Websites optimaliseren met vallen en opstaan: niet iedere A/B test is een succes

Bij Inventis optimaliseren we bestaande websites. Je kan websites op je buikgevoel verbeteren of je kan gaan A/B testen. En het feit dat niet iedere A/B test een betere versie van de website oplevert, toont het nut van deze tests aan. Ik geef een woordje uitleg.

Wat is een A/B test?

Even kort gezegd: Wanneer je een A/B test doet, maak je 2 verschillende versies van een webpagina: het origineel en een aangepaste versie. 50% van je bezoekers krijgt automatisch de nieuwe versie te zien en 50% van je bezoekers blijft de originele pagina zien. Aan de hand van de behaalde doelen (inkomsten, ingevulde formulieren, …) kan je de 2 verschillende versies statistisch tegen elkaar afwegen.

Niet iedere A/B test slaagt

En maar goed ook...
Mocht bij iedere test de nieuwe versie de winnaar zijn, was er geen reden om aan je buikgevoel te twijfelen.
Zo hebben we afgelopen maand onderstaande getest bij de webshop Blabloom.com.

AB-testDoor een video aan te bieden waar uitgelegd wordt hoe Blabloom zijn producten selecteert, dachten we meer mensen te overtuigen.

Dachten we…

Na +500 conversies (je moet voldoende conversies verzamelen om statistisch een conclusie te trekken) blijkt dat versie B 2,99% minder goed presteert dan versie A.

Versie B verdwijnt bij deze dus in de digitale prullenbak.

Is dat een ramp? Nee, nu weten we dat dit niet werkt en gaan we op zoek naar een nieuwe versie van onze productenpagina om het huidige origineel uit te dagen.

Zo proberen we iedere keer de pagina te verbeteren.

Mislukken alle tests?

Gelukkig niet. In dit artikel kan je een A/B test terugvinden met wel een gigantisch positief resultaat: Verdubbeling van omzet met 1 simpele A/B test

Wat leren we hieruit?

Dat het buikgevoel van een webdesigner niet altijd correct is en dat je via een A/B test dit kan meten. Door dit te meten kan je beslissingen maken aan de hand van data en niet op gevoel.

Kan iedere website verbeterd worden met A/B tests?

Helaas niet…
Je moet al wat bezoekers en conversies hebben om statistisch correcte conclusies te trekken. Een website met 100 bezoekers per dag en 1 verkoop zal er te lang over doen om genoeg data te verzamelen om een correcte beslissing te kunnen nemen. Hoe meer bezoekers en conversies, hoe beter is hier de regel.

Interesse om je website te optimaliseren? Laat iets weten, misschien kunnen we iets voor elkaar betekenen.

Wil je zelf je website verbeteren? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief, waar we wekelijks tips geven om je webstrategie te verbeteren.

{* Remarketing tag *}