. Om klaar te staan voor de toekomst

Eén van de grote voordelen aan een responsive website is dat het werkt op zowel bestaande als toekomstige toestellen. Een responsive website past zich namelijk aan aan de grootte van je scherm, wat wil zeggen dat nieuwe toestellen met variërende schermgroottes (denk ook aan smart TV’s, smart watches, phablets, frigo's, noem maar op… ) je website even mooi kunnen weergeven.

Toekomstgericht zal een responsive website meer en meer een noodzaak zijn! Het kan letterlijk de groei van je zaak beïnvloeden. Het wordt dan ook uiterst belangrijk dat je site een gebruiksvriendelijke ervaring bij mobiele bezoekers achterlaat.

4. Om gemakkelijker je site te beheren

Soms wordt er geopteerd om een specifieke site voor mobiele toestellen en een site voor grotere schermen te ontwikkelen. Meer dan 1 website dus. Om nieuwe klanten aan te trekken en bestaande klanten te behouden, moet je regelmatig je site updaten met nieuwe content. Maar dit kan al snel lastig worden wanneer je bij een update meerdere websites moet beheren. Een responsive website stelt je in staat om content te beheren op één enkele website die toegankelijk is over alle platformen.

5. Omdat Google het zegt

Het is een ‘best practice’ geworden om je site responsive te maken. Het zorgt ervoor dat Google gemakkelijker je website kan crawlen, indexeren en content kan organiseren. Als je verschillende websites zou gebruiken (1 voor desktop gebruikers en 1 voor mobiele gebruikers) forceer je Google om twee-maal je site te indexeren en de resultaten te verdelen wat SEO gewijs minder gunstig is.

Tip: Focus je ook niet alleen op het optimaliseren voor Google. Je gebruiker moet normaal gezien nog altijd centraal staan. Onthoud dat een vinger geen cursor is. Knoppen moeten groot genoeg zijn en links moeten voldoende ruimte hebben om er met je vingers mee te navigeren. Ook de structuur van je site moet hier voor aangepast worden. Een gebruiker mag niet eerst door tientallen categorieën en links moeten klikken om iets te vinden.

6. Omdat een responsive site sneller is

Volgens de Google PageSpeed Developers standaarden dient een responsive site binnen 2 seconden ingeladen te worden. Iets wat moeilijk te bereiken is met een desktop website op een mobiel toestel. Wanneer een bezoeker lang moet wachten tot je webpagina is ingeladen, is de kans groot dat deze bezoeker je website zal verlaten.

3 redenen waarom je e-mailcampagnes responsive moeten zijn

1. Om voorbereid te zijn

Verschillende studies tonen een stijging van het aantal mobiele gebruikers. Waar er in 2011 maar 8% mobiele gebruikers waren, zaten we in 2014 over de 48%. Voor de eerste maanden van 2015 maken meer dan 53% van de mensen gebruik van smartphone of tablet om hun e-mails te lezen. Aldus een studie van Litmus. Het ziet er dus naar uit dat responsive e-mails steeds belangrijker worden.

2. Om te vermijden dat je e-mail onmiddelijk wordt verwijderd

Onderzoek door BlueHornet toont aan dat meer dan 70% van mobiele gebruikers een e-mail meteen verwijderen als deze er niet goed uit ziet of slecht wordt weergegeven.

3. Om geen subscribers te verliezen

Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat tot 30% van deze gebruikers zich meteen uitschrijft na het ontvangen van een slecht uitziende e-mail. Als dat geen reden is om extra aandacht te besteden aan responsive e-mails...

Conclusie

De tijd van gewone websites en e-mails ligt definitief achter ons, je online communicatie moet er gewoon op ieder toestel goed uit zien!

{* Remarketing tag *}