Verdubbeling van omzet met 1 simpele A/B test

Een website is nooit af en perfect. Moet je daarom ieder jaar je website volledig vernieuwen? Nee, integendeel! Start met een werkende website en verbeter deze week na week door de juiste A/B tests te doen. Voor Blabloom, een webshop die baby- en kinderproducten verkoopt, stelden we een test op met een wel heel opmerkelijk resultaat.

Vertrouwen is belangrijk bij webshops

Wanneer mensen online een aankoop doen hebben ze graag zekerheid en een veilig gevoel. Je kan de bezoeker er dus niet genoeg op wijzen dat hij op jouw site de beste voorwaarden krijgt. Het kan wel zijn dat je verzending snel is, je een goede service aanbiedt, maar als je dat niet duidelijk zegt tegen je bezoekers twijfelen ze daar sterk aan.

Het origineel

Blabloom origineelDe originele productpagina van Blabloom probeert extra vertrouwen te geven door 2 items onder de “toevoegen aan winkelmandje” button te plaatsen: “Gratis verzending vanaf €50” en “Levering: 1-2 werkdagen”. Deze 2 zaken informeren de potentële koper over 1 ding: de levering, wanneer is deze gratis en hoe snel kan ik mij bestelling verwachten.
Dat is een goed begin om mensen te informeren en gerust te stellen maar het kan beter.

De uitdager

Versie BDe uitdager gaat een stuk verder om bezoekers vertrouwen te geven en te overtuigen.

  • Gratis verzending vanaf 50 euro
  • Snelle levering: 1-2 werkdagen
  • 365 dagen bedenktijd en gratis retourneren
  • Product door ons getest en goedgekeurd
  • Lees meer over onze uitmuntende service

In plaats van 2 beknopte items staan er nu 5 items die de bezoeker vertrouwen kunnen inboezemen en over de streep trekken om alsnog te kopen.

In plaats van “levering: 1-2 werkdagen” is het plots “snelle levering: 1-2 werkdagen” met de nadruk op snel.
Als de koper nog zijn twijfels heeft ziet hij plots: “365 dagen bedenktijd en gratis retourneren”, als dat geen vertrouwen biedt! Als het product niet goed is kan ik het een heel jaar lang en bovendien gratis terugsturen!

Ook werd het product getest en goedgekeurd door Blabloom, dat geeft ook het nodige vertrouwen. Last but not least kan er ook nog geklikt worden op “lees meer over onze uitmuntende service” wil jij ook niet bediend worden met een uitmuntende service? Ik dacht het wel!

Blabloom heeft zijn service niet aangepast om beter te zijn voor versie B, nee de service is hetzelfde gebleven maar op iedere productpagina wordt de klant nog eens herinnerd aan het feit dat hij zich geen zorgen moet maken en met een gerust hart kan shoppen.

Het resultaat: maar liefst 112% beter!

resultaat A/B test

De aangepaste pluspunten verhoogden de gemiddelde inkomsten per bezoeker van 1,15 euro naar maar liefst 2,43 euro en de conversie van 2,01% naar 4,38% met een statistische zekerheid van 99,1%. Dat betekent dus dat de omzet verdubbelt! Een meer dan geslaagde test!

Testen, testen en nog eens testen

Dit toont nog maar eens aan dat “kleine” details een heel groot verschil kunnen betekenen. Een tip voor iedereen die een website beheert: doe aan ab-testing!
Ga je iedere keer je omzet kunnen verdubbelen? Zeker niet! Deze test was een schot in de roos maar als je met 20 testen 5% gemiddeld kan verbeteren is een verdubbeling van de conversie ook haalbaar.

Ook interesse om door te testen je website te verbeteren? Laat het mij zeker weten, ik ben er zeker van dat we enkele tests kunnen opzetten die je website aanzienlijk kunnen verbeteren. Neem contact met ons op!

 

Tags: abtesting
{* Remarketing tag *}