Eenvoudige tips om je website op een snelle manier te optimaliseren

Geschreven door: Martijn Knoops

Via deze blogpost wil ik enkele tips weggeven die kort en krachtig zijn en toch bijdragen aan de verbetering van je website. Tips die ten eerste eenvoudig toe te passen zijn en ten tweede weinig tijd kosten!

Een website is in principe nooit afgewerkt. De optimalisatie van een website wordt meestal onderaan op het to-do lijstje geplaatst. Redenen hiervoor zijn het gebrek aan ideeën en het gebrek aan tijd! Herken je het probleem? Lees dan zeker verder.

Om deze tips beter weer te geven, heb ik gebruik gemaakt van een aantal visuele voorbeelden. Deze voorbeelden komen van Blabloom.com. Deze website is een mooi voorbeeld van hoe je om moet gaan met kleine optimalisaties. Laten we van start gaan!

1) Plaats de voordelen van je product of dienst in de kijker

Mensen zijn de dag van vandaag niet meer geïnteresseerd in de eigenschappen van een product of dienst maar wel in de voordelen hiervan. Iedereen heeft de dag van vandaag te weinig tijd, teveel werk, … Dus als jij ervoor kan zorgen dat deze  problemen verdwijnen, moet je dit zeker in de kijker zetten.

Blabloom vermeldt bij elk product eerst de voordelen en nadien pas de technische specificaties! Zaken die je het leven gemakkelijker maken, zeggen zoveel meer dan productspecificaties.

Zoek de voordelen van jouw product of dienst en plaats deze ook in de kijker!

Voordelen

2) Geef bezoekers ademruimte

Creëer voldoende witruimte tussen de alinea’s tekst en je foto’s. Bezoekers zullen je website beter kunnen ‘scannen’ en de features van je website sneller zien.

De meeste websitebeheerders willen zoveel mogelijk content op een website plaatsen! Dit is ten eerste al geen goed idee en ten tweede wordt meestal alles dicht op mekaar geplaatst waardoor het overzicht verloren gaat.

Dit heeft een negatief effect op de bezoekers met als gevolg dat de webpagina niet wordt gelezen. Een verlies voor zowel de websitebeheerder als de bezoekers.

Hieronder vind je een blogpost terug die je toont hoe het wel op een overzichtelijke manier kan:

White space

3) Social media

Het is niet meer voldoende om alleen goede content te schrijven en nadien te wachten op de bezoekers. Je moet proactief te werk gaan!

Promoot je content via social media. Stuur een twitterbericht de wereld in waarin je verwijst naar je nieuwe blogpost. Deel je blogpost via Facebook! Gebruik Google+, Instagram of Pinterest.

Maak gebruik van de verschillende media om je content te promoten. Hoe meer bezoekers je website aantrekt hoe sneller je ook zal ondervinden welke content populair is en welke niet.

Een mooi voorbeeld hiervan is de Facebook pagina van Blabloom!

Facebook

4) Gebruik simpele kleuren

Je moet je website niet bekijken als een abstract kunstwerk. Kunstwerken bevatten vaak veel verschillende kleuren. Gevolg is dat mensen dit verwarrend of chaotisch vinden. Dit mag absoluut niet de bedoeling zijn op je website.

Simpele kleuren gecombineerd met een eenvoudig design zorgen voor het beste effect. De aandacht van de bezoeker moet uiteraard naar de inhoud van de website gaan en niet naar het design of de kleuren!

Zoals je kan zien bevat de website van Blabloom een beperkt aantal kleuren. Deze kleuren zorgen voor een gevoel van rust bij de bezoeker en zorgen er bovendien voor dat het oog naar de inhoud in dit geval de producten van Blabloom gaat.

Overzicht

5) Test verschillende titels

A/B testen zijn de dag van vandaag noodzakelijk voor de optimalisatie van je website. Je kan in principe alles testen. Test verschillende kleuren, lay-outs, knoppen, …

Maar om te starten, kan je eenvoudig beginnen door simpelweg de titel van een pagina, blogpost of nieuwsbericht te testen.

Het eerste wat bezoekers lezen is de titel. Op basis van de titel beslist een bezoeker of hij/zij verder leest of de pagina verlaat. Een titel moet dus aanspreken, de bezoeker nieuwsgierig maken en mag bovendien niet te lang zijn!

Het is niet eenvoudig om onmiddellijk een titel te bedenken die veel bezoekers aantrekt. Test daarom verschillende versies en via statistieken zal je snel zien welke titel nu meer of minder succes heeft.

6) Ruim je website op

Verwijder elementen waarvan je niet zeker bent of deze een meerwaarde bieden. In plaats van je website beter te maken door extra zaken toe te voegen, kan je ook verbeteren door je website op te ruimen.

Bombardeer de bezoeker niet met overbodige informatie maar maak het de bezoeker gemakkelijk en simpel!

Dit is een korte maar krachtige tip die zeker de moeite waard is om te proberen.

Conclusie

Zoals je waarschijnlijk merkt, zijn dit tips die heel logisch in mekaar steken. Iedereen die meer uit zijn website wil halen, kan deze toepassen. We willen je graag op weg helpen om meer bezoekers naar je website te leiden en ze daar ook langer te laten blijven.

Kijk wat voor jou prioriteit heeft en waar je snel mee aan de slag kan! Kleine inspanningen die een positief effect hebben op je website. Wat kan het leven toch mooi zijn!

{* Remarketing tag *}