Een tip voor websites met een zoekmachine

Een zoekmachine is een belangrijke functie op een grote website. Wanneer mensen niet direct weten te navigeren naar de juiste informatie is de zoekfunctie een handig hulpmiddel. De zoektermen die bezoekers ingeven in je zoekmachine zijn interessant om te gaan analyseren. In dit artikel en deze video wil ik de aandacht vestigen op zoektermen zonder resultaat.

Zoektermen die een leeg resultaat teruggeven zouden een rode lamp moeten doen laten branden. Deze bezoeker vindt namelijk niet wat hij zoekt.

Die zoektermen zijn dan interessante data om te gaan onderzoeken. 

Je kan ideeën voor nieuwe producten of nieuwe content uit deze lijst halen. Je kan mogelijke schrijffouten of synoniemen die je niet gebruikt spotten.

Hoe kan je deze lege zoekresultaten tracken met Google Analytics?

Wij maakten voor Blabloom.com gebruik van "gebeurtenissen" of "events" in Google Analytics om dit te tracken. 

Wanneer een zoekopdracht geen resultaten weergeeft wordt en een event of gebeurtenis naar Google Analytics gestuurd die er als volgt uitziet:

dataLayer.push({'event': 'UAEvent', 'eventCategory': 'Zoeken', 'eventAction': 'No results', 'eventLabel': 'teddy beer', 'eventValue': '1'});

Dit triggert een event met de naam "Zoeken",  actie "No results" en als label de niet gevonden term "Teddy Beer".

In bovenstaand filmpje kan je bekijken hoe we de gegevens bij Blabloom gebruiken om stap voor stap de zoekfunctie te verbeteren.

0 Reacties op deze blogpost:

Er zijn momenteel nog geen reacties op deze blogpost.

Reageer ook op dit artikel

U kan optioneel inloggen met Twitter of Facebook. U krijgt dan de mogelijk om uw reactie ook te delen via Twitter of Facebook
Login with twitter
Aanmelden
{* Remarketing tag *}